Oamenii de stiinta americani au reusit sa transforme hidrogenul in metal, obtinand, astfel, un material cu totul nou, care ar putea fi utilizat drept conductor eficient pentru electricitate, informeaza Reuters.

Descoperirea, publicata in revista Science, ofera prima confirmare a unei teorii propuse in 1935, de catre fizicienii Hillard Bell Huntington si Eugene Wigner. Aceasta teorie sustine ca un gaz ar putea fi transformat in metal, daca este expus la o presiune extrema.

Mai multe echipe de cercetatori s-au intrecut pentru obtinerea hidrogenului metalic - apreciat pentru potentialul de conductor, un material care este extrem de eficient in transportul energiei electrice.

In prezent, conductorii - cum ar fi cei utilizati la RMN sau la imagistica prin rezonanta - trebuie sa fie raciti cu heliu pentru a le mentine temperaturile optime, ceea ce este costisitor.

David Ceperley, profesor de fizica la Universitatea Illinois, a declarat ca descoperirea ar pune capat deceniilor de cautari pentru a intelege modul in care hidrogenul poate deveni metal.

Oamenii de stiinta au creat aceasta forta folosind diamante sintetice, pe care le-au montