Primul supersonic romanesc e mai aproape de realitate. Structura cabinei este definitivata

de Vlad Barza     HotNews.ro
Marţi, 5 iulie 2011, 15:16 Science - Spatiul


E definitivata cabina avionului dezvoltat de ARCA Space
Foto: ARCA
Structura cabinei avionului IAR-111 Excelsior care vrea sa devina primul supersonic romanesc a fost definitivata si in curand va fi testata, a anuntat Asociatia Romana pentru Cosmonautica si Aeronautica - ARCA. Planul este ca intaiul zbor supersonic sa fie facut la sfarsit de 2012, cu decolare si aterizare pe suprafata Marii Negre. ARCA spera ca pana in 2015 va putea trimite un robot pe suprafata Lunii, ca parte a concursului Google Lunar X Prize la care participa 20 de organizatii, printre care si ARCA.

Cabina avionului este realizata din materiale compozite, are o greutate de peste 500 kg, complet echipata pentru zbor si primeste un echipaj de doua persoane (pilot si navigator) dispusi in tandem, arata un comunicat al ARCA.

Pilotul, asezat pe locul din fata cabinei, va dispune de o consola centrala care va cuprinde echipamentele de navigatie analogice si GPS, un ecran panoramic pentru sistemul HDTV pentru asistarea decolarii si aterizarii, iar echipamentul de radiocomunicatii va fi dispus pe partile laterale. Postul de pilotaj va fi echipat cu comenzi necesare pilotarii aeronavei.

Navigatorul, asezat in spatele pilotului, va dispune pe consola centrala de un sistem integrat de monitorizare a parametrilor de functionare a avionului, sistem de comunicatii radio, sistem de navigatie GPS, un sistem SDTV de monitorizare a aeronavei si un ecran pentru radar pasiv.

Cabina este ejectabila in caz de necesitate si este dotata cu doua parasute actionate cu motor racheta. ARCA va efectua in curand Misiunea 6, de testare la zbor a cabinei avionului IAR-111.

"Realizarea structurii cabinei avionului I.A.R.-111 Excelsior este un moment important pentru echipa si partenerii sai, fiind unul dintre elementele cele mai dificile de realizat din toata aeronava. In perioada urmatoare cabina va fi supusa unui program intensiv de testare la sol si la zbor, efectuandu-se teste de presiune si solicitari mecanice la suprasarcini si vibratii. Dupa parcurgerea acestor teste cabina va fi echipata cu sistemele de avionica si va fi integrata in structura aeronavei.", spune Dumitru Popescu, Presedinte ARCA

Avionul supersonic IAR-111 Excelsior este realizat cu surse exclusiv private, cu ajutorul unor sponsori precum BRD-Groupe Societe Generale, Calor, AGI, Grapefruit, Lexgrup.

Primul zbor al avionului supersonic este programat pentru anul 2012.

E - 111 va avea capacitatea de zbor supersonic cu viteze de Mach 1,5 la altitudini de 16.000 m, in cazul transportului rachetei Haas II, iar in cazul folosirii ca platforma de dezvoltare a tehnologiilor pentru turismul spatial, va dezvolta viteze de Mach 2,6 la altitudini de 30.000 m.

Secventa de zbor tipica a acestui aparat cuprinde decolarea de pe suprafata marii, executarea unui zbor orizontal de accelerare, pana la viteze subsonice ridicate, urmat de ascensiunea rapida, in circa doua minute, pana la altitudinea de 16.000 m.

La aceasta altitudine avionul va elibera - intr-o etapa ulterioara a programului - racheta Haas II, care va urma programul de zbor propriu si va fi capabila sa atinga viteze de 14 km/secunda (peste 40.000 km/h).


Iata o animatie cu proiectul ARCA





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















8504 vizualizari

  • +6 (16 voturi)    
    nu pricep... (Marţi, 5 iulie 2011, 15:24)

    gigi [anonim]

    aterizare pe suprafata Marii Negre - cum vine asta??
    • +6 (20 voturi)    
      aterizam, aterizam chiar pe luna (Marţi, 5 iulie 2011, 15:56)

      alex [anonim] i-a raspuns lui gigi

      mi se pare corecta exprimarea .

      a ateriza pe mare. avionul va incerca sa amerizeze dar probabil va atinge si fundul apei. asta, se numeste aterizare prin amerizare.

      si fireste ca iei minusuri. ai pretentia ca oamenii sa stie diferenta intre verbele

      a ateriza
      a ameriza
      a aseleniza
      etc

      lasa, meriti minusurile pentru pretentia absurda de cunoastere a limbii romane (de catre redactori). nu trebuie sa vorbeste romaneste
      • -3 (5 voturi)    
        de la mine (Marţi, 5 iulie 2011, 16:22)

        dasdasd [anonim] i-a raspuns lui alex

        de la mine aveti amandoi 100 de plusuri
      • -9 (15 voturi)    
        DAR BALONU.. UNDE ESTE? (Marţi, 5 iulie 2011, 16:37)

        Dromaderul pestrit [anonim] i-a raspuns lui alex

        Dragi tovarasi... da pakra plecati spre luna cu Balonu! Ce se intimpla... sa inteleg ca primul plan balonier a fost un fiasco total si acuma incercati poanta cu avionul..... ? E bine ca invatati din greseli... dar hai sa va dau un sfat si in acelasi timp sa scutiti o groaza de incercari esuate.... rugati pe americani sa va dea planurile de la racheta Aopolo... daca le mai au... si asa in sfarsit.. o sa aveti o sansa sa ajungeti pe luna... iar cum o racheta apolo in ziua de azi probabil ca ar costa cateva miliarde... sunt ferm convins ca guvernanti vor gasi solutii sa finanteze un cost de cel putin zece ori mai mare!
        • +14 (18 voturi)    
          ce usor e sa stai pe margine si sa comentezi (Marţi, 5 iulie 2011, 17:58)

          gigel [anonim] i-a raspuns lui Dromaderul pestrit

          ce ne place sa aruncam cu noroi in niste oameni care de bine de rau macar incearca sa faca ceva pe lumea asta.

          e foarte usor sa arunci cu rahat in niste oameni care au un vis.

          si de obicei primii care sar cu astfel de comantarii sunt cei pe care daca ii pui sa bata un cui isi dau cu ciocanul peste degete.
    • +3 (11 voturi)    
      se spune amerizare, dar se scrie aterizare (Marţi, 5 iulie 2011, 16:02)

      marius [anonim] i-a raspuns lui gigi

      iar cand apa marii negre este plana poate fi considerata o suprafata.

