Pamantul ar putea avea parte de un al doilea "soare"

de D.G.     HotNews.ro
Sâmbătă, 22 ianuarie 2011, 17:44 Science - Spatiul

Pamantul s-ar putea trezi cu un "al doilea soare" pentru o perioada de cateva saptamani spre finalul acestui an, atunci cand una dintre cele mai luminoase stele va exploda si a se transforma intr-o supernova, sustin oamenii de stiinta, relateaza The Telegraph.

Supernova ar putea oferi cel mai mare spectacol de lumini, de la nasterea Pamantului si va fi atat de stralucitoare incat "noaptea va deveni zi" timp de una sau doua saptamani, au mai spus expertii.

Betelgeuse, care face parte din constelatia Orion, situata la 640 de ani lumina de Terra, se apropie de sfarsitul vietii sale si urmeaza sa explodeze. Atunci cand se va intampla acest lucru, arderea va fi atat de intensa, astfel ca Pamantul va parea ca are doi sori din cer, conform ziarului Daily Mail.

Totusi, momentul in care va avea loc explozia face obiectul unor discutii intre specialisti.

Brad Carter, lector in fizica la Universitatea din Queensland ( Australia), a declarat ca explozia ar putea avea loc inainte de sfarsitul acestui an - sau in orice moment  in urmatorul milion de ani.


Citeste mai multe despre   

















11376 vizualizari

  • +27 (29 voturi)    
    In cautarea senzationalului... (Sâmbătă, 22 ianuarie 2011, 18:00)

    Florin [anonim]

    Cei de la The Sun si Telegraph ar putea, de asemenea, sa publice si o stire de genul: "The Queen is dying!" Adica e cert ca o sa moara, numai ca specialistii nu se pun de acord in privinta datei exacte...
    • +2 (4 voturi)    
      Ai dreptate,dar sunt destepti. (Sâmbătă, 22 ianuarie 2011, 18:28)

      mircea [anonim] i-a raspuns lui Florin

      Stiu sa creeze titluri senzationale de presa fara a-si balacari adversarii.Ai nostri,pun o tinichea de coada unuia si incep cu misto si cu asta au facut o stire de senzatie.99% din stirile realitatea si antene sunt mistificate,cum e cazul pensiilor militare care daca 10 pensii din 10000,scadeau la recalculare ei au prezentat stirea invers.Uite ca acum sa oprit recalcularea si cei cu pensii marite la recalculare raman pe loc.Sunt curios daca vor merge sa le sparga geamurile la realitatea si antene .
    • +2 (2 voturi)    
      la cat ii duce capul (Sâmbătă, 22 ianuarie 2011, 19:59)

      Eneas [anonim] i-a raspuns lui Florin

      la atat se limiteaza...
    • +2 (2 voturi)    
      foarte buna comparatia ta! (Sâmbătă, 22 ianuarie 2011, 20:09)

      Cristian Ioan [anonim] i-a raspuns lui Florin

      Insa tot cei cu "telegraful" sunt mia tari - regina poate sa traisaca si 120 de ani, dar 200, cu siguranta, nu, in schimb supernova putem sa o steptam degaba timp de un milion de ani, incertitudinea este mult mai mare!
    • +5 (5 voturi)    
      citeaza Daily Mail, o alta sursa pseudostiintifica (Sâmbătă, 22 ianuarie 2011, 21:07)

