Primele ovule dezvoltate in totalitate in laborator din celule stem ar putea fi fertilizate anul acesta, un progres medical care va revolutiona tratamentul pentru fertilitate si care ar putea chiar sa amane procesul de menopauza la femei, scrie cotidianul britanic The Independent. Cercetatorii urmeaza sa solicite o aprobare de la autoritatile medicale britanice care supravegheaza astfel de cercetari pentru a putea fertiliza ovulele si a crea un numar nelimitat de ovule, ceea ce ar putea ajuta femeile infertile sa aiba copii si a le prelungi mult mai mult perioada fertila din viata.

Producerea de ovule din celule stem deschide posibilitatea de a putea "umple" din nou ovarele femeilor in varsta cu ovule, pentru ca acestea sa nu mai sufere de problemele cauzate de menopauza, de la osteoporoza la boli de inima.

Unii cercetatori sugereaza chiar ca exista posibilitatea de a produce un "elixir al tinereteii" pentru femei, eradicand menopauza si femeile mai in varsta pot avea sanatatea unor femei tinere.

Cercetatorii de la Universitatea din Edinburgh lucreaza cu o echipa de la facultatea de medicina de la Harvard, pentru a fi primii din lume care produc ovule mature din celule stem izolate din tesutul ovarian. Pana in prezent, nu era posibila decat izolarea unui numar limitat de celule, direct din ovarele femeilor care au facut tratament stimulator cu hormoni.

Aceasta limitare tehnica a dus la o lipsa acuta de ovule, atat pentru fertilizarea in vitro cat si pentru cercetarea.

Acum, oamenii de stiinta vor sa fertilizeze ovulele cu spermatozoizi umani, pentru a demonstra ca sunt viabile. Embrionii care vor fi astfel produsi vor fi studiati timp de 14 zile - limita legala - pentru a vedea daca sunt normali. Embrionii nu vor putea fi transplantati intr-un uter uman, pentru ca sunt considerati material experimental, insa fie vor fi inghetati fie lasati sa moara.

"Vom schimba conceptia potrivit careia o femeie se naste cu un numar limitat de celule care pot produce ovule, iar in timp acestea se pierd, ajungadu-se la menopauza. De acum, vom putea obtine un numar nelimitat de ovule umane, din celulele stem preluate din ovare", a declarati p.rofesorul Jonathan Tilly, de la Harvard, cel care, in 2004, a uimit lumea biologiei reproducatoare afirmand ca in ovarele de soareci exista celule stem care ar putea produce ovule in timpul vietii.

Luna trecuta, Tilly a publicat o cercetare in premiera prin care a aratat ca in ovarele umane exista celule stem care ar putea fi stimulate in laborator pentru a se dezolta in ovule imature.

Dr. Evelyn Telfer, biolog la Universitatea Edinburgh, a contactat deja Autoritatea pentru Feritilizare Umana si Embriologie, si urmeaza sa depuna o cerere oficiala pentru ca fertilizarea sa aiba loc in acest an.

"Personal, cred ca fertilizarea poate fi facuta. Nu vad niciun obstacol pentru ca acest lucru sa se intampla in acest an. Important este ca, daca poti demonstra ca obtii celule stem din ovarul uman, atunci ai potential sa faci mai multe pentru conservarea fertilitatii. Avem toate aprobarile etice puse la punct", a precizat ea.