Adeptii unui joc video joc pe internet au reusit in trei saptamani sa decodeze structura unei enzime apropiate de cea a virusului HIV, o enigma care tinea in sah de peste zece ani cei mai mari oameni de stiinta, relateaza AFP.

Secventa imaginata de jucatorii FolditFoto: Foldit

Pentru a celebra acest eveniment, revista stiintifica Nature Structural & Molecular Biology, care a publicat duminica descoperirea, a mentionat jucatorii "Foldit" drept co-autori ai studiului.

Foldit ("pliaza-le") este un joc video experimental dezvoltat in 2008 in urma colaborarii dintre departamentele de informatica si biochimie ale Universitatii Washington (USA), accesibil tuturor pe internet (http://fold.it).

Scopul sau: rezolvarea, de catre jucatori umani, a unei probleme care nu poate fi solutionata de computere, respectiv cum o molecula se "pliaza" pentru a forma o structura in trei dimensiuni, dand astfel nastere unei proteine.

"Oamenii au capacitatea de a judeca in spatiu mult mai mare decat computerele", explica Seth Cooper, unul dintre creatorii Foldit.

"Rezultatele publicate in aceasta saptamana arata ca, prin combinarea jocului, a stiintei si a informaticii, ajungem la descoperiri care nu erau avute in vedere pana acum", adauga acesta.

Identificarea configuratiei exacte a unei proteine este adeseori vitala pentru a intelege cum se dezvolta o boala (infectie, cancer etc.) in interiorul unui organism si mai ales pentru crearea unui medicament capabil sa o stopeze.

Din nefericire pentru biologi, un microscop nu furnizeaza decat o imagine "plata" a proteinei.

3D

Una dintre sarcinile cele mai dificile pentru oamenii de stiinta este reconstruirea moleculei in format 3D si indentificarea zonelor unde medicamentele ar putea actiona.

Timp de peste un deceniu, cercetatorii au incercat sa realizeze modelul unei enzime folosita de un retrovirus, familie careia ii apartine si HIV.

Acest tip de enzime, denumite proteaze retrovirale, joaca un rol fundamental in modul in care prolifereaza virusul SIDA.

Medicii sunt convinsi ca, inhibandu-le, ar putea sa lupte mai eficient impotriva acestei boli dar, in lipsa cunoasterii structurii exacte a acestei enzime, era foarte dificila identificarea substantelor capabile sa le blocheze.

Atunci, au facut apel la ingeniozitatea jucatorilor de Foldit.

Impartiti in echipe concurente, mii de jucatori din intreaga lume, studenti sau pensionari, au manipulat in cyberspatiu lanturile de aminoacizi in toate combinatiile imaginabile, in incercarea de a ajunge la o structura viabila.

In aceasta sarcina ei au beneficiat de asistenta programului Rosetta, dupa Piatra din Rosetta care i-a permis lui Champollion sa descifreze hieroglifele egiptene.

Modelele de proteine transmise de jucatori prin intermediul internetului erau atat de apropiate de realitate ca cercetatorii nu au mai avut nevoie decat de cateva zile pentru a stabili formula exacta a enzimei.