Focile stiu sa doarma in apa doar cu jumatatea stanga a creierului, in timp ce jumatatea dreapta ramane treaza, au anuntat miercuri cercetatori ai Universittii California din Los Angeles (UCLA) si ai celei din Toronto, scrie AFP.

Studiul lor, publicat in Journal of Neuroscience, identifica substantele chimice care permit mentinerea unei parti a creierului treaza, in timp ce cealalta doarme.

"Este uluitor din punct de vedere biologic", spune unul dintre cercetatori, profesorul John Peever din Toronto, citat intr-un comunicat. "Focile dorm in aceasta maniera cand sunt in apa, dar dorm si oamenii cand sunt pe pamant, iar studiul nostru poate explica acest fenomen unic".

Principalul autor al studiului, doctorandul Jennifer Lapierre, a descoperit acest fenomen studiind schimbarile care afecteaza diferitele substante chimice din creier. Ea a descoperit astfel ca nivelul acetilcolinei, un neurotransmitator important, este la un nivel scazut in zona adormita a creierului si ridicat in cealalta, ceea ce lasa sa se banuiasca ca aceasta substanta stimuleaza activitatea emisferei din urma.

In acelasi timp, cercetatorii au constatat cu surprindere ca o alta substanta importanta, serotonina, pastreaza acealasi nivel, indiferent daca foca doarme sau nu, in conditiile in care biologii credeau ca aceasta stimuleaza activitatea creierului.

Aceste descoperiri ar putea fi aplicate si la oameni, in masura in care vor contribui la un avans in descifrarea mecanismului somnului. Aproximativ 40% dintre americani sufera de probleme de somn, potrivit unui alt autor al studiului, Jerome Siegel, de la institutul de cercetari asupra creierului al UCLA.