A fost descoperita o noua stare a materiei ce ar putea revolutiona modul cum producem energie

de G.S.     HotNews.ro
Miercuri, 13 mai 2015, 14:16 Science - Stiinte fundamentale

Magnet levitand deasupra unui superconductor la temperaturi "inalte"
Foto: Wikipedia
O echipa internationala de oameni de stiinta au anuntat descoperirea unei noi stari a materiei intr-un material ce apare ca fiind un mixt de izolant, superconductor, metal si magnet, informeaza sciencealert.com.

Materialul descoperit poate duce la realizare de de superconductori la temperaturi “inalte” mai eficienti.

Anuntul este o veste importanta pentru ca, daca aceste proprietati sunt confirmate, aceasta noua stare a materiei va permite cercetatorilor sa inteleaga mai bine de ce unele materiale au potentialul de a deveni superconductoare la temperaturi relativ inalte, “inalte” insemnand -135 grade Celsius in loc de -243,2 grade Celsius.

Superconductivitatea permite unui material sa conduca electricitate fara a opune rezistenta, ceea ce inseamna fara caldura, sunet sau alta forma de eliberare de energie.

Realizarea acesteia ar revolutiona modul cum producem energie, dar este fezabila doar daca o putem obtine la asa-numitele temperaturi “inalte”.

Prin introducerea de rubidiu in molecule de carbon-60, o echipa condusa se chimistul Kosmas Prassides de la Universitatea Tokohu din Japonia a reusit sa modifice distanta dintre acestea, fortandu-le intr-o structura cristalina noua.

Cand a fost supusa testelor, structura a prezentat o combinatie de faze izolatoare, superconductoare, metalice si magnetice, inclusiv una absolut noua, pe care cercetatorii au numit-o “metalele Jahn-Teller”.

Denumita dupa efectul Jahn-Teller - ce este folosit in chimie pentru a descrie cum, la presiuni mici, aranjamentul geometric al moleculelor si ionilor intr-un stadiu electronic poate fi distorsionat - noua stare a materiei permite oamenilor de stiinta sa transforme un izolant - ce nu conduce electricitate - intr-un conductor doar prin aplicarea de presiune.

O alta stare a materiei???? (Miercuri, 13 mai 2015, 14:54)

Martinezu [utilizator]

sau un superconductor?

Eu cred ca totusi este vorba de un corp solid adica o stare " clasica" a materiei.
      este vorba de o stare de faza (Miercuri, 13 mai 2015, 15:34)

jackalphonse [utilizator] i-a raspuns lui Martinezu

noua stare de faza a fost numita “metalele Jahn-Teller”. trebuie cautate mai mult p[e net, pentru ca efectul Jahn-Teller nu este ceva usor de inteles (cred ca aici este vorba de o ajustare a parametrilor moleculari-distante, plane cristaline-atunci cand se schimba structura electronica).
      in rest, materialul este interesant ca trece de la izolator la conductor (tranzitie de faza de speta a doua) sub influenta unui stimul.
      Da ca stare de agregare dar ca proprietati (Miercuri, 13 mai 2015, 17:18)

Bogdan_100 [utilizator] i-a raspuns lui Martinezu

Se comporta diferit de orice materie de pana acum :se comporta ca un metal (la presiune) metalele sunt conductoare si ca un izolator fara stimul. Cred ca se pot face senzori si sisteme de captare a energiei. Si in Romania se studiaza astfel de materiale la Centrul de Fizica Tehnica Iasi sunt dezvoltate materiale ce isi schimba proprietatile magnetice si electrice sub diferiti stimuli
    Starea noua a materiei (Miercuri, 13 mai 2015, 16:04)

Trojan.H [utilizator]

Aceasta descoperire poate face sa cada guvernul Ponta? Intreb, ca nu ma pricep.