      outside_the_wall [utilizator] i-a raspuns lui Florin

      Daca ar exploda, intr-adevar ar fi un spectacol foarte, foarte interesant, dar din pacate nu se poate prezice asa precis acea data. Nebuloasa remanenta Crab (M1) a fost si ea o stea la vremea ei, a carei explozie s-a vazut de la noi de pe Pamint chiar si in timpul zilei, timp de citeva saptamini, in jurul anul 1054. Si aceea e de zece ori mai departe decit Betelgeuse, la citeva mii bune de ani lumina! Explozia stelei Betelgeuse se poate intimpla chiar acum, sau doar peste citeva sute de ani. Sau poate s-a produs deja, dar inca lumina nu a ajuns la noi, informatia o sa ajunga la noi peste 640 de ani. :) Partea foarte buna e ca axa de rotatie a stelei nu e in directia noastra. Altfel radiatiile gama puteau pune in pericol viata de pe Terra, avind in vedere ca e la o distanta de doar citeva sute de ani lumina. Deci sa nu ne stresam, dimpotriva, sa speram ca se va intimla in timpul vietilor noastre. Ar fi o ocazie extraordinara sa vedem un fantastic cataclism cosmic... in siguranta. :)
  • +1 (1 vot)    
    Probabilitate (Sâmbătă, 22 ianuarie 2011, 18:18)

    Marius Delaepicentru [anonim]

    Înseamnă că probabilitatea de a exploda în acest an este de 1/1.000.000.
  • +3 (3 voturi)    
    a explodat deja.... (Sâmbătă, 22 ianuarie 2011, 18:21)

    dadan [utilizator]

    acu sute de ani de vreme ce astia asteapta sa vedem explozia pe sfarsit de an... ori daca de-abea amu explodeaza , o sa o vedem exact peste 640 de ani ce frumos lumineaza....
  • +3 (3 voturi)    
    paradoxal - viteza luminii a luat-o razna (Sâmbătă, 22 ianuarie 2011, 18:25)

    m [anonim]

    daca steaua este la 640 ani lumina de Terra, cum dracu - "Pamantul s-ar putea trezi cu un "al doilea soare" pentru o perioada de cateva saptamani spre finalul acestui an" - adica peste cateva luni?
  • +5 (5 voturi)    
    pacalicilor (Sâmbătă, 22 ianuarie 2011, 18:25)

    ghelme [anonim]

    daca e la 640 de ani lumina de noi, ori a explodat pe vremea lui stefan cel mare si o sa o vedem anu asta, ori explodeaza anu asta si o sa o vedem la pastele cailor.

    in nici un caz nu o sa explodeze anu asta si sa o si vedem tot anu asta asa cum insirati voi aici,.

    chiar daca citati din alti pacalici, nu inseamna ca nu aveti datoria sa ganditi ce publicati, nu?

    icoana stelei ce-a murit
    incet pe cer se suie
    era pe cand nu s-a zarit
    azi o vedem si nu e

    ati chiulit si de la romana, nu numai de la geografie
  • +1 (5 voturi)    
    tampenii de savanti... (Sâmbătă, 22 ianuarie 2011, 18:27)

    dani [anonim]

    si pamantul va pieri... maine sau peste milioane de ani ...m-am saturat de stiri din astea fanteziste ....numai prostii!!!
  • +4 (4 voturi)    
    anul acesta (Sâmbătă, 22 ianuarie 2011, 18:42)

    gigel de luxembourg [utilizator]

    prin septembrie sau, daca nu,in urmatorul milion de ani. tare previziunea.
    • 0 (0 voturi)    
      chiar (Marţi, 8 martie 2011, 9:00)

      catalin [anonim] i-a raspuns lui gigel de luxembourg

      chiar tare previziunea asta... hai frate cum pot scrie asa ceva.
      Ne cred Dobitoci sau pur si simplu scriu un articol sa se afle in treaba......?
      "paradoxal - viteza luminii a luat-o razna " -- Adevarat...Articolul nu este scris concret sau nu este tradus bine :))
      Salutare
      La Multi Ani tuturor Femeilor !!!!
  • +3 (3 voturi)    
    nici nu sti de ce sa te miri... (Sâmbătă, 22 ianuarie 2011, 18:53)

    poza zilei [anonim]

    mereu mi-am dorit ca in timpul vietii mele sa fiu martorul unui fenomen astronomic impresionant, care sa nu puna totusi in primejdie viata pe Terra, si care sa poata fi perceput in toata splendoarea lui

    acum ori traducerea este proasta, ori omul acela a spus o tautologie prosteasca: "ar putea avea loc inainte de sfarsitul acestui an - sau in orice moment in urmatorul milion de ani. "

    de ce aceasta delimitare? atata disperare pentru senzational... care tinde sa devina banal...

