VIDEO Stefan Hell, cercetator german nascut in Arad, printre cei trei laureati ai Premiului Nobel pentru Chimie 2014

de Alina Neagu     HotNews.ro
Miercuri, 8 octombrie 2014, 13:15 Science - Stiinte fundamentale

Stefan Hell, laureat Nobel nascut in Romania
Foto: Arhiva personala
Stefan Hell, cercetator german nascut in Romania, la Arad, se numara printre cei trei laureati ai Premiului Nobel pentru Chimie 2014. Hell a fost premiat impreuna cu americanii Eric Betzig si William Moerner, anunta AFP. Stefan Hell este membru de onoare al Academiei Romane si Doctor Honoris Causa al Universitatii Politehnice Bucuresti.

Cei trei cercetatori au castigat Nobelul pentru dezvoltarea unor noi tehnici de observare in timp real a proceselor moleculare cu ajutorul microscopului optic.

Potrivit unui document al Universitatii Politehnice din Bucuresti, Stephen Hell s-a nascut la 23 decembrie 1962 la Arad, iar dupa varsta de 30 de ani s-a impus ca o celebritate incontestabila in lumea stiintei.

Stephen Hell si-a petrecut copilaria in comuna Santana si si-a manifestat interesul pentru stiintele exacte inca din timpul scolii generale, fiind puternic incurajat de parinti. El a parasit Romania in 1978, alaturi de parintii sai, stabilindu-se in Germania, la Ludwigshafen, unde a urmat si liceul.

In perioada 1981 -1987 a urmat cursurile Facultatii de Fizica la Universitatea din Heidelberg. La aceeasi universitate a obtinut titlul de doctor in fizica,in anul 1990,cu calificativul maxim (summa cum laude).

Hell este director la Institutul Max Planck pentru Chimie Biofizica din Gottingen, unde conduce departamentul de NanoBiofotonica. Este, de asemenea, seful departamentului de Nanoscopie Optica al Centrului German de Cercetare a Cancerului din Heidelberg, profesor onorific la Facultatea de Fizica a Universitatii din Gottingen si profesor la Facultatea de Fizica a Universitatii din Haidelberg.

• Urmatorul Nobel, cel pentru literatura, va fi atribuit joi

In 2013, premiul Nobel pentru chimie a revenit cercetatorilor Martin Karplus, Michael Levitt si Arieh Warshel, pentru dezvoltarea modelelor multiscalare aplicabile in cazul sistemelor chimice complexe, aminteste Mediafax.

Sezonul Nobel din 2014 a debutat luni, cand cercetatorii John O'Keefe, May-Britt Moser si Edvard I. Moser au fost recompensati cu premiul pentru medicina, pentru descoperirea celulelor care alcatuiesc sistemul de pozitionare din creier, supranumit "GPS-ul intern".

Marti, cercetatorii japonezi Isamu Akasaki si Hiroshi Amano si american de origine japoneza Shuji Nakamura au castigat premiul Nobel pentru fizica, pentru inventarea diodelor electroluminiscente (LED) cu lumina albastra.

Premiul Nobel pentru literatura va fi atribuit joi.

Castigatorul premiului Nobel pentru pace - singurul atribuit de Norvegia, conform dorintei exprimate de fondatorul prestigioaselor distinctii, Alfred Nobel - va fi anuntat vineri.

Premiul Nobel pentru economie va fi decernat luni, 13 octombrie.

Laureatii vor primi cate o medalie din aur si un premiu in valoare de 8 milioane de coroane suedeze (circa 880.000 de euro), care poate fi impartit intre cel mult trei castigatori pe fiecare categorie.

Laureatii isi vor primi premiile Nobel in timpul unor ceremonii oficiale organizate la Stockholm si la Oslo, pe 10 decembrie, ziua in care se comemoreaza moartea fondatorului premiilor, Alfred Nobel, decedat in 1896.

Premiile Nobel sunt decernate din 1901, cu exceptia celui pentru economie, instituit in 1968 de Banca centrala din Suedia, cu ocazia implinirii a 300 de ani de la fondarea acestei institutii. Premiile au fost create dupa moartea inginerului sudez Alfred Nobel (1833 - 1896), inventatorul dinamitei, conform vointei sale din testament.

11969 vizualizari

Norocul lor ca au plecat ! Idem prof.Palade ! (Miercuri, 8 octombrie 2014, 13:20)

Plagarus [utilizator]

La ce facaturi '' doctori " pripasiti in politica, nu avem sanse de a fi sub mana profesionistilor respectabili si acum si in trecut !
      Premiile Nobel se dau arbitrar (Miercuri, 8 octombrie 2014, 21:41)

dumitrica [utilizator] i-a raspuns lui Plagarus

Mai sunt si alte tehnici de îmbunătățire a rezolutiei microscoapelor optice, vezi:

De ce a luat Stefan Hell distinctia si nu altii care s-au ocupat cu alte metode de marire optica chiar mai bune ca ale lui Hell, nu se stie.