      PS: aia care ti-au dat minus probabil ca tocmai au picat bacul si sunt inca nervosi...
  • +5 (15 voturi)    
    Floricelele (Marţi, 5 iulie 2011, 15:27)

    Vizitiul [utilizator]

    Gata, mi-am luat floricelele, acum asist, articolele cu ARCA aduna comentarii delicioase in contradictoriu de la tot felul de specialisti de fotoliu :)
    • +2 (12 voturi)    
      Stai asa (Marţi, 5 iulie 2011, 15:34)

      nano2k [utilizator] i-a raspuns lui Vizitiul

      ...ca incepe :)
      • -1 (9 voturi)    
        ... (Marţi, 5 iulie 2011, 15:39)

        x [anonim] i-a raspuns lui nano2k

        poate ca da, poate ca nu. frumosul exponat din poza nu merita nici un comentariu. si praful de aruncat in ochi marca ARCA a fost deja analizat in articolul anterior despre acest proiect.
        • +2 (6 voturi)    
          acri strugurii sai? (Marţi, 5 iulie 2011, 18:09)

          unu [anonim] i-a raspuns lui x

          de parca tu dai bani pentru proiect! ce ne place sa comentam de pe margine! esti mancatorul de seminte-sef din spatele blocului asa-i?
  • -9 (15 voturi)    
    x (Marţi, 5 iulie 2011, 15:28)

    RolandTM [anonim]

    Domnule presedinte, acest proiect romanesc ar merita sincer subventionat. Potentialul urias al inventivitati romanesti ar putea inlocui un buget mare. Deci cu un mic buget subventionat, cat repararea unui drum comunal, am putea reusi ceva incredibil.
    • +2 (10 voturi)    
      ... (Marţi, 5 iulie 2011, 15:33)

      specialistu din fotoliu [anonim] i-a raspuns lui RolandTM

      sper sa se sesizeze cineva in legatura cu sifonarea asta de bani
    • +1 (3 voturi)    
      nu chiar (Miercuri, 6 iulie 2011, 8:18)

      gigel123 [utilizator] i-a raspuns lui RolandTM

      Statul ar trebui sa se amestece in initiativele private cat mai putin. Statul trebuie doar sa asigure cadrul. Atat!
      • 0 (0 voturi)    
        ... (Miercuri, 6 iulie 2011, 12:07)

        anonim [anonim] i-a raspuns lui gigel123

        Lasa, cand vine vorba de turismul spatial va avea cine sa se amestece :)

        "in cazul folosirii ca platforma de dezvoltare a tehnologiilor pentru turismul spatial, va dezvolta viteze de Mach 2,6 la altitudini de 30.000 m."
  • +1 (7 voturi)    
    Avion (Marţi, 5 iulie 2011, 15:31)

    Vlad Tepes [anonim]

    Oare in spatele acestui proiect se afla vointa de a dezvolta un avion de vinatoare romanesc ?

    Daca asa este, aprob, daca nu, asa ar trebui sa fie...
    • +9 (11 voturi)    
      ... (Marţi, 5 iulie 2011, 15:53)

      Nautilus [anonim] i-a raspuns lui Vlad Tepes

      Un avion de vânătoare trebuie să poate fi şi folosit în practică. Zborul supersonic de scurtă durată cu un motor rachetă era posibil de acum 70 de ani, dar construcţia unui avion de vânătoare cu o autonomie rezonabilă e altceva.

      ~Nautilus
      • +3 (3 voturi)    
        Komet (Miercuri, 6 iulie 2011, 5:47)

        gamma [utilizator] i-a raspuns lui Nautilus

        Un Komet cu aerodinamica imbunatatita .Ala avea arme asta al nostru fuge mai bine . Ar fi facut furori in 1945 .Le-as recomanda celor de la ARCA sa se alature unei alte echipe care se ocupa de acelasi lucru . Progresul nu vine reinventand roata spatiala in fiecare judet .
    • +2 (6 voturi)    
      Mai citeste o data (Marţi, 5 iulie 2011, 17:14)

      Chupacabra [anonim] i-a raspuns lui Vlad Tepes

      E de pescuit, bre, nu-i de vanatoare..
    • 0 (0 voturi)    
      supersonic? (Miercuri, 8 august 2012, 12:02)

      galka [anonim] i-a raspuns lui Vlad Tepes

      raspunsul este NU
  • +8 (18 voturi)    
    Bravo (Marţi, 5 iulie 2011, 15:35)

    stefan [anonim]

    Foarte interesant ce fac acesti oameni, ii urmaresc constant pe site-ul lor si le admir determinarea si ambitia. Le urez succes si sper sa castige acest concurs !!!
    • -5 (7 voturi)    
      determinare? (Marţi, 5 iulie 2011, 18:13)

      Alex [anonim] i-a raspuns lui stefan

      pai si cine-i conditioneaza sau ce zici tu ca le face?

      ps. pentru minusari, cautati a determina in dex
      • +1 (3 voturi)    
        mda (Marţi, 5 iulie 2011, 18:42)

        stefan [anonim] i-a raspuns lui Alex

        Pai este vorba de o determinare proprie, care iti vine din dorinta de a face ceva. Adica te determina o idee/vis/gand sa actionezi. Unii oameni mai simt nevoia de asa ceva...
  • +1 (3 voturi)    
    si apoi a sunat ceasul... (Marţi, 5 iulie 2011, 15:38)

