Viteza luminii poate varia in vid, cu alte cuvinte lumina nu se misca intotdeauna cu viteza luminii. Un nou experiment arata ca prin concentrarea sau manipularea structurii pulsurilor luminoase se poate reduce viteza acestora, chiar si in conditii de vid, relateaza Science News. Descoperirea ar putea schimba felul in care privim una dintre constantele universale.

O lucrare stiintifica recent postata pe arXiv.org si acceptata pentru publicare descrie date stiintifice obtinute prin experimente care arata ca viteza luminii, una dintre cele mai importante constante din domeniul fizicii, ar trebui vazuta ca o limita, mai degraba decat ca un numar invariabil asociat miscarii luminii prin vid.

O echipa de cercetatori condusi de fizicianul Miles Padgett, de la universitatea din Glasgow, a demonstrat acest efect. Padgett si echipa sa s-au intrebat daca exista factori fundamentali care ar putea schimba viteza luminii in vid. Studii anterioare indicau faptul ca structura luminii ar putea juca un rol.

Plecand de aici, opticienii au manipulat functia de unda a unor fotoni pe care i-au lansat pe un traseu pe care lansasera si fotoni a caror functie de unda nu a fost modificata. Fotonii manipulati au ajuns mai tarziu, indicand faptul ca s-au miscat cu o viteza mai mica.

Viteza de propagare a luminii in vid perfect, notata cu "c", este o constanta fundamentala, centrala in fizica, in special in teoria relativitatii a lui Albert Einstein (echivalenta masa-energie: e=mc2). In timp ce in trecut era considerata o problema experimentala importanta, acum viteza luminii in vid a fost calculata la 299.792.458 m/s (metri pe secunda). In general, daca lumina nu se misca la viteza c se datoreaza faptului ca trece printr-un material. Spre exemplu, lumina incetineste atunci cand trece prin sticla sau prin apa.

Desi efectul obtinut in experimente de Padgett si echipa sa nu este resimtit in viata de zi cu zi si in cele mai multe aplicatii tehnologice, noul studiu evidentiaza o subtilitatea fundamentala si necunoscuta anterior in comportamenttul luminii.