    unde au disparut articolele sau emisiunile acelea unde privitul unei furnici urcand pe un fir de iarba plin de roua te umplea de liniste si de impacare, de curiozitate si activitate cerebrala?
  • +4 (4 voturi)    
    viteza luminii (Sâmbătă, 22 ianuarie 2011, 18:55)

    ela [anonim]

    Daca explodeaza anul acesta si luminii ii ia 640 de ani sa ajunga pe pamant, cum cred oamenii de stiinta ca noi o sa vedem explozia anul acesta?
  • +4 (4 voturi)    
    acum sau acum 640 de ani? (Sâmbătă, 22 ianuarie 2011, 19:15)

    doru d. [anonim]

    daca se afla la 640 de ani lumina inseamna ca a explodat acum 640 de ani?si noi deabia acum vom vedea?
  • +3 (3 voturi)    
    Interesant articol .... (Sâmbătă, 22 ianuarie 2011, 19:20)

    Mihai S [utilizator]

    ... dar ultimul paragraf la aruncat in derizoriu. Luind in considerare durata de viata a unei stele este o utopie sa crezi ca poti determina cu aproximatie de citiva ani momentul sfirsitului acesteia ... iar ultimul paragraf demonstreaza acest lucru. Mobilul acestui articol in aceasta situatie este clar: autorul in criza de inspiratie si sub presiunea urgentei publicarii a scos o pseudostire de senzatie, astfel a incasat "meritat" drepturile de autor si s-a culcat linistit pina a doua zi ...cand o va lua de la capat ....
    Credeam ca numai in presa noastra exista astfel de autori .... dar iata ca si ei au falitii lor ....
  • +4 (4 voturi)    
    640 de ani lumina... (Sâmbătă, 22 ianuarie 2011, 19:35)

    Eufrosin [anonim]

    Ori oamenii de stiinta sunt complet tampiti, ori suntem noi luati ca atare, dar cum poate o stea aflata la 640 de ani lumina departare, sa apara intens pe cer anul acesta ca urmare a exploziei sale?

    Fie ea a explodat acum 640 de ani si noi vom vedea acum lumina, fie va exploda acum, caz in care va fi vizibila doar pestte 640 de ani. Clar, ny ?
  • +3 (3 voturi)    
    Acum..ori niciodata... (Sâmbătă, 22 ianuarie 2011, 19:39)

    Stela [anonim]

    Daca biata stea se va hotari sa moara in ultimul an al acelui milion ce va trece...cine de acum sa mai stie daca specialistii au avut dreptate!?...cam greu cu previziunile,stiinta era parca,ceva mai ..exacta!
  • +3 (3 voturi)    
    sanyo@yahoo.com (Sâmbătă, 22 ianuarie 2011, 19:59)

    bogdan [anonim]

    Pai daca steaua inca nu a explodat si distanta Pamant-Stea e de 640 de ani lumina, inseamna ca daca manie steaua cu pricina ar exploda, vom vedea "al doilea soare de pe cer" dupa 640 de ani. Deci cum sta treaba? E articolul tradus la betie sau...?
  • +4 (4 voturi)    
    Sa punem lucrurile cap la cap (Sâmbătă, 22 ianuarie 2011, 20:04)

    DE:AD:BE:EF:CA:FE [utilizator]

    1. De obicei cand vad un articol care incepe cu "savantii englezi" trec mai departe fara sa il citesc. Este semnul clar de articol de tabloid.

    2. In articolul original scrie: "...said the explosion could take place before the end of the year – or indeed at any point over the next million years". Adica poate exploda de acum in urmatorul milion de ani.

    3. Betelgeuse (α Ori) este o stea de tip M - supergiganta rosie, provenita probabil dintr-o stea de tip O a grupei principale. Masa ei este uriasa (de aproape 20 de ori mai masiva ca Soarele) si diametrul sau si mai impresionant (de aproape 1200 ori mai mare ca al Soarelui). Ca volum, Soarele ar intra in volumul aα Ori de ... 10^10 ori. Toate aceste valori mari vin insa cu un cost: pentru a compensa gravitatia α Ori trebuie sa arda combustibilul nuclear mai repede decat o stea medie (cum e Soarele). Soarele isi va epuiza resursa de energie in cam 10 miliarde de ani in timp ce α Ori in cam 10 milioane (de 1000 de ori mai repede).

