Premiul Nobel pentru fizica a fost acordat japonezului Takaaki Kajita si canadianului Arthur B. McDonald care au fost recompensati pentru lucrarile in domeniul neutrinilor. Premiul recunoaste contributia celor doi la experimentele ce demonstreaza ca neutrinii isi schimba identitatea, metamorfoza insemnand ca ei au masa proprie. Kajita lucreaza la University of Tokyo, in Kashiwa, Japonia. McDonald lucreaza la Queen's University, in Kingston, Canada. Kajita are 56 de ani, iar McDonald, 72 de ani.

Nobelul pentru fizica in 2015Foto: Nobel Foundation

Descoperirea schimba modul in care intelegem modul in care se comporta materia si se poate dovedi cruciala pentru felul in care privim universul.

Acum 15 ani Takaaki Kajita a descoperit ca neutrinii din atmosfera se "perinda" intre doua identitati in drumul catre detectorul Super-Kamiokande din Japonia. Tot in acei ani, echipa de cercetatori condusa de Arthur B. McDonald in Canada a demonstrat ca neutrinii de la Soare nu dispareau in drumul lor catre Pamant. Ei au fost in schimb "capturati" de Sudbury Neutrino Observatory.

Cele doua grupuri de cercetatori au rezolvat un puzzle care-i macina pe oamenii de stiinta de cateva decenii. Calculele teoretice facute inaintea celor doua descoperiri s-au dovedit inexacte.

Descoperirea a dus la concluzia ca neutrinii, care mult timp au fost considerati ca neavand masa proprie, au totusi masa, chiar daca una foarte mica. Pentru domeniul fizicii particulelor a fost o descoperire istorica, fiindca Modelul Standard a avut atat de mare succes, incat a rezistat mai bine de 20 de ani tuturor provocarilor experimentale.

Insa cum Modelul Standard presupune ca neutrinii nu au masa, descoperirile au aratat ca Modelul nu poate fi teoria definitiva a componentelor din care este format Universul.