Un telescop european a detectat molecule de oxigen in spatiu

de Catalina Ciociltan     HotNews.ro
Miercuri, 3 august 2011, 8:08 Science - Spatiul

Molecule de oxigen descoperite in spatiu
Foto: Reuters
Telescopul Herschel al Agentiei Spatiale Europene a detectat pentru prima data prezenta unor molecule de oxigen in spatiu, potrivit NASA. Moleculele de oxigen au fost identificate in regiunea de formare a stelelor din constelatia Orion.

"A fost nevoie de mai mult de 230 de ani pentru a putea spune cu certitudine ca aceaste molecule simple exista in spatiu", a declarat Paul Goldsmith, cercetator NASA din cadrul Laboratorului Jet Propulsionet (California).

Goldsmith sustine ca oxigenul este cuprins in gheata care inconjoara mici particule de praf cosmic. Cercetatorul, alaturi de colegii considera ca oxigenul detectat de telescop s-a format dupa ce radiatia stelelor a incalzit granulele inghetate. Ulterior, apa a fost eliberata si a fost transformata in molecule de oxigen.

"Acest lucru explica unde se ascunde oxigenul,  insa nu am gasit cantitati mari. Inca nu intelegem ce este special in locurile in care l-am gasit. Universul pastreaza inca multe secrete", a adaugat Goldsmith. Cercetatorii intioneaza sa continue cautarea moleculelor de oxigen si in alte regiuni cosmice cu stele in devenire.

Timp de zeci de ani, cercetatorii au cautat evazivele molecule prin cosmos cu ajutorul telescoapelor de la sol si al instrumentelor lansate in spatiu. Telescopul suedez Odin le-a reperat in 2007, dar descoperirea nu a putut fi confirmata.

Proiectul Herchsel este o misiune a Agentiei Spatiale Europene, in colaborare cu NASA.

----- (Miercuri, 3 august 2011, 8:22)

ghma [anonim]

Oxigenul e molecula ?
      da (Miercuri, 3 august 2011, 9:14)

pitzi [anonim] i-a raspuns lui ghma

Molecula de Oxigen contine doi atomi de oxigen (O2). Eu asa tin minte din scoala generala.
        pai si? (Miercuri, 3 august 2011, 9:47)

Un Trecator [anonim] i-a raspuns lui pitzi

Poza arata clar ca sunt 2 atomi :). Vroiai sa-i si numeroteze?
          Oricum, teribil telescop (Miercuri, 3 august 2011, 11:05)

moucha [anonim] i-a raspuns lui Un Trecator

Telescopul este absolut senzational daca e capabil sa vada moleculele atom cu atom la atatia ani lumina distanta.

PS: Evident, era o gluma, dar pentru cineva necunoscator din poza asa reiese.
            dA (Miercuri, 3 august 2011, 18:36)

Babilou [utilizator] i-a raspuns lui moucha

Problema cu poza e cam asa: in pagina origina NASA sunt doua. Autoarea articolului, Catalina, a ales prima, probabil intutiv, deoarece acolo se vad ceva atomi si molecule. Dar in legenda se scrie ca e poza nebuloasei, impreuna cu o reprezentare artistica a atomilor si a moleculelor de O2.
            Celalata poza prezinta in loc de molecula de O2 o portiune a spectrului unde a fost descoperit oxigenul, corespunzand lungimii de unda a oxigenul.
            Daca era prezentata acesta poza pe Hotnews era mai putin spectaculos (reprezentarea atomilor), dar era mai stiintific.
            Autoarea are probleme si cu gramatica atunci cand scrie in penultimul paragraf "al instrumentelor" in loc de ALE.
    foarte tare (Miercuri, 3 august 2011, 10:01)

eu [anonim]

mi se pare senzational ca un telescop sa "vada" in spatiu la mii de km atomii... ceva imi scapa?
      explicatie (Joi, 4 august 2011, 12:56)

James Bond [utilizator] i-a raspuns lui eu

hahaha
      In primul rand, nu sunt doar cateva mii de km, ci la aproximativ 1350 anni lumina, iar 1 an lumina are aproxim. 9.5 mld km. Total, 12.8 milioane de miliarde km...
      In al doilea rand, atomii nu au fost fotografiati, ci au fost descoperiti cu ajutorul imagisticii multi spectrale, probabil.

S-a fotografiat spectrul de lumina provenit de la Galaxia Orion, si s-a descoperit culoarea corespunzatoare oxigenului.

