„Dragă, am micșorat copiii”?: Cercetătorii olandezi au creat cea mai mică barcă din lume

de S.J.     HotNews.ro
Joi, 29 octombrie 2020, 10:34 Science - Stiinte fundamentale

Barca microscopica
Foto: Universitatea Leiden
Oamenii de știință au creat cea mai mică barcă din lume cu o dimensiune de doar 30 de micrometri lungime, atât de mică încât ar putea naviga pe un fir de păr uman, relatează CNN.

Folosind un microscop electronic și o imprimantă 3D de înaltă rezoluție, o echipă de la Universitatea Leiden, Olanda, au conceput și construit nava ca parte a unui proiect de cercetare privind potențiale vehicule care ar putea călători în corpul uman, de exemplu pentru a administra tratamente medicale.

Nava este o copie minusculă a unei bărci „Benchy”, un model folosit adesea pentru a testa eficiența imprimantelor 3D.

„Am îndreptat laserul în interiorul unei picături”, a relatat Daniela Kraft, o fiziciană de la universitatea olandeză, explicând că „scriem structura pe care o dorim dacă mișcăm laserul prin picătură”.

„De exemplu, dacă îl mutăm în spirală, scriem o spirală”, a adăugat aceasta.

Barca a fost doar una din numeroasele structuri create de oamenii de știință care fac cercetări asupra micro-înotătorilor: particule mici care se pot deplasa prin fluide și pot fi urmărite de un microscop.

Micro-înotătorii biologici sunt microorganisme care se propulsează singure, ca de exemplu bacteriile, algele și spermatozoizii.

Cercetătorii au făcut studiul pentru a înțelege cum anumite forme ale unor micro-înotători artificiali autopropulsați afectează mișcarea și tracțiunea acestora și pentru a înțelege mai bine comportamentul bacteriilor.

Experții au reușit să creeze obiecte care măsoară doar 4 micrometri, adică 0.001 mm.

„Sperăm să descoperim care ar fi un design bun pentru crearea unui mic vehicul de livrare a medicamentelor - dacă ai o particulă micuță care merge într-o anumită parte a corpului pentru a livra medicamente, atunci trebuie să se propulseze singură și ar trebui să se confrunte cu mediul din corpul tău, care este foarte complex”, a declarat Kraft pentru CNN.

„Încercăm să răspundem la întrebarea: care ar fi un design bun? Care ar fi cea mai bună formă pentru a se putea deplasa și fi eficientă?”, afirmă fiziciana.

Kraft a relatat că forma de spirală are potențial.

„Când se mișcă înainte, adesea are nevoie să se rotească iar asta ajută cu, de exemplu, accelerarea vitezei. Dacă te gândești la aplicații, dacă vrei o mașinărie minusculă care să se ducă undeva, ar putea fi mai util să ai o formă de spirală pentru că înoată mai rapid”, a declarat cercetătoarea olandeză.