    Aceste date de la punctul 3 sunt date exacte, masurabile. Restul este speculatie. Cand va avea loc supernova e greu de spus, insa probabil ca in urmatorul milion de ani. Ne va lipsi insa de pe cerul noptii boreale (nordice) o stea rosie foarte frumoasa. Partea buna este ca axa de rotatie a α Ori nu este orientata catre Terra, iar in cazul unei supernove probabil nu va exista nici emisie de raze gama (gamma burst) catre noi - altfel ar fi prea rau pentru noi. Mai mult, stelele acestea sunt foarte exotice si s-ar putea sa avem supernova multipla - explozia initiala sa nu fie suficient de puternica si steaua sa se regrupeze la loc, urmand o alta explozie. Doate acestea sunt f greu de precizat inainte de a se produce.
  • +2 (2 voturi)    
    Am uitat ceva (Sâmbătă, 22 ianuarie 2011, 20:07)

    DE:AD:BE:EF:CA:FE [utilizator]

    Betelgeuse este cel mai probabil o stea multipla - are stele care orbiteaza in jurul ei. Ceea ce este insa demn de remarcat este ca acesti companioni orbiteaza in interiorul lui Betelgeuse. Steaua e atat de mare incat a inglobat in interiorul sau comanionii care continua sa orbiteze.
  • +2 (2 voturi)    
    Un articol mai echilibrat (Sâmbătă, 22 ianuarie 2011, 20:10)

    DE:AD:BE:EF:CA:FE [utilizator]

    http://www.space.com/10662-betelgeuse-sun.html
  • +1 (3 voturi)    
    wow (Sâmbătă, 22 ianuarie 2011, 20:12)

    body [anonim]

    sunt socat de acuratetea astronomilor..
  • +2 (2 voturi)    
    V-a expolda sau a explodat? (Sâmbătă, 22 ianuarie 2011, 20:17)

    daniel [anonim]

    V-a exploda la finele anului sau a explodat acum circa 640 de ani?
  • +3 (3 voturi)    
    . (Sâmbătă, 22 ianuarie 2011, 20:34)

    radu [anonim]

    aha... abia astept sa implinesc 670 de ani... cine stie, poate o sa vad supernova :D
  • -3 (11 voturi)    
    "La steaua" de Mihai Eminescu (Sâmbătă, 22 ianuarie 2011, 20:44)

    Andu [anonim]

    Dupa cum ne invata marele poet national, vom vedea ce se intampla cu respectiva stea la 640 de ani dupa ce intamplarea s-a gatat. Asta inseamna ca mai avem de asteptat intre 640 de ani plus catve cateva saptamani si 1000640 ani pana cand ne vom putea bronza la doi sori.
    • +2 (2 voturi)    
      da, si nu (Sâmbătă, 22 ianuarie 2011, 21:30)

      mihai [anonim] i-a raspuns lui Andu

      E pe dos. Ce putem vedea s-a intamplat acum 640 de ani. Nu avem cu sa stim mai repede ce se intampla acolo. Informatia nu poate calatorii mai repede decat viteza luminii.
    • +3 (3 voturi)    
      Aproape corect (Sâmbătă, 22 ianuarie 2011, 23:47)

      Ginho [utilizator] i-a raspuns lui Andu

      Cred ca iti scapa faptul ca studiile insele sunt facute dupa cum era Betelgeuse acum 640 de ani - cand citim ca steaua se apropie de sfarsitul vietii, inseamna ca ea era aproape de sfarsitul vietii cu 640 de ani in urma, cand era asa cum o vedem acum. Daca a explodat atunci, o sa aflam in curand.
    • +1 (1 vot)    
      sau (Sâmbătă, 22 ianuarie 2011, 23:56)

      gigi [anonim] i-a raspuns lui Andu

      si daca a explodat deja acum 639 de ani?
    • +1 (1 vot)    
      Si daca... (Duminică, 23 ianuarie 2011, 0:18)

      eu [anonim] i-a raspuns lui Andu

      ... si daca a explodat acum 639 de ani ?
    • +1 (1 vot)    
      Sau...nu (Duminică, 23 ianuarie 2011, 0:56)

      Dumb [anonim] i-a raspuns lui Andu

      E posibil ca steaua sa fie deja explodata acum 639 de ani si lumina ei sa ajunga la noi in urmatoarele saptamani.