    Petre [anonim]

    ....si ne-am trezit, visasem.
    Probabil ca asa arata si cockpitul:
    http://www.scaled.com/images/uploads/gallery/spaceshipone/flight_general/WK_cockpit_view_800.jpg
    Scuze pentru gluma. Succes baieti, ceva tot va iesi.
    • 0 (0 voturi)    
      Copy-Paste (Miercuri, 6 iulie 2011, 12:46)

      garett [anonim] i-a raspuns lui Petre

      Chiar ma gandeam ca seamana dubios de mult cabina cu cea de la Space Ship One!
      Iar forma generala aduce a F-23 corcit cu Convair Sea Dagger! Americanii s-au lasat pagubasi de experimente cu hidroavioane supersonice de prin anii '50! De ce ma rog nu poate decola de pe un aeroport normal? Si de ce ar trebui sa aiba forma de stealth btw? Sa nu se prinda martienii cand le vine racheta?
      • 0 (0 voturi)    
        ... (Vineri, 5 august 2011, 11:13)

        anonim [anonim] i-a raspuns lui garett

        Pentru ca nu e avion. E o racheta intr-o macheta de avion.
  • -6 (20 voturi)    
    mai trebuie doar motoarele si gata.. (Marţi, 5 iulie 2011, 15:41)

    conrad haas [anonim]

    ..ca aripile sunt deja un detaliu nesemnificativ.
    Acesti impostori care cica au trimis deja un obiect spre Luna (numai ca n-a ajuns inca pentru ca zboara mai incet) vor sa credem ca vor face ei un avion multirol mai performant decat cele ale competitorilor (F35, Eurofighter, Saab, etc.).
    Trebuie doar ca sa le dam bani de la buget, ca ei muncesc cu spor!
    • +9 (19 voturi)    
      mai trebuie neuroni... (Marţi, 5 iulie 2011, 15:58)

      stefan [anonim] i-a raspuns lui conrad haas

      Comparatiile pe care le faci tu sunt irelevante. Sunt practic niste oameni care din proprie initiativa au derulat un proiect... adica visul lor. Citeste si tu despre concursul google si apoi mai vorbeste. Plus de asta au si cateva rezultate notabile. Sau trebuie dati bani de la buget doar pentru zilele orasului cu mici si bere? pentru asta cred ca ai fi de acord. Ce fac ei este extraordinar, in primul rand CONSTRUIESC ceva cu propriile maine, in al doilea rand sunt un model pentru noi toti, astia amortiti care stam in scaun si comentam. Poate vor fi elevi care sunt fascinati de ceea ce fac ei, si vor continua...cam asa s-a ajuns la progres in tarile dezvoltate, a fost cineva care a inceput ceva, chiar daca a gresit, a deschis drumuri... sau e mai bine sa aiba modele de la tv? Puteti sa ii urmariti pe site-ul lor deoarece posteaza videoclipuri cum au construit "aripile" acolo veti gasi si despre restul aparatului. Nu fac reclama pur si simplu sunt un model pentru mine, si vreau sa fac si eu ceva asemanator in viitor.
      • +5 (7 voturi)    
        Atentie (Marţi, 5 iulie 2011, 16:19)

        Vizitiul [utilizator] i-a raspuns lui stefan

        Nu ne deranjeaza de ceea ce sunt ei practic ci de ceea ce pretind sa fie teoretic :)
      • -1 (15 voturi)    
        mai trebuie multi neuroni... (Marţi, 5 iulie 2011, 16:38)

        pehash [utilizator] i-a raspuns lui stefan

        extraordinar! va fac si eu avion de-asta zuperzonic la scara 1:1 din materiale "compozite", adica din carton si lemn, cu conditia sa-mi dati multi bani si sa nu chemati niciodata un specialist in asa ceva sa verifice...
        • +3 (9 voturi)    
          degeaba (Marţi, 5 iulie 2011, 17:02)

          stefan [anonim] i-a raspuns lui pehash

          Ce pretind ei ca sunt? si da as vrea sa vad daca esti capabil sa faci asa ceva, adica ceva din carton si lemn, dar sa arate macar cum arata avionul lor, sa te vad ca stii sa folosesti un flex si sa ai curajul sa incepi "ceva" de la zero. Din cate stiu este un proiect privat, adica nu de la stat. Dupa gandirea voastra nu s-ar fi facut niciodata nimic, absolut nimic... e spalare de bani, sa vina specialisti (de parca aia nu costa), e carton lipit cu scuipat, nu rezista etc. etc.. macar datorita lor s-a mai auzit de romania in exterior, ceva diferit de tigani, copii orfani... da nu e bine, e rau... bravo
          • 0 (8 voturi)    
            bravo! (Marţi, 5 iulie 2011, 18:53)

            pehash [utilizator] i-a raspuns lui stefan

            s-a auzit de romania in exterior datorita lor? unde in exterior? :)
            chiar nu te mira faptul ca echipa asta de 'vedete' nici macar nu-si publica numele, fetzele si cv-urile pe site-ul propriu? chiar nu te mira faptul ca nici un profesor universitar roman nu participa la proiect? chiar nu te-ai prins ca pana acum TOATE testele lor au esuat?
            atunci doneaza pentru ARCA!
            • +1 (5 voturi)    
              ce? (Marţi, 5 iulie 2011, 19:25)

              stefan [anonim] i-a raspuns lui pehash

              Cum nu isi publica numele? cand au o serie intreaga de videoclipuri cu ei pe internet... dar te rog eu mai cauta despre ei, si vezi ca au castigat cateva premii si au concurat chiar cu echipe puternice, mult peste nivelul lor financiar. Si daaa o sa donez !!!
              • +2 (4 voturi)    
                au castigat premii? (Miercuri, 6 iulie 2011, 11:30)

                pehash [utilizator] i-a raspuns lui stefan

                premii pe youtube sau unde? uita-te din nou la filmuletele lor, la declaratiile de presa, la intreaga istorie a proiectelor lor?
                pana acum nici un test nu s-a terminat cu succes. au 'lansat' cu succes, dar dupa lansare? toate au avut probleme. practic n-au reusit pana acum sa demonstreze macar viabilitatea unui singur element din proiecte.