Ca si o curiozitate, atomii nu au putut fi fotografiati niciodata, deoarece sunt prea mici pentru a putea fi fotografiati. Modelul atomic este teoretic doar...
    Frumos (Miercuri, 3 august 2011, 10:09)

calator [anonim]

Foarte interesanta descoperirea! Am avut ocazia sa vizitez centrul spatial din Kiruna ca si sediul central suedez din Stockholm. Ei au sustinut tot in 2007 ca au descoperit particule de gheata pe partea "ascunsa " a Lunii. In legatura cu articolul de aici, cel mai mult ma face sa zambesc afirmatia ca Universul pastreaza inca multe secrete :), de parca cel putin 90% din aceste mistere au fost elucidate
    In loc de ciondaneli mioritice (Miercuri, 3 august 2011, 10:12)

Titania [anonim]

Ma asteptam sa gasesc comentarii de romani la acest articol si, din nou, cercopitecus mioriticus nu se dezminte.

La finalul articolului aflam totusi ca e vorba de un proiect europeano-american, ca ESA si NASA colaboreaza foarte bine, dar nu aflam altceva: cine a for Herschel si ce voia el?

Ei bine, el e de fapt "ei", Frederick William Herschel si Caroline Herschel, doi copii de emigranti germani stabiliti in Anglia. El e descoperitorul planetei Uranus, al catorva luni si a radiatiei infrarosii iar ea este descoperitoarea mai multor comete si una din primele femei astronom. A mai fost si primul membru onorific de sex feminin al Royal Astronomical Society.

Motivul pentru care a devenit om de stiinta si a dus o viata productiva si plina de realizari e unul simplul: era pitica si urata in urma tifosului contractat in copilarie iar parintii au lasat-o in pace pentru ca nu avea nicio sansa sa se marite si sa moara probabil de vreo infectie dupa a cinsprezecea nastere pana in 15 de ani. Intotdeauna m-a facut sa ma gandesc la bunica (fata frumoasa si inalta, dar la fel de inteligenta), care iubea istoria si matematica dar a fost obligata sa renunte la scoala si sa se marite pentru ca parintii aveau bani doar pentru liceul fratelui mai mic.
      Si? (Joi, 4 august 2011, 1:01)

muciflenduri [utilizator] i-a raspuns lui Titania

S-a maritat cu un om cumsecade sau n-a avut noroc? Primarul a jucat la nunta? Bunicii tale ii placea aritmetica sau geometria?
      Te gandesti des la Caroline?
      da? (Joi, 4 august 2011, 12:58)

James Bond [utilizator] i-a raspuns lui Titania

Articolul este despre descoperirea O2 in univers, si nu isi propune sa faca o recenzie a vietii celor 2 savanti.
      Consider ca informatiile din articol sunt suficiente pentru scopul acetuia.
    Infatuare (Miercuri, 3 august 2011, 11:03)

CezarN [utilizator]

Trebuie sa fii o rasa tare infatuata pentru a crede ca Unniversul intreg s-a scremut sa produca un pic de oxigen DOAR pentru tine, pentru a exista tu si manelele sau hiphopul tau.
    imaginea nu e reala (Miercuri, 3 august 2011, 11:10)

bbk [anonim]

Ce e prezentat ca si imagine cu moleculele de oxigen este doar un desen.
    Poate ar fi mai util de prezentat cum s-au detectat acele molecule (prin spectografie, sau ce alte metode)

Ma indoiesc ca cineva a putut vedea, in alt sistem solar, sau alta galaxie, niste molecule.

Moleculele alea sunt greu de vazut si daca le cauti cu microscopul, de la citiva centimetrii, apoi daca te uiti la ele de la distante masurate in ani lumina.
      Sursa de dezbateri mioritice (Miercuri, 3 august 2011, 12:15)

Pita [anonim] i-a raspuns lui bbk

Intr-adevar ca articolul nu este bine scris din cauza ca nu da mai multe dedalii (pe intelesul tuturor) despre cum a fost detectat oxigenul. Asa cum spui, probabil prin detectarea spectrului de emisie a radiatiilor din zonele respective. Este clar un desen deoarece oricum atomii (molecula de oxigen) nu arata asa. Dar daca articolul ar fi fos bine scris, nimeni nu ar mai fi lasat nici un comentariu.
    molecule (Miercuri, 3 august 2011, 16:47)

ady78 [anonim]

Probabil ca articolul este scris de cei de la CATAVENCU ,sau pentru cei cu 2 clase ,sau ...dar nici macar nu e 1 aprilie.Tehnologie s.f?
    detalii importante (Miercuri, 3 august 2011, 19:01)