      Oricum intre 2 saptamani si urmatoarele milioane de ani ...
    • 0 (2 voturi)    
      of Doamne! mare este gradina Ta... (Duminică, 23 ianuarie 2011, 1:57)

      bau [anonim] i-a raspuns lui Andu

      cata inteligenta emani... te-ai gandit ca evenimentele observate acum in legatura cu Betelgeuse sunt deja intamplate cu 640 ani inainte de prezent?

      te-ai gandit ca steaua respectiva ar fi pututu deveni deja supernova in urma cu 639 ani si cateva luni, si mai are putin pana sa ajunga si informatia pe Pamant sub forma de lumina?

      banuiesc ca nu...
      • +1 (1 vot)    
        Bau-bau de sub pat (Luni, 24 ianuarie 2011, 13:17)

        Andu [anonim] i-a raspuns lui bau

        Da, uita ca m-am gandit si la asta!
        Si daca ai facut pana si tu conexiunea in cauza, e clar ca este o observatie foarte simpla, accesibila si celor mai defavorizati dintre noi.

        Deci cum de nici autorul articolului, nici domnul Brad Carter nu scapa niciun cuvintel despre asta si folosesc numai timpii prezent si viitor?
    • +5 (5 voturi)    
      . (Duminică, 23 ianuarie 2011, 9:43)

      RockerJegos [utilizator] i-a raspuns lui Andu

      Nu. Daca observam acum ca e pe punctul de a exploda insemana ca s-a intamplat deja acum 639 ani.
      • +2 (2 voturi)    
        Nu chiar (Duminică, 23 ianuarie 2011, 12:24)

        Andu [anonim] i-a raspuns lui RockerJegos

        "[...] explozia ar putea avea loc inainte de sfarsitul acestui an - sau in orice moment in urmatorul milion de ani."

        Deci inlocuim "sfarsitul acestui an" cu "acum 359 de ani" si "urmatorul milioni de ani" cu ...?

        Ia lamureste-ma tu cum sta treaba, daca poti. Dar nu o sa poti, pentru ca articolul este o mare gogoasa.
    • 0 (2 voturi)    
      Esti pa colegu !!! (Duminică, 23 ianuarie 2011, 20:14)

      fifi [anonim] i-a raspuns lui Andu

      Eu sa fiu in locul tau as incepe cu gradinita!!!!
  • +2 (2 voturi)    
    va urma sa explodeze? (Sâmbătă, 22 ianuarie 2011, 20:46)

    dman [anonim]

    ca sa vedem explozia anul acesta inseamna ca ea a avut loc deja acum 640 de ani.
  • +2 (2 voturi)    
    427,47 ani lumina (Sâmbătă, 22 ianuarie 2011, 20:46)

    c.mike [utilizator]

    E distanta corecta, nu ca ar avea vreo relevanta , doar pentru exactitatea informatiei
  • +2 (2 voturi)    
    pai (Sâmbătă, 22 ianuarie 2011, 21:23)

    Ghita [anonim]

    sa mergem repede sa scapam de stocul de cereale ca o sa le scada pretu` ca o sa creasca si noaptea, si sa facem specula cu umbrele, ochelari de soare. m-ar interesa inca un job pe timp de noapte.
  • +2 (2 voturi)    
    ATENTIE MARITA (Sâmbătă, 22 ianuarie 2011, 22:11)

    sabo [utilizator]

