Fizicienii elvetieni au descoperit un nou tip de barion la acceleratorul de particule LHC

de R.M.     HotNews.ro
Vineri, 27 aprilie 2012, 20:57 Science - Stiinte fundamentale

Fizicienii de la Universitatea din Zurich au detectat la acceleratorul de particule LHC al Cern, la Geneva, un nou tip de barion, o particula formata din trei quarci, cele mai mici caramizi ale materiei cunoscute, scrie AFP.

Barionul "Xi_b" descoperit de detectorul CMS contine un quark usor si doi quarci grei, a explicat universitatea, intr-un comunicat: un quark "up", un quark "strange" si un quark "charm".

"Prea instabil" pentru a fi observat direct, este "neutru electric" si are o masa comparabila cu cea a unui atom de litiu.

Potrivit cercetatorilor, descoperirea acestei noi particule "ajuta la intelegerea fortei nuleare tari, una dintre cele patru interactiuni fundamentale ale fizicii, care determina structura materiei".

LHC, cel mai mare accelerator de particule din lume, a fost construit in incercarea de a oferi raspunsuri la o serie de intrebari esentiale ale fizicii particulelor.

ATLAS si CMS sunt echipate cu detectoare puternice destinate analizarii miliardelor de particule produse in urma coliziunilor din accelerator.

practic ,freaca menta de 4 miliarde euro (Vineri, 27 aprilie 2012, 21:25)

Eneas [anonim]

nu au descoperit nimic,arunca pe piata justificari pentru fondurile duse pe apa sambetii...
      Aoleu... (Sâmbătă, 28 aprilie 2012, 0:28)

Mihai V. [anonim] i-a raspuns lui Eneas

Daca toti ar gandi ca tine, acum am fi descoperit ca o roata cu 4 laturi e mai eficienta fata de una cu 3.
        Roata nu e cerc? (Sâmbătă, 28 aprilie 2012, 3:48)

Andrei966 [utilizator] i-a raspuns lui Mihai V.

intreb si eu, ca filozoful... inteleg ironia ta.. dar nici chiar asa.. pe aici trece si jurnalistul care a terminat Filo-istorie..
      nu intelegi scopul (Miercuri, 2 mai 2012, 16:20)

ala [anonim] i-a raspuns lui Eneas

stiinta nu este practica, si nu asta este scopul sau. Este stiinta pur si simplu, intelegerea universului si avansul cunosterii umane.
      Cei de la CERN nu au promis ca vor inventa teleportarea sau ceva de genul asta :). Si nici cei care au platit pentru proiect nu ar trebui sa aibe asteptari la nivelul asta.
      Daca din intamplare vreun om de stiinta, inginer, sau tamplar, vede o oportunitate de a folosi cunostiintele acumulate de stiinta in scop practic, atunci cu atat mai bine. Suntem obisnuiti ca totul sa se intoarca intr-un fel sau altul inapoi in forma practica (adica profit in bani).
      Chiar motorul civilizatiei si progresului din ultima suta de ani este tocmai cercetarea stiintifica care are ca efect secundar si aplicatii practice, dar adevarul este ca rareori se poate prevedea unde se va ajunge prin intelegerea unui fenomen natural. De exemplu, aparatul medical ce a revolutionat medicina in ultimii ani, aparatul cu rezonanta magnetic (RMN), a aparut pentru ca un astrofizician studia niste fenomene astronomice fara sa aiba nici o intentie ca intr-o buna zi munca sa va contribui la salvarea a milioane de vieti.
      Fondurile respective nu s-au dus pe apa sambetei. Intotdeauna banii alocati in stiinta si cercetare sunt usor de oprit, in timp ce banii alocati in armata, campanii politice, inghitirea datoriilor, s.a.m.d. Proiectul in sine este unul grandios, si la un nivel probabil unic in istoria omenirii. Dar nu este vorba nici de arta, catedrale ale namurilor sau parcuri. Ci de stiinta pura, ce ne provoaca intelectul.
      Interesant este sa te si din perspectiva educatiei. Vorbim de o generatie intreaga de cercetatori si tineri inspirata de acest mare laborator...
    Secretele divine (Vineri, 27 aprilie 2012, 21:40)

Vali [anonim]

Cercetati, cercetati, cercetati! Secretele Batranului raman insa bine ascunse si nu cred ca vor putea fi descoperite vreodata integral de om.
    "acceleratul de particule LHC" (Vineri, 27 aprilie 2012, 21:59)

dilibau cotzcaru [anonim]

In curand, in romanica se va construi si "personalul atomic", undeva pe la Lehliu gara, iar la Boldesti-Scaeni vom avea statie pt "inter-city-ul molecular". Evident, distantele vor fi parcurse cu viteza luminii, dar s-ar putea sa avem niste coliziuni, din cauza unor interferente relativiste legate de cablurile de cupru si fierul vechi
    N.R. Am corectat! Multumim!
    o descoperire epocala (Sâmbătă, 28 aprilie 2012, 0:39)

alex [anonim]

4 miliarde euro, 1000 cercetadori, descoperire una bucata pe^is
    Chiar? (Sâmbătă, 28 aprilie 2012, 0:46)

Sar Castic [utilizator]

"Fizicienii de la Universitatea din Zurich"... nu sint necesar elvetieni...

Dar probabl suna mai credibil, nu-i asa?
      fizicieni (Duminică, 29 aprilie 2012, 19:40)