                spune-mi te rog unde pot gasi cv-urile celor care construiesc avionul asta? ca doar e ong, deci n-are trebui sa fie mare secret pt donatori, nu?

                celor care cred ca toate astea sunt pe bani privati: nu! arca beneficiaza de sprijinul statului roman. au acces in poligoane, si-au plimbat baloanele in largul marii negre cu nave militare...

                nu spun ca e rau sa-ti doresti sa vezi un succes din partea lor, dar mi se pare trist ca atatia pica de fraieri la ceea ce este evident o maaare teapa. ong-ul asta e condus de un absolvent de teologie care n-a reusit sa treaca de anul 3 la aeronave!!!
    • +1 (9 voturi)    
      Suntem capabili... (Marţi, 5 iulie 2011, 16:10)

      Multirol [anonim] i-a raspuns lui conrad haas

      ... si asta doare, nu este asa? Ai, ai, ai ca multi "prieteni" si "vecini" ar vrea sa ne vada la pamant...

      Dar stai linistit, spre disperarea celor ca tine nu moare calul cand vrea cainele... O sa zboare in 2-3 ani, cu sau fara aprobarea ta!

      Un impostor
    • +2 (6 voturi)    
      Aaa... (Marţi, 5 iulie 2011, 19:59)

      zit [anonim] i-a raspuns lui conrad haas

      Scuzati ca ma bag, dar nici tu si nici alti mincatori de... seminte (cum va spunea pe drept cineva mai sus) nu ati sesizat o mica-mica grupare de cuvinte : "Avionul supersonic IAR-111 Excelsior este realizat cu surse exclusiv private, cu ajutorul unor sponsori precum BRD-Groupe Societe Generale, Calor, AGI, Grapefruit, Lexgrup." Ce are de-a face fraza asta cu banii de la buget ?!
  • -1 (7 voturi)    
    Parca am mai vazut undeva forma asta ??? (Marţi, 5 iulie 2011, 15:57)

    Je2 [utilizator]

    Poate ar trebui sa-i puna numele de Migescu Ion al 29-lea, ca e al nostru, ce draq.
  • +3 (13 voturi)    
    ... (Marţi, 5 iulie 2011, 16:15)

    uau!!! [anonim]

    daca intrati pe site-ul lor sau pe filmele lor de pe youtube veti vedea lucruri de-a dreptul halucinante pentru cineva care a calcat in vreo fabrica de avioane, nu mai vorbesc de fabricarea aeronavelor de mare viteza sau a vehiculelor suborbitale: oamenii astia construiesc matrite din OSB umplut cu polistiren extrudat si invelit in staniol de bucatarie, totul finisat cu rindele electrice makita. Doaaneeee!!! N-am vazut nimic aeronautic in atelierul ala al lor: nu tu tabla/profile de dural, nu nituri de aviatie("agrafe"), nu fibra "prepreg", fibra de sticla din aviatie nu e genul ala pe care-l au ei, ca pt carosat dacii papuc, nu o vacuumeaza, nu au etuve (in aviatie se lucreaza in general cu rasini polimerizabile la temp mare nu la temp camerei), planurile sunt facute cu pixul/creionul pe foi albe, nu masini CNC, nu nimic. Ei cred ca precizia dimensionala necesara pentru aeronave trisonice se obtine cu polistiren??? Pur si simplu alea sunt decoruri de film nu aeronave reale. Nu se califica nici macar ca aeromodele!!! Eu sper sa nu moara nimeni...
    • +2 (8 voturi)    
      ... (Marţi, 5 iulie 2011, 17:07)

      stefan [anonim] i-a raspuns lui uau!!!

      Intradevar ne vorbeste un specialist, dar la pret te-ai gandit? la costuri... adica totusi nu poti compara o companie din domeniu cu o echipa de oameni entuziasmati de o idee, fa diferenta.
      • +3 (5 voturi)    
        ... (Marţi, 5 iulie 2011, 17:37)

        ... [anonim] i-a raspuns lui stefan

        pai in aviatie se spune ca nu gresesti de doua ori...avioanele nu sunt scumpe de placere si de nevoie. In aviatie exista proceduri stricte de proiectare, fabricatie, control, pentru ca aparatele de zbor (mai ales cele de performanta) sunt supuse unor conditii extreme. Personal ma indoiesc de faptul ca fibra de sticla in matrice de rasina ordinara nu se va dezintegra la Mach 2.6. Daca era fibra de carbon in matrice de rasina performanta, vidata si coapta in etuva mai vorbeam. Oamenii aia nu au nici o forma de a controla defecte de gen bule de aer, delaminari, etc. Aparatul are dimensiuni si perfomante aproximativ egale cu F-15 sau MiG-31, aparate executate in conditii de fabricatie si cu materiale deosebite.
      • +2 (4 voturi)    
        ... (Marţi, 5 iulie 2011, 17:43)

        ... [anonim] i-a raspuns lui stefan

        Nu mai spun ca la baietii astia nu le-as spus nimeni ca la o aeronava presurizata se pun hublourile pe dinauntru si nu pe dinafara!!! Pentru diferenta de presiune sa lucreze in favoarea structurii nu impotriva ei. Uitati-va la degajarile de material din jurul ferestrelor, probabil au in vedere sa amplaseze acolo hublourile, altfel nu vad de ce ar strica aerodinamica fuselajului de pomana.
        • -2 (6 voturi)    
          .......... (Marţi, 5 iulie 2011, 18:07)

          stefan [anonim] i-a raspuns lui ...