    ..SA NU RATATI MILIONUL ASTA DE ANI!
    EU
    ..
    ASA O SA FAC!
  • +2 (2 voturi)    
    senzationalism jurnalistic (Sâmbătă, 22 ianuarie 2011, 23:21)

    spy [utilizator]

    la distanta asta tare ma indoiesc sa lumineze ca Soarele. noi observam acum si aici evenimente care au avut loc acum 640 de ani pe Betelgeuse. deci e posibil sa se fi transformat deja in supernova.
  • +1 (1 vot)    
    Nasol moment (Duminică, 23 ianuarie 2011, 0:40)

    Alui [anonim]

    Daca supernova e la numai 640 de ani lumina. Pana ne ajunge unda de soc ne prajeste cu radiatii gamma.
  • +2 (2 voturi)    
    stergeti stirea asta (Duminică, 23 ianuarie 2011, 12:37)

    blec-bierd [utilizator]

    k ajungeti mai rau ca si cancan
  • +2 (2 voturi)    
    :) (Duminică, 23 ianuarie 2011, 13:02)

    ion voicu [anonim]

    "Brad Carter, lector in fizica la Universitatea din Queensland (Australia), a declarat ca explozia ar putea avea loc inainte de sfarsitul acestui an - sau in orice moment in urmatorul milion de ani."

    apreciem acuratetea observatiei!

    ...presupun ca de asta articolul e la rubrica "science".
  • +1 (1 vot)    
    supernova (Duminică, 23 ianuarie 2011, 13:53)

    karina [anonim]

    deci la sfarsitul acestui an se vor vedea efectele explozie ce a avut loc acum 639 ani?
  • +1 (1 vot)    
    Cenzura pe Hotnews ? (Duminică, 23 ianuarie 2011, 13:54)

    Mihai S [utilizator]

    Am facut ieri un comentariu legat de aceasta stire in care criticam faptul ca un jurnalist a inventat o stire, subiectul de mai sus. Limbajul utilizat de mine a fost cit se poate de civilizat iar argumentatia este perfect logica, acest comentariu nu a aparut nici acum.
    In aceeasi zi am plasat un alt comentariu la articolul in care Basescu se pronunta in favoarea deciziei de oprire a recalcularii pensiilor militarilor in conformitate cu decizia ICCJ, constat ca nici acest comentariu nu apare.
    Care este motivul acestei cenzuri ?
  • +2 (2 voturi)    
    La steaua (Duminică, 23 ianuarie 2011, 13:56)

    Jean Valjean [anonim]

    Poate de mult s-a stins în drum
    În depărtări albastre,
    Iar raza ei abia acum
    Luci vederii noastre.
  • +2 (2 voturi)    
    Parerea mea (Duminică, 23 ianuarie 2011, 15:13)

    Vlad-I [utilizator]

    Nu stiu daca radiatia respectiva ar influienta vegetatia sa creasca momentan putin mai repede, incalzirea globala sau interesul poporului spre astronomie. Probabil o sa creasca vanzarile de instrumente astronomice ein toata lumea.
  • +2 (2 voturi)    
    Factura (Duminică, 23 ianuarie 2011, 23:41)

    Trojan.H [utilizator]

    Ar fi posibil sa-mi scada factura la lumina cu 50%?
    Cool!
  • +3 (3 voturi)    
    Si acum, divertisment: va exploda o stea! (Luni, 24 ianuarie 2011, 10:53)

    Equinoxe [anonim]

    Rar o fractura logica mai mare. Betelgeuse este la 640 de ani lumina distanta, explodeaza la sfarsitul acestui an si pamantenii vad evenimentul instant!!! Cum mai fenteaza lumina coordonatele spatio-timpului in neuronul (singuratic) al celor care au scris articolul si, mai ales, al celor care-l preiau, il traduc mecanic si-l publica fara o urma de dilema. Daca Betelgeuse va exploda anul acesta, pamantenii vor vedea asta peste 640 de ani. Desigur, exista si o sansa sa vedem fenomenul in acest an - daca steaua a explodat acum 640 de ani.


Abonare la comentarii cu RSS
Vremea la


/
Maine:
|

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă