Premiul Nobel pentru Chimie a fost acordat în 2021 lui Benjamin List (Germania) și David MacMillan (SUA)

Miercuri, 6 octombrie 2021, 12:55 Science - Stiinte fundamentale

Benjamin List si David MacMillan
Foto: Nobel Foundation
Benjamin List (Germania) și David MacMillan (SUA) au câștigat Premiul Nobel pentru Chimie în 2021 pentru dezvoltarea organo-catalizei asimetrice.

Benjamin List este afiliat Max-Planck-Institut für Kohlenforschung (Germania), iar David W.C. MacMillan, Universităţii Princeton (SUA).

„Crearea moleculelor este o artă dificilă”, a transmis Academia Suedeză de Ştiinţe, precizând că Benjamin List şi David MacMillan sunt laureaţi ai premiului Nobel pentru Chimie pe 2021 pentru că „au dezvoltat o nouă unealtă precisă pentru construirea moleculară: organo-cataliza”.

„Aceasta a avut un impact important în cercetarea farmaceutică şi a contribuit la o chimie mai verde”.

Premiul pentru chimie este al treilea Nobel acordat anul acesta.

Luni, oamenii de știință americani David Julius și Ardem Patapoutian au câștigat premiul Nobel pentru Medicină pentru descoperirea receptorilor pentru temperatură și atingere.

Marți, Premiul Nobel pentru Fizică din 2021 a fost acordat cercetătorilor Klaus Hasselmann, Syukuro Manabe și Giorgio Parisi pentru „contribuțiile lor revoluționare la înțelegerea noastră asupra sistemelor fizice complexe”.

Anul trecut Premiul Nobel pentru Chimie a fost câștigat de Emmanuelle Charpentier (Franța) și Jennifer Doudna (SUA), două geneticiene care au creat „foarfecele molecular” capabil să modifice genele umane.

Între anii 1901 şi 2020 au fost acordate 112 premii Nobel pentru Chimie. Şapte femei au fost laureate până anul acesta. Un singur om de ştiinţă, Frederick Sanger, a primit Nobelul pentru Chimie de două ori, în 1958 şi în 1980.

Recompensată şi cu Nobelul pentru Chimie, după ce a fost laureată a premiului Nobel pentru Fizică, Marie Curie a devenit prima persoană din lume care a primit două distincţii Nobel.

Cel mai tânăr laureat a avut vârsta de 35 de ani – Frédéric Joliot – care a primit distincţia în 1935, iar cel mai în vârstă, 97 de ani – John B. Goodenough – laureat în 2019.

În zilele următoare urmează să fie acordate premiile pentru literatură, pace și economie.

Asta e (Miercuri, 6 octombrie 2021, 13:09)

Mazeta [utilizator]

Mai avem șanse doar cu Cărtărăscu la literatură și cu Iohannis la pace.
      Sorry, dar (Miercuri, 6 octombrie 2021, 14:53)

feisbuk [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta

Premiul pt pace este antamat: Vladimir Vladimirovici 50% si poporul rus restul de 50%.
      In alta dezordine de idei (Miercuri, 6 octombrie 2021, 14:55)

feisbuk [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta

Preparatorii de ceaiuri iar au fost sariti de la premiu.
    Eroare (Miercuri, 6 octombrie 2021, 13:39)