Forma actuala a Lunii se datoreaza ciocnirii cu o alta luna mai mica - studiu

de I.R.     HotNews.ro
Joi, 4 august 2011, 10:01 Science - Spatiul

Simularea coliziunii - cele 4 stagii
Foto: Agerpres/AP
O coliziune primordiala intre doua luni care orbitau Pamantul explica, potrivit unei teorii publicate in revista Nature, relieful muntos al Lunii pe partea care nu se vede de pe planeta noastra, informeaza Reuters.

Studiul sugereaza ca Luna era umbrita de un alt satelit avand o treime din masa sa, ambele orbitand in jurul Pamantului in urma cu peste 4 miliarde de ani.

Pe masura ce lunile evoluau si se indepartau de Pamant, venind sub influenta fortei gravitationale a Soarelui, stabilitatea lor a fost afectata si au intrat pe un traseu de coliziune, potrivit unui cercetator planetar de la Universitatea din California.

Dupa circa 100 milioane de ani coabitare, luna mai mica s-a ciocnit de cea mai mare. Impactul ar fi durat cateva ore si a rezultat in contopirea celor doua corpuri ceresti.

Coliziunea a avut loc la numai 128.000 de kilometri de Pamant, o treime din actuala distanta, de aproximativ 400.000 de km, de Luna.

Cercetatorii au concluzionat ca ciocnirea, dura dar lenta, explica diferentele intre partea cu relief muntos si suprafata neteda de pe partea vizibila noaptea de pe Pamant.

In locul formarii unui crater gigantic, o coliziune cu acceleratie redusa precum cea teoretizata in studiu ar fi dus la adunarea de material intr-un strat gros si crestat. Scoarta lunii este, de fapt, cu 50 de kilometri mai groasa pe partea indepartata decat cea vazuta de pe Terra.

Coliziunea explica si asimetria lunii, mai "bombata" pe partea care nu se observa de pe Pamant, lucru greu de explicat numai prin fortele de maree de pe Terra.

Dovezile ciocnirii se regasesc si in compozitia scoartei lunii, care, in partea apropiata, este mai bogata in potasiu, elemente rare si fosfor.

Aceste elemente ar fi fost concentrate in materialul topit aflat in proces de racire sub suprafata lunii si au fost imprastiate in partea cealalta de forta impactului.

Studiul aduce noi argumente pentru teoria deja acceptata pe scara larga potrivit careia luna s-a nascut in urma unui impact de proportii uriase. Potrivit acesteia, luna a fost creata din materialele reziduale rezultate in urma unei serii de coliziuni intre Pamantul primordial si circa 10 protoplanete de marimea planetei Marte, in timpul formarii sistemului solar.

O terorie mult mai interesanta (Joi, 4 august 2011, 10:37)

Neacsu [anonim]

...si chiar mai coerenta, desi nu neapărat adevărată, despre formarea lunii, aici http://www.scribd.com/doc/54966937/
    "shaddowed" (Joi, 4 august 2011, 13:18)

Cristian Ioan [anonim]

Probabil ca in articolul orginal zicea ca "The Moodn was shaddowed by a smaller sattelite" - dar aici shaddowed, desi are radacina de la umbra, nu inseamna de loc "umbrita", ci urmarita de aproape, talonata.

la fel, "ciocnire dura dar lenta" nu insemna nimic pe romaneste, hard trebuie tradus aici prin puternic, nu "dur"!
      rade ciob de oala sparta (Joi, 4 august 2011, 16:47)

Alex [anonim] i-a raspuns lui Cristian Ioan

e "shadowed", nu "shaddowed" (un singur "d")
        OK, ciob (Joi, 4 august 2011, 20:41)

Cristian Ioan [anonim] i-a raspuns lui Alex

dar vorbean de articolul in limba ROMANA, nu in engleza!
        Engleza mea e ciobita, OK, dar articolul este prost tradus in limba ROMANA!

si idee nu era ca a gresit un "d", ci SENSUL frazei traduse, pur si simplu nu are sens asa!
    explicatie rotatie in jurul axei (Joi, 4 august 2011, 13:18)

bbk [anonim]

Poate asta explica si viteza de rotatie a lunii in jurul axei proprii.
    Adica luna se invirte in jurul axei sale cu aceeasi viteza cu care se invirte in jurul pamantului, avand permanent aceeasi fata indreptata catre pamant

Asta probabil deoarece centru de greutate al lunii nu este in centru sferei, ci mult mai aproape o suprafata, ceea ce impiedica o rotatie a corpului ceresc. Fiind prinsa in forta de gravitatie a pamantului, si fiind dezechilibrata, nu se poate roti.
      Si mai multe corolare verificabile (Joi, 4 august 2011, 15:17)

Ionut [anonim] i-a raspuns lui bbk

Teoria lui Marshall Smith (fostul brojon.org) mai explica incidental si alte cateva lucruri:
      1. Disparitia dinozaurilor si in general a reptilelor de dimensiuni uriase, a caror greutate in trecut era compensata centrifugal de viteza de rotatia mult mai rapida a pamantului (ziua de 4 ore)
      2. Disparitia insectelor de mari dimensiuni care în mediul gravitational de acum nu ar mai putea zbura (ca de altfel nici pterodactilii http://www.telegraph.co.uk/science/science-news/3352699/Pterodactyls-were-too-heavy-to-fly-scientist-claims.html ) nici respira prin difuzie.
      3. Aparitia inclinatiei axiale (tilt) si a anotimpurilor, regresul angiospermelor şi evolutia gimnospermelor.
      4. Conservarea momentului angular al sistemului lună pământ.
        ziua de 4 ore? (Joi, 4 august 2011, 20:46)

Cristian Ioan [anonim] i-a raspuns lui Ionut

Stiam ca asta cu ziua de 4 ore a fost mult mai de mult, prin comparatie epoca dinozaurilor pare "recenta"!
        Sigur ca o astfel de viteza de rotatie are efecte, cel putin la Ecuator. Mi-ar place si mie sa fie g mai mic de 9,81 m/sec2, sa pot sa dau din aripi si sa zbor! Dar ce facem cu atmosfera? O viteza de rotataie asa mare tinde sa arunce aerul in spatiul cosmic ...
    in sfarsit (Joi, 4 august 2011, 13:35)

mihai [anonim]

vad si eu 100% comentarii inteligenta la un articol... Ma rog 3 comentarii deocamdata.