          Uite eu nu ma pricep si nu pot avea o discutie tehnica cu tine pe tema asta, dar apreciez ca incearca... si ma deranjeaza cand vad atatea comentarii rautacioase (pur si simplu). Daca stii atatea de ce nu ii ajuti... nu am zis ca sunt profesionisti, am vazut cum lucreaza... tocmai de asta ii admir ca au curaj si au luat initiativa si fac ceva diferit... ATAT, e atat de greu de inteles. Astfel de nebunii au generat progres, doar astfel de nebunii....
          • +2 (4 voturi)    
            ... (Marţi, 5 iulie 2011, 18:45)

            ... [anonim] i-a raspuns lui stefan

            eu nu le vreau raul la oameni. Dar ce fac ei face mai mult rau activitatilor aviatice din Romania. Pentru ca e de o neseriozitate crunta. In cazul in care nu stiati in tara se desfasoara diverse activitati de productie "aerospace": productia de componente pt. avioane de pasageri pt. boeing/airbus/eurocopter/avioane sportive (mai putin pt proiectele nationale dar asta e mai putin important pt ca in ziua de azi nu mai face nimeni avioane de unul singur), proiectare, documentatie, intretinere, etc. Nu are rost sa ne plangem de mila. In acelasi timp exista si amatori muuult mai seriosi in Romania care nu s-au apucat sa reinventeze roata ci au modificat o racheta militara din surplusul armatei. E frumos sa visezi dar si traitul numai in visare te duce la esecuri si dezamagiri. Asta pentru cei care viseaza, pentru ca eu aici miros si lucruri mai putin corecte.
            • -1 (1 vot)    
              ... (Marţi, 5 iulie 2011, 19:24)

              ... [anonim] i-a raspuns lui ...

              din pacate am folosit cuvantul "amatori" ca referire la alte echipe romanesti angajate in explorarea atmosferei inalte/spatiului. Ma refeream la echipe independente relativ mici prin contrast cu institutele guvernamentale sau firmele mari de profil.
            • -2 (4 voturi)    
              ?? (Marţi, 5 iulie 2011, 20:01)

              stefan [anonim] i-a raspuns lui ...

              care activitati aviatice din romania? pe cine fac ei de rusine? adica trebuie sa fie un termen de comparatie ... oricum am inteles ideea anonima, ca nu ar trebui numit avion supersonic sau IAR, ca e o simpla racheta..., dar ar fi interesant sa postezi aceasta intrebare pe site-ul lor sau pe canalul lor de pe ioutube, ar fi interesant sa vad pozitia lor oficiala. Daca mai sunt astfel de proiecte as fi interesat sa stiu de ele (la modul serios)
              • +3 (3 voturi)    
                @stefan (Miercuri, 6 iulie 2011, 9:17)

                ... [anonim] i-a raspuns lui stefan

                romania e tara inscrisa in diverse organizatii si comitete internationale cu profil aeronautic si spatial. Dupa cum probabil stii sau ar trebui sa stii activitatile aeronautice si aerospatiale sunt monitorizate si supuse unor reglementari si normative draconice privind proiectarea, testarea, executia, certificarea, "product traceability" adica urmarirea traseului materiilor prime, subansamburilor, softurilo, procedurilor, furnizorilor si chiar a sculelor si dispozitivelor folosite". Nu poti sa iei suruburi de la hypermarket si sa le montezi pe un avion si sa te astepti sa fie certificat. In momentul cand vin niste insi care fac ceva pe orice norma si procedura aeronautica si isi pun in nume titulatura de "romana" eu am o problema. Pentru ca la nivel international se va gandi: aaa, astia-s nebunii aia periculosi care fac avioane din polistiren si folie de bucatarie. Si ne miram pe urma ca nu suntem luati in serios. Nu te lasa inselat de aparente, pe cat e de inovatoare pe atat e de conservatoare ind. aeronautica. Si e bine sa fie asa pentru ca majoritatea regulamentelor sunt scrise cu vieti pierdute.
        • +4 (4 voturi)    
          ... (Marţi, 5 iulie 2011, 18:11)

          anonim [anonim] i-a raspuns lui ...

          Din pacate niste amatori, (si poate ar trebui scris cu A mare) dar care stiu ce inseamna marketingul reusesc sa atraga atentia mai mult decat un institut de cercetare. Mai au si nerusinarea sa-si boteze jucaria IAR, cand de fapt n-au nimic de-aface cu profesionistii care au construit acest nume. Asta e situatia, in ziua de azi totul e imagine, totul e impresie, nu conteaza ce se afla in spate.
          • -2 (4 voturi)    
            si cum ai vrea sa te cred? (Marţi, 5 iulie 2011, 18:32)

            stefan [anonim] i-a raspuns lui anonim

            Dar ei isi pun numele si chipul la bataie, in caz de esec lumea asta buna (care ii vorbeste aici) ii va arata cu degetul si pune la zid, daca vor reusi toti vor zice "sunt mandru ca sunt roman".... Tu ce faci?..eu ce fac, restul ce FAC = dormim. Eu am impresia ca e vorba doar de gelozie. Iar faptul ca institutele de cercetare nu au marketing, asta e o frumoasa masca a incompetentei. Iar simplul fapt ca nu vedeti nimic pozitiv in aceasta tentativa imi dovedeste cat sunteti de slabi. Faptele conteaza si nu vorbele (asa cum fac eu acum).
            • +4 (4 voturi)    
              ... (Marţi, 5 iulie 2011, 19:22)