De exemplu, un articol din 2011, vezi:
      vorbeste de un microscop optic, functionind pe un principiu diferit si avind o rezolutie de 50 nm, superioara celei obtinute de Hell.

Cel mai bun exemplu cunoscut de romani pentru un premiul Nobel dat pe nemerit este al scriitoarei submediocre Herta Muller ce a fost ridiculizata de majoritatea oamenilor care stiu cite ceva despre literatura.
        nea dumitrica, prostia (Joi, 9 octombrie 2014, 8:36)

gigel123 [utilizator] i-a raspuns lui dumitrica

...din capul tau, nu e arbitrara.
          ... nu... (Joi, 9 octombrie 2014, 12:26)

Observatore [utilizator] i-a raspuns lui gigel123

... este enorma !
    bine macar (Miercuri, 8 octombrie 2014, 13:24)

ggna [utilizator]

ca acum copiii nostri pot pleca...
    Mama e aia care te creste ! (Miercuri, 8 octombrie 2014, 13:29)

Nego [anonim]

Mie unul genul asta de mandrie nationala imi face greata. Ar trebui sa ne fie rusine ca o minte romaneasca a trebuit sa devina german pentru a lua un premiu Nobel.

Ar fi mai indicat sa avem grija de multimea de olimpici pe care o avem decat sa ne laudam cu lucruri la care nu am contribuit cu nimic.

Deja suntem mai cunoscuti in lume ca romi, decat ca romani.
      mda (Miercuri, 8 octombrie 2014, 13:38)

Dr.Mythnick [utilizator] i-a raspuns lui Nego

suntem patetici...
      destin (Miercuri, 8 octombrie 2014, 13:59)

levierul [utilizator] i-a raspuns lui Nego

se va infaptui destinul numelui: Romania = tara romilor. Pentru asta, romii trebuie sa inveteze cultura romales: teatre, literatura, invatamant in romales, si atunci putem spune cu mana pe inima: Romani, deci romi.
        Poftim ???? (Joi, 9 octombrie 2014, 12:31)

Observatore [utilizator] i-a raspuns lui levierul

Teatru ???? ... ala abject in care se smiorcaie ca moare de foame cu friptura de lebede in blid ??? si care vin cu mertzanul dupa ajutor social ???
        Tu esti tot ?
      Stefan Hell (Miercuri, 8 octombrie 2014, 16:21)

sorinpaul123 [utilizator] i-a raspuns lui Nego

A fost copil cand a plecat din tara ( 1978-1962 =16 ani !!!! Ce a-i cu el ??? De ce nu a-i facut ca el ?????
      Poate nu te duce mintea !!!
        Ce "a-i" cu el? (Joi, 9 octombrie 2014, 5:43)

Parzivall [utilizator] i-a raspuns lui sorinpaul123

Sincer nush pe cine nu' duce mintea.
      asa e... (Duminică, 26 octombrie 2014, 18:45)

N-joy [utilizator] i-a raspuns lui Nego

ne mandrim ca cineva de origine romana a primit premiul Nobel, dar daca stai bine si te gandesti.... daca ar fi ramas in Romania, ar fi avut posibilitatea sa faca cercetare in conditii normale, incat sa aiba si asemenea performante?
      mi se pare mie, sau majoritatea romanilor care se afirma pe plan stiintific sunt cei care sunt plecati din tara???
      e trist...
    felicitari! (Miercuri, 8 octombrie 2014, 13:49)

xanti [utilizator]

Acum se vor trezi unii ,ca nu a mancat salam cu soia.
    Roman ? (Miercuri, 8 octombrie 2014, 13:55)

Victtor [utilizator]

Dupa nume nu este roman, asa ca trebuie sa ne punem pe invatatat.
    Cand premiul va fi luat de un Ionescu sau un Vasilescu, atunci puteti sa va mandriti ca este meritul unor romani.
    Sasii si svabii au avut cetatenia romana dar au fost intotdeauna etnici germani.
    Un cercetator german...... (Miercuri, 8 octombrie 2014, 14:07)

Absurdistanul [utilizator]

a castigat premiul Nobel!
    E un fapt normal si dincolo de partea cu Arad-ul, domnul in cauza e neamt.
    Unul dintre cei multi proveniti din Romania, Ghana, Rusia, ex Iugoslavia, Burundi, Turcia, China etc.

