In Ardeal, langa orasul Sebes, au fost descoperite oasele fosilizate ale unui nou tip de pterozaur, o reptila zburatoare care a disparut acum 65 de milioane de ani, o data cu dinozaurii, scrie publicatia LiveScience. Romania este din nou in prim plan cand e vorba de descoperiri paleontologice, dupa ce in 2010 a facut senzatie fosila botezata Balaurul bondoc.

Fosila de pterozaur gasita in ArdealFoto: livescience.com

Ramasitele pterozaurului de dimensiuni medii au fost descoperite in Ardeal, la Sebes-Glod, zona faimoasa pentru numarul mare de fosile din Cretacicul tarziu gasite acolo. Fosila gasita avea o anvergura a aripilor de 3 metri, are 68 de milioane de ani vechime si face parte dintr-o clasa de pterozauri numita Azhdarchidae care a trait in Cretacicul tarziu.

Pterozaurii nu erau dinozauri, insa au trait in aceeasi perioada cu ei si au disparut odata cu ei, intr-un cataclism acum 65 de milioane de ani. Uneori pterozaurii sunt, in mod eronat, numiti pterodactili, insa acest al doilea termen desemneaza primele fosile de acest tip - gasite in secolul 18 - si se refera la un tip de pterozaur care a aparut acum 200 de milioane de ani, in Triasic In Cretacic, mai tarziu, au aparut specii mai avansate. (perioada cuprinsa intre 145 milioane - 68 milioane ani)

Darren Naish, paleontolog la University of Southampton din Regatul Unit, spune ca fosila descoperita era "mare, dar nu gigantica" si ca avea aripi care-i permiteau sa ia foarte repede inaltime.

Reptila denumita Eurazhdarcho langendorfensis redeschide dezbaterea legata de modul in care aceste reptile din clasa Azhdarchidae vanau, o varianta fiind ca atacau prada din zbor, vanatul aflandu-se pe apa.

Fosila descoperita pare insa sa demonstreze ca aceste reptile nu vanau doar in zone de coasta, ci si in paduri unde atacau animale mici.