              anonim [anonim] i-a raspuns lui stefan

              N-as avea nimic cu ei daca n-ar pretinde ca fac un avion supersonic, cand de fapt e vorba de o chestie cam la nivel de Cercul Pionierilor.
              Oamenii astia au un hobby (nota bene), le place sa se joace, si incearca s-o faca pe gratis. Pana aici nicio problema. Dar nu-mi place faptul ca incearca sa castige simpatie si bani mizand pe nepriceperea omului de rand. Prima conditie pentru a fi luat in serios este onestitatea.
            • 0 (0 voturi)    
              ca sa faci... (Miercuri, 6 iulie 2011, 15:46)

              fefe [anonim] i-a raspuns lui stefan

              trebuie sa te si pricepi. E plina draga noastra tara de indivizi care pretind ca fac diverse chestii despre care habar nu au. Partea proasta e ca exista milioane de bizoni care pun botul si le acorda increderea si banii. In lumea civilizata asta se cheama escrocherie.
              As fi curios cati bani publici si alte facilitati publice a papat aceasta organizatie, cate plimbari au facut pe la conferinte conducerea ONG-ului, etc.
      • +5 (7 voturi)    
        la costuri sigur s-au gandit (Marţi, 5 iulie 2011, 18:48)

        pehash [utilizator] i-a raspuns lui stefan

        de-aia nu au testat niciodata rachetele lor cu echipaj uman. ar fi fost cam mare costul.. inmormantarii.

        oare din ce material credeti voi ca poate fi facut avionul ala intr-un hambar? il dau cu fixativ? mach 2.x? coafura rezista!
        • -2 (4 voturi)    
          mnu (Marţi, 5 iulie 2011, 20:04)

          stefan [anonim] i-a raspuns lui pehash

          esti singurul care si-a dat seama de aceste costuri... bravo
  • +4 (4 voturi)    
    Serios (Marţi, 5 iulie 2011, 16:21)

    Gogae [anonim]

    Asta cu supersonicul si cu cabina gata suna ca in bancul ala in care unu intrebat ce face raspunde: "Lucrez la un ciorap, tocmai i-am terminat calcaiul, nu vrei sa-i faci tu laba?". Peste cateva luni vor zice ca gata avionul e gata dar nu pot face probe de zbor pentru ca nu gasesc pilot.
  • +2 (6 voturi)    
    vorba multa saracia omului (Marţi, 5 iulie 2011, 16:26)

    gabriel [anonim]

    vorba multa fara finalitate ...
    vad ca le place sa faca grafica pe computer....
    • -3 (5 voturi)    
      poate nu stii dar chiar au lansat o racheta (Marţi, 5 iulie 2011, 21:04)

      unu [anonim] i-a raspuns lui gabriel

      poate nu stii dar chiar au lansat o racheta, si a reusit sa urce pana la altitudinea de 40km, cu o viteza undeva la Mach 2.

      asta e chiar o realizare tinand cont ca racheta a fost construita din compozite, adica NU din dural, nituri si bolturi cum spunea unul mai sus ca e musai sa se construiasca.

      pe langa asta, e o performanta foarte buna pentru o racheta de 5 metri daca te gandesti ca primul satelit, Sputnik-1 orbita la 215 km altitudine.

      asa ca ii felicit pe cei de la ARCA pentru ca isi urmeaza visul.
      • +3 (3 voturi)    
        Mach 2 ? Hai mai ! (Miercuri, 6 iulie 2011, 1:04)

        Speedy Gonzales [anonim] i-a raspuns lui unu

        Fugi iute !
  • -2 (10 voturi)    
    laudabil (Marţi, 5 iulie 2011, 16:27)

    sile [anonim]

    Bine baieti.
    Dati-i inainte.Chiar si faptul ca indrazniti sa ganditi la proiecte de aceasta anvergura este de laudat.

    Va doresc sa reusiti in actiunile voastre chiar daca suntem( si sper ca si voi sunteti) constienti ca va fi foarte greu.
    • +3 (3 voturi)    
      ... (Marţi, 5 iulie 2011, 18:22)

      anonim [anonim] i-a raspuns lui sile

      E de laudat faptul ca incearca sa faca ceva, insa... Ceea ce fac ei se mai poate numi si frauda la adresa necunoscatorilor. "Aparatul" pe care-l construiesc ei nu este sub nicio forma avion supersonic, ci doar o racheta cu forma de avion. Diferanta este de la cer la pamant, e ca si cum ai incerca sa faci un avion adevarat plecand de la unul de hartie.
      Pe vremea lui Ceausecu s-a incercat timp de vreo 10 ani impreuna cu Yugoslavia constructia unui avion supersonic, insa problemele tehnice nu au putut fi depasite cu tehnologia disponibila. Iar la acel proiect au lucrat institute de cercetare, zeci de cercetatori profesionisti, cu acces la resurse importante pentru vremea aceea.
      Acum e vorba de o mana de amatori, care fac o simpla macheta de avion propulsata de un motor de racheta. Ceva ce se facea si in urma cu 100 de ani.
      • -1 (3 voturi)    
        BD-10 Homebuilt Supersonic Jet Aircraft (Marţi, 5 iulie 2011, 21:46)

        unu [anonim] i-a raspuns lui anonim

        http://www.youtube.com/watch?v=mFcXSqrkmOQ&playnext=1&list=PLF65CA0ADB110FE4F

        BD-10 Homebuilt Supersonic Jet Aircraft - de asta ce zici? cam cati "specialisti" din aia cum le zici tu crezi ca au lucrat la avionul asta? BD-10 a reusit sa depaseasca viteza sunetului in repetate randuri pe vremea cand nu erau atatea mijloace tehnice ca si in ziua de azi.

        cred ca problema cea mai mare a invatamantului romanesc e ca baga in capul oamenilor faptul ca pentru a realiza ceva trebuie sa fii neaparat "specialist cu diploma" pentru ca sa faci ceva.

        pe langa asta mai e si bascalia continua a unor mormoloci care nu sunt instare de nimic decat sa comenteze pe langa.