Trebuie sa ne obisnuim cu aceste faprte, pentru ca in viitor vom mai auzi sintagma "originar din Romania" sau cea "provenind dintro familie de romani" despre multe cateogrii de personae care isi fac un viitor normal intro tara dezvoltata: sportivi, jurnalisti, cercetatori, generali, presendinti, actori etc.

Asa trebuie sa fie si asa va fi, indiferent de cati nationalisti vor mai supravietui pana atunci!
    Mentalitate de tara de lumea a treia (Miercuri, 8 octombrie 2014, 14:20)

Bogdan_100 [utilizator]

Unul care a trecut pe aici a luat un premiu mare, ne mandrim si demonstram la toti ca nu suntem ultimii. Penibil (ca si in cazul Halep si altele). Sa ne mandrim atunci cand vor lua premiul Nobel cercetatori nascuti in Africa, Pakistan sau aiurea dar au facut cercetare de varf in Romania, au invatat in marile universitati Romanesti, aflate in top 10 mondial si au lucrat in companii Romanesti aflate in top 500 mondial.
    Stenograma... (Miercuri, 8 octombrie 2014, 14:25)

taticutu [utilizator]

"Stenograma" dintro sedinta de Guvern :
    -Hai sa reasezam bugetul : eu propun sa taiem de la cultura, cercetare, turism, educatie si sa dam la investitii( cred ca stiti de ce !), la servicii, la justitie (sa-i prajeasca pe dusmanii nostri politici ). E bine ?
    Unul mai timid : Domnule P. dar in situatia asta credeti ca vom putea iesi in afara cu vreun candidat la Nobel ?
    -Raspuns : lasa ca e unul care face literatura si nu cere bani de la noi ". Asa se incheie stenograma ...
    da (Miercuri, 8 octombrie 2014, 14:28)

gelu antigelu [utilizator]

si uite asa am mai luat un Nobel.
    O altă perspectivă: Herta Müller și St. Hell (Miercuri, 8 octombrie 2014, 14:41)

patrick_higher [utilizator]

Domnul Stefan Hell a fost elev al liceului „Nikolaus Lenau” din Timișoara, ca și doamna Herta Müller.
    Da, ei sunt etnici germani plecați de ani buni în Germania. Însă au primit educație - în toate sensurile - într-un liceu bănățean de primă mână. Asta nu-i face români, ci îi definește ca bănățeni. Ceea ce e cu totul altceva.
      da! (Miercuri, 8 octombrie 2014, 15:18)

corvus coraX [utilizator] i-a raspuns lui patrick_higher

Și România s-a descotorosit de ei. Germanii au fost vânduți precum vitele de către regimul Ceaușescu. Și în prezent toți cei bine pregătiți și dornici să se afirme și să muncească își iau lumea în cap! Rămân puturoșii, leprele și asistații social. Rușine România!
        hei, hei, (Miercuri, 8 octombrie 2014, 16:46)

Absurdistanul [utilizator] i-a raspuns lui corvus coraX

nu toti sunt asistati sociali!
        sunt si oameni de succes in tara asta, dar in domenii care nu sunt interesante pentru mass-media.

hai sa schimbam clasa politica mereu si mereu pana gasim una care acorda suport tarii

hai sa il cantarim la adevarata lui valoare si sa facem lumina asupra lui, prezentandu-l corect

hai sa ne educam copii sa nu arunce hartii pe strada

hai sa reinvatam sa ne fie rusine atunci cand gresim

hai sa platim amenzile si impozitele si iti garantez ca maine, asistatii sociali devin "nemti" 100%!
          Exemple ? (Miercuri, 8 octombrie 2014, 17:15)

Bogdan_100 [utilizator] i-a raspuns lui Absurdistanul

Luciditatea si acceptarea situatiei reale e primul pas spre "vindecare".
        ..ai uitat.. (Joi, 9 octombrie 2014, 12:34)

Observatore [utilizator] i-a raspuns lui corvus coraX

...politicienii... .
    Domnul Dr.Hell este german (Joi, 9 octombrie 2014, 10:23)

Dr.Man [utilizator]

realizat stiintific in Germania. Prformanta sa nu are legatura cu Romania.
    ... (Joi, 9 octombrie 2014, 11:12)

a.nonim [utilizator]

E plina lumea de oameni de stiinta sau celebritati cu au origini in alte tari, nu-i nimic extraordinar in asta. Devine din ce in ce mai penibila atitudinea asta de tara bananiera, cum cineva nascut sau cu origini la a saptea spita in Romania are o realizare, ne infoiem de parca cine stie ce merit am avea. Toata lumea tabara pe ei, le iau interviuri, declaratii... Sigur oamenii, de bun simt, zic si ei doua vorbe despre Romania, asa din politete, dar... Chiar asa de rau am ajuns, daca nu mai avem motive de mandrie in tara, trebuie sa cersim pe la altii?