Ultima lucrare a lui Stephen Hawking a fost publicată la aproape două luni de la moartea sa: Universul este finit și mult mai simplu decât arată alte teorii despre Big Bang

de Vlad Barză     HotNews.ro
Joi, 3 mai 2018, 17:10 Science - Stiinte fundamentale

Stephen Hawking
Foto: Cambridge University
La câteva săptămâni de la moartea lui Stephen Hawking a fost publicată ultima sa lucrare care prezintă gândurile sale privind natura Cosmosului și numărul de universuri care ar putea exista. ”Nu suntem limitați la un singur și unic univers, dar descoperirea noastră sugerează o reducere semnificativă a numărului de multiversuri existente, la o gamă mult mai restrânsă de universuri posibile”, se spune în lucrarea pe care Hawking a realizat-o împreună cu Thomas Hertog de la universitatea din orașul belgian Leuven.

Lucrarea a fost scrisă de Hawking împreună cu profesorul Thomas Hertog și publicată în Journal of High Energy Physics. Noua teorie fusese enunțată în premieră în 2017, când Hawking a împlinit 75 de ani și acum, Cambridge Univeristy, unde Hawking a lucrat, a anunțat miercuri publicarea lucrării.

Teoria general acceptată este că Universul s-a născut în urma Big Bang-ului care a fost urmat de o perioadă de expansiune rapidă incredibilă denumită inflație. În limitele observabile ale Universului inflația a luat sfârșit cu mult timp în urmă.

Însă unele teorii susțin că expansiunea nu a luat niciodată sfârșit și că va persista pentru eternitate în alte zone ale Cosmosului. Această inflație interminabilă ar fi produs un multivers, spun acveste teorii, adică o regrupare de universuri mai mici printre care se găsește și al nostru.

Ar putea exista un număr infinit de astfel de universuri mai mici, iar întrebarea care se pune este în ce mod este diferit Universul nostru de celelalte și în ce mod este reprezentativ?

Sunt întrebări de bază pentru a înțelege legile fundamentale ale naturii și este imposibil de găsit un mijloc de a estima câte tipuri probabile de universuri există.

Hawking se numără printre cercetătorii care au vrut să ofere un răspuns la această întrebare și teoria sa derivă din studiile pe care le-a realizat ajutându-se de studiile făcute de el la intersecția dintre teoria gravătației și cea cuantică.

Cercetarea lui Hawking sugerează că numărul posibil de universuri ce ar putea exista este mai mic decât credeam până în prezent și asta ar însemna că modul în care se comportă universul nostru nu reprezintă o excepție, ci ar putea fi ceva tipic pentru alte universuri.

”Noi estimăm că Universul nostru, la scară largă, este destul de neted și finit la nivel global. Așadar nu este o structură fractală”, se spune în lucrare. Fractalul este o figură geometrică fragmentată sau frântă care poate fi divizată în părți, astfel încât fiecare dintre acestea să fie (cel puțin aproximativ) o copie miniaturală a întregului.

Teoria inflației terene este bazată pe string theory (teoria corzilor), care încearcă să reconcilieze gravitația și relativitatea generală cu fizica cuantică. Teoria ”string-urilor” susține că Universul are drept constituenți fundamentali mici resorturi care vibrează. Teoria lui Hawking și Hertog folosește conceptul de hologarfie din teoria string-urilor, concept ce postulează că universul este o hologramă gigantică și complexă și că realitatea fizică în anumite spații 3D poate fi redusă matematic în proiecții bidimensionale pe o suprafață.

Surse: Le Soleil, Cambridge University, BBC

O tema interesanta (Joi, 3 mai 2018, 18:12)

dar e facuta barza. Vreausazic varza.
    Nimic nou sub soare, cand un teoretician incepe sa numere universurile, sigur va rezulta un infinit mai mic sau unu mai mare.
    "Teoria inflației terene"-a se citi:teoria inflatiei eterne- NU este bazata pe teoria stringurilor. Cand Alan Guth a formulat teoria inflatiei cosmice in 1979, s-a bazat pe ipoteza energiei positive a vidului imediat dupa Big Bang
    De altfel, nimic din fizica nu se bazeaza pe teoria stringurilor, cu exceptia teoriei insasi.Teoria stringurilor, in ciuda eforturilor a mii de teoreticieni straluciti, timp de decenii, nu a produs nici-un rezultat falsifiabil.
    In final: principiul holografic e ideea lui Susskind si Gerard 't Hooft, regretatul Hawkins a fost la alta masa cand s-a cantat melodia asta.
    teorii incerte (Vineri, 4 mai 2018, 11:22)

Delavale [utilizator]

Din pacate aceste teorii nu pot fi verificate.
    One or Many ? (Vineri, 4 mai 2018, 18:16)

utug [utilizator]

Stephen Hawking submitted a final scientific paper 2 weeks before he died — and it could lead to the discovery of a parallel universe

Multiverse: One Universe or Many?
    Gravitational Waves: A New Era of Astronomy Begins