        ori istoria ne-a aratat de atatea ori ca oameni fara nustiu ce pregatire sau finantare au reusit sa obtina rezultate mai bunesi mai ieftine decat programe guvernamentale de anvergura.
        • +3 (3 voturi)    
          Ha, ha ! Daca te uiti pe Wikipedia... (Miercuri, 6 iulie 2011, 1:08)

          Speedy Gonzales [anonim] i-a raspuns lui unu

          vezi ca din cele cinci BD-10 construite, 3 au crapat iar doua nu pot zbura!
        • 0 (0 voturi)    
          te inseli amarnic (Miercuri, 6 iulie 2011, 15:01)

          anonim [anonim] i-a raspuns lui unu

          Adevarata problema a societati romanesti este tocmai aceasta mentalitate paguboasa, ca n-ai nevoie de diplome si scoala ca sa realizezi ceva. Diploma nu este altceva decat o recunoastere a pregatirii unui absolvent.
          Cine isi inchipuie ca se poate proiecta o aripa de avion supersonic fara a sti sa faci calcule care presupun matematica avansata, se inseala amarnic.
          Singurul lucru care se poate face fara pregatire este banul. Pentru ca banii se obtin in principal exploatand prostia si lacomia altora, mai putin prin inteligenta proprie (cel putin la noi).
    • +4 (4 voturi)    
      o alta opinie (Marţi, 5 iulie 2011, 21:33)

      outside_the_wall [utilizator] i-a raspuns lui sile

      Nu sint omul care sa critice tot ceea ce e romanesc, dimpotriva. Dar ceea ce fac baietii de la ARCA este pseudo-stiinta. Nu sint un Gica-contra, dar ca cercetator stiintific, am mari indoieli in leg. cu expertiza lor in domeniul aeronauticii. La inceput eram tare incintat de ei. Am devenit foarte curios de metoda lor de stabilizare cu racheta Helen, am intrat in detalii tehnice si discutiile de pe forum-urile de modelism. De exemplu:
      http://www.rhcforum.ro/index.php?s=71f49cefe66df6810c18838ec02667e8&showtopic=26272&st=180&p=431731&#entry431731 .
      Exista si o simulare in Simulink pe acolo, nu mai retin unde, poate o gasiti voi. Pentru cei creduli, sa se uite la mult-trimbitata metoda de stabilizare Popescu-Diaconu - parca asa se chema - si apoi la "pendulum rocket fallacy" http://en.wikipedia.org/wiki/Pendulum_rocket_fallacy
      Se pare ca acum nu se mai aude nimic de metoda asta - probabil au renntat la ea, si acum au un alt filmulet SF pt ochii lumii. Vrem rezultate, nu doar vorbe! Le doresc din suflet succes, si in plus sa invete din greseli, dar sa si le si recunoasca. Altfel, vor fi de ris. As fi curios de comentariul lui "moucha", poate apare pe forum...
  • +1 (7 voturi)    
    e bine asa (Marţi, 5 iulie 2011, 16:50)

    axl [anonim]

    am o porcoava, mai imi trebuiesc trei, calul si caruta si ma fac carutas.....
    e amuzant articolul...dar in spatele lui se afla disperarea a celor de la arca sa atraga ceva sponsorizari....din cate stiu eu sunt cam in gaura
  • +3 (5 voturi)    
    iar au aparut pacalicii astia de la arca? (Marţi, 5 iulie 2011, 17:45)

    acra [anonim]

    astia toarna cite o gogoasa de doua ori pe an doar in scopul de a mai suge niste bani.
    deja sint compromisi definitiv.
  • +3 (3 voturi)    
    Apropo de "BAC" (Marţi, 5 iulie 2011, 18:02)

    El_futador [anonim]

    "Impostura" de mare clasa.
    Cei drept, finantare "privata".Dar si niste fonduri de cercetare de la stat.
    Rezultate mai slabe sau cel mult comparabile cu cele de la "Cercul Pioneriorilor".Dar in schimb costuri demne de NASA.Ma refer strict la indemnizatii celor din conducerea ARCA.
    Concluzie finala,
    Si balonul de 0,50 lei zboara.
  • +4 (4 voturi)    
    buna asta :))))) (Marţi, 5 iulie 2011, 21:52)

    dty [anonim]

    mach 2.x? coafura rezista!
  • 0 (2 voturi)    
    Au deja o comanda! (Miercuri, 6 iulie 2011, 0:08)

    Ciumpalak [anonim]

    Iranul a comandat cinci aeronave d-astea, pentru a face mici surprize americanilor - se numesc tzepe-skut ka la Saskut!!!!
  • +1 (3 voturi)    
    Supersonici! (Miercuri, 6 iulie 2011, 0:22)

    Aurel Vlaicu [anonim]

    Un vis frumos. Sa nu ne trezim,
  • +2 (2 voturi)    
    In articolul trecut ma intrebam... (Miercuri, 6 iulie 2011, 1:10)

    aerodynamo [anonim]

    cum face acest avion sa pluteasca pe apa. Acum dac-am aflat ca e din polistiren, m-am lamurit LOL
  • +1 (1 vot)    
    IAR (Miercuri, 6 iulie 2011, 4:22)

    ROMI [anonim]

    BUN AVION!
  • +1 (1 vot)    
    Si totusi ... (Miercuri, 6 iulie 2011, 13:06)

    Un oarecare [anonim]

