Gândacii de bucătărie au evoluat și sunt aproape imposibil de ucis cu chimicale, spun oamenii de știință

Sâmbătă, 6 iulie 2019, 5:13 Science - Stiinte fundamentale

Cockroaches
Când gândacii de bucătărie supraviețuiesc unui insecticid, ei și urmașii lor devin rapid „esențial imuni” la acesta, afirmă un studiu de la Purdue University publicat în Scientific Reports. Dar dezvoltă în mod remarcabil și imunitate la o gamă de alte insecticide, chiar dacă n-au fost vreodată expuși la aceștia – ceva ce savanții numesc „rezistență încrucișată”.

„N-avem niciun indiciu de ce așa ceva se poate întâmpla atât de repede”, spune Michael Scharf, profesor de entomologie - știința care se ocupă cu studiul insectelor. „Vedem cum rezistența crește de 4-6 ori pe parcursul unei generații.”

Femelele gândacilor de bucătărie pot produce 50 de urmași la fiecare trei luni, transmițându-le imunitatea. Așa că dacă numai o fracțiune din populația de gândaci supraviețuiește tratamentului cu insecticid și capătă rezistență încrucișată, populația decimată înflorește din nou. „Gândacii de bucătărie care dezvoltă rezistență la mai multe clase de insecticide dintr-o dată vor face imposibil controlul doar prin chimicale al acestor dăunători”, afirmă prof. Scharf.

Pentru studiu, trei tratamente diferite cu insecticide au fost testate pe o perioadă de șase luni în Indiana și Illinois. Când au rotit trei insecticide diferite timp de șase luni, cercetătorii au reușit să mențină populațiile de gândaci, dar nu să le reducă. Când au încercat două insecticide, lucrurile au mers mult mai rău, deoarece populațiile au prosperat. Au încercat și un singur insecticid, cu rezultate amestecate: dacă gândacii nu aveau deloc rezistență la el, cercetătorii i-au eliminat. Dar dacă numai 10% erau rezistenți, populațiile au sporit repede.

Oamenii de știință au spus în studiu că insecticidele trebuie să rămână în continuare o componentă importantă pentru controlul populațiilor de gândaci de bucătărie. Totuși, au mai spus că, atunci când insecticidul nu elimină singur gândacii, cel mai eficace mod este o combinație de pesticid cu alte metode – capcane și igienă superioară.

Gândacii de bucătărie sunt dăunători care trăiesc exclusiv în habitate umane, cu o preferință pentru zone umede cum sunt scurgerile și conductele. S-a descoperit că produc alergeni generatori de astm și transmit patogeni ca salmonela, E-coli și șase tipuri de viermi paraziți. (The Independent)

Bine ca nu-s resistenti si la slapi. (Sâmbătă, 6 iulie 2019, 6:51)

Tommy Bahama [utilizator]

...
    degeaba... (Sâmbătă, 6 iulie 2019, 8:52)

Martha Logu [utilizator]

nimic nu-i poate scapa de papucul meu...
    mai putin la "verde de paris" (Sâmbătă, 6 iulie 2019, 8:57)

pui de leu [utilizator]

acolo se sting ei si cei care au avut tupeul sa stropeasca cu asa ceva daca incerca sa guste ceea ce au "stropsit"
    Era inevitabil (Sâmbătă, 6 iulie 2019, 9:10)

imi_pasa_de_romania [utilizator]

Trecand peste tot aspectul "evolutiei" pe care nu are sens sa il discut, pentru ca nu am chef de "creationisti", era inevitabil acest scenariu.

Exista studii mai vechi care arata c sunt gandaci care pot trai si fara cap saptamani intregi sau ca sunt capabili sa supravietuiasca unui razzboi nuclear (in teorie, evident ca nu a testat nimeni, este o supozitie bazata extrapoland rezultate urmarite tocmai de aceea se si spune ca au potential, nu a zis nimeni ca 100% dintre ei o vor face).

Tocmai d-aia niste spray-uri "parfumate" ar fi fost ultima lor grija.

Este un studiu asemanator si pe sobolani. Este normal sa iti dezvolti imunitatea cand esti atacat. Si la oameni este la fel, doar ca rata este diferita. precum si declansatorii.
      Acelasi fenomen (Sâmbătă, 6 iulie 2019, 19:45)

unins [utilizator] i-a raspuns lui imi_pasa_de_romania

se intampla cu aproape tot ce este viu, Urmarile vor fi apocaliptice (https://ro.sputnik.md/International/20171013/15056660/averrtisment-apocalipsa-post-antibiotica-sfarsitul-medicinii-moderne.html)
    Sunt cu 350 de milioane de ani (Sâmbătă, 6 iulie 2019, 11:24)

John M. [utilizator]

mai vechi ca specie decat dinozaurii. Japonezii au avut fonduri uriase sa-i extermine ca specie si n-au reusit. Si daca japonezii n-au reusit, nici nu mai incercati...
    Regemt (Sâmbătă, 6 iulie 2019, 12:01)

Soljenitin [utilizator]

Eu dau cu regemt, fostul regent.
    Doi ani dupa stropire le duc dorul :-)
      Daca mai (Sâmbătă, 6 iulie 2019, 19:41)

unins [utilizator] i-a raspuns lui Soljenitin

folosesti mult Regemt, o sa te intalnesti cu ei acolo unde i-ai trimis si n-o sa-ti mai fie dor!
        :-) (Miercuri, 10 iulie 2019, 10:26)

Soljenitin [utilizator] i-a raspuns lui unins

Nu te gândi că stropesc zilnic. Doar când este cazul, iar asta se întâmplă foarte rar.
      praf de curatenie n-ai? (Sâmbătă, 6 iulie 2019, 21:37)

pehash [utilizator] i-a raspuns lui Soljenitin

gandacii de bucatarie nu se inmultesc intr-o bucatarie curata..
        Unde locuiesti? (Miercuri, 10 iulie 2019, 10:33)

Soljenitin [utilizator] i-a raspuns lui pehash

Da' tu locuiești sub o piatră și nu ai vecini? :)))
        Poţi păstra mama curățeniei dacă ai în bloc vecini la care colcăie gândacii, au să vină pe coloanele de apă, pe coloanele de aerisire sau prin orice crăpătură prin care pot trece.
        Am auzit inclusiv că își pot face cuiburi sub polistirenul cu care este anvelopat blocul, așadar pot veni și prin spațiul ăla minuscul dintre plasa antiinsecte și fereastră.
        Poţi face curățenie generală dimineaţa, la prânz și seara, câtă vreme ai în apropiere surse de gândaci (și la bloc nu duci lipsă de așa ceva) aceștia te vor vizita.