Misterioasa ipotetica particula X, despre care se spunea ca ar putea elucida misterul materiei intunecate si a carei descoperire "iminenta" urma sa fie anuntata de CERN, conform primelor speculatii aparute in presa in luna decembrie a anului trecut, nu a fost descoperita, conform unui material publicat de Liberation si preluat de Agerpres.

In luna decembrie au aparut primele zvonuri si speculatii cu privire la apropiata descoperire a unei noi particule exotice, alta decat deja celebrul boson al lui Higgs, in urma coliziunilor dintre protoni desfasurate la viteze aproape luminice in cadrul Marelui Accelerator de Hadroni (LHC), apartinand CERN, din apropiere de Geneva. Spre deosebire de bosonul Higgs, a carui existenta, desi confirmata abia in 2012, a fost preconizata de modele teoretice inca din anii '60, misterioasa particula X ar fi fost cu totul noua.

O astfel de descoperire ar fi avut potentialul de a revolutiona modul in care intelegem Universul si ar fi putut explica, poate, chiar si misterul materiei intunecate. Iar vineri 5 august, cu ocazia celei de-a 38-a Conferinte internationale a fizicii de inalta energie (ICHEP), eveniment desfasurat la Chicago in perioada 3 - 10 august, a fost facut mult asteptatul anunt. De fapt, oamenii de stiinta nu au descoperit nimic de aceasta data. Nu este vorba de o noua particula exotica. Cu toate acestea CERN s-a declarat multumit de experimentele desfasurate in cadrul LHC si doreste sa inteleaga mai bine ce s-a intamplat de fapt intre anuntul privind presupusa descoperire a unei noi particule si infirmarea ulterioara.

LHC dispune de patru detectoare de particule separate. Doua dintre ele sunt detectoare "generale", denumite ATLAS si CMS. In urma cu un an, in cadrul unor experimente diferite derulate atat prin detectorul ATLAS, cat si prin CMS au fost obtinute rezultate neobisnuite. Cand au fost comparate, s-a observat ca erau similare si pareau sa indice existenta unui nou tip de particule.

In cele doua experimente separate, ambele insa derulate prin accelerarea protonilor pana aproape de viteza luminii si inregistrarea ciocnirilor dintre acestia, s-a observat ca, in urma coliziunilor, au rezultat mai multi fotoni cu un nivel mai ridicat de energie decat prevedea teoria. Nu cu mult mai multi, dar suficient pentru a semnala ceva neobisnuit.

Experimentele derulate prin detectorul ATLAS si prin CMS au inregistrat o activitate crescuta la nivelul energetic de 750 giga electron-volti (GeV), activitate rezultata din posibila descompunere a unei noi particule, necunoscute inca pentru stiinta, in doi fotoni, in urma ciocnirilor dintre protoni.