    Ce bine ca Vuia, Vlaicu si fraţii Wright nu au auzit de verdictul dat de Academia Franceza: "asa ceva nu poate zbura fiind mai greu decat aerul" (citat din memorie).
    La fel cei care au facut trenurile actuale (actuale la noi ca altii au deja zeci de ani in fata) nu au aflat ca e periculos sa depasesti 36km/h pentru ca ramai fara aer in curbe datorita legii fortelor centrifuge (intre noi fie vorba cred ca SNCFR mai crede in aceasta teorie).
    Cred ca si despre televizor s-a spus ca nu va avea succes, pentru ca lumea nu va fi proasta sa stea in fata unei cutii si sa-si piarda timpul.
    Cred ca mai sunt multe domenii in care unii nu au aflat ca: "asa ceva nu se poate" sau asa ceva nu exista" si s-au incapatanat sa ne faca viata mai buna.
    Apropo, guvernantii (fosti si actuali) nu intra in aceasta categorie
    • 0 (0 voturi)    
      ... (Miercuri, 6 iulie 2011, 13:25)

      jan [anonim] i-a raspuns lui Un oarecare

      Nu mai cita din memorie. Verdictul dat de academia franceza se referea la "aeroplanul-automobil" combinatie care in afara unor excentricitati nu prea exista nici astazi deoarece au principii de proiectare prea diferite.
    • 0 (0 voturi)    
      ... (Miercuri, 6 iulie 2011, 14:51)

      anonim [anonim] i-a raspuns lui Un oarecare

      Scapi din vedere un lucru. La vremea respectiva legile fizicii care fac posibil zborul (si legile fizicii in general) erau inca necunoscute sau insuficient studiate. Aceste principii sunt astazi foarte bine cunoscute si intelese, si n-a mai ramas mare lucru de inventat, cel mult de optimizat. Legile fizicii se descopera, se inteleg, dar nu se inventeaza. Astazi sunt alte domenii care au secrete pentru noi, cum ar fi fizica particulelor, dar asta e deja alta poveste.
  • +1 (1 vot)    
    Nu poate... (Miercuri, 6 iulie 2011, 15:18)

    haret [anonim]

    Nu poate atinge viteze supersonice cu racheta aia sub burta, frecarea e prea mare si s-ar putea ca vibratiile sa-l rupa in bucati.
  • +1 (1 vot)    
    Am si eu o intrebare! (Miercuri, 6 iulie 2011, 16:01)

    Loco [anonim]

    dupa atitea dezbateri...
    Va fi pilotata de piloti de vinatoare sau de marinari care se pricep sa zboare?
    Sau marinari - cosmonauti?
    Sa nu se supere cei cre ii sustin fara sa se gindeasca...dar proiectul pare o gluma. Sper ca testele lor la sol vor avea rezultatele asteptate. Pina acolo insa , pare o gluma sa zbori supersonic cu materiale improvizate...Ma intreb daca se vor gasi piloti sa il incerce...Un pilot de testare este greu de gasit ( nici nu stiu daca avem asa piloti prin tara ), si oricum nu cred ca s-ar urca in orice prastie ca sa vada daca rezista la mach2 pt niste tineri cu foarte mult entuziasm. Mai aveti sa ii sustineti pe ei insisi sa il piloteze , tot din prea mult entuziasm...
  • +1 (1 vot)    
    structura cabinei (Miercuri, 6 iulie 2011, 16:23)

    hyper super sonic [anonim]

    e bine ca au inceput cu morcovul, pardon structura cabinei e cel mai important pas, acuma ca motoarele cele 2 sunt un total mister (defapt apa oxigenata) e mai putin important.
  • 0 (0 voturi)    
    AVION SUPERSONIC ROMANESC (Miercuri, 6 iulie 2011, 21:41)

    ROMI [anonim]

    BUN AVION!
  • +1 (1 vot)    
    Nedumerire (Joi, 7 iulie 2011, 14:22)

    CD [anonim]

    E greu sa-i iei in serios pe-acesti oameni; pentru oricine e cat de cat informat si are macar notiuni de baza de aeronautica si inginerie in general, tot proiectul invita intr-adevar la comentarii malitioase.
    Nu e insa mai putin adevarat ce spun altii mai sus - ARCAsii nu supara pe nimeni, nu fura, dau si ei cu flexul, fac niste chestii, au o pasiune pe care si-o urmeaza... si exista o sansa la un miliard chiar sa nascoceasca ceva original.
    Pentru mine insa altceva e mult mai interesant, ceva care, daca as fi jurnalist la HN sau la alt mass medium serios, mi-ar da o paine buna de mancat.
    Cum bina a remarcat pehash mai sus, ARCA pare sa aiba relatii foarte, foarte sus-puse, de vreme ce-a beneficiat, oarecum din senin, de sprijinul armatei.
    Mai remarc si eu ca, dintre sponsori, cu tot respectul cuvenit unor companii fara indoiala onorabile, doar BRD (si intr-o mult mai mica proportie Calor) are anvergura necesara pentru a finanta o asemenea activitate.
    Calor este, presupun, o companie "inchisa", deci n-ar avea de ce sa dea explicatii daca nu vrea.
    BRD insa, pe langa actionarul francez, este o companie listata, parca si la Bucuresti si la Viena. Pentru ei ar fi foarte greu sa refuze astfel de explicatii - ce sponsorizeaza ei, de fapt? Cu cat? Care-i logica pentru care sponsorizeaza ceva - absolut onorabil, desigur -- atat de neobisnuit?
    Isi poate acoperi ARCA toate costurile -- in privinta carora inteleg ca e foarte discreta -- doar din sponsorizarea BRD? Daca nu, de unde vine restul banilor... si mai ales de ce?
    Din donatii - inclusiv de la Trezoreria statului??? Curios... ma intreb daca e o practica des intalnita la Trezorerie sa finanteze ONG-uri...
    Poate ca da. Nu stiu. Doar ma intreb.
  • 0 (0 voturi)    
    Opinie de neavizat (Miercuri, 27 iulie 2011, 17:04)

    Lucian [anonim]

    Tot aud ca proiectul ar fi o farsa, ca ARCA toaca bani... Perfect plauzibil, dar totusi ar da bani BRD si alti sponsori seriosi unor impostori? In alta ordine de idei, adevarata provocare cred ca ar fi gasirea unor curajosi dispusi sa zboare la viteze supersonice cu asemenea aparat...


Abonare la comentarii cu RSS
Vremea la


/
Maine:
|

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



hosted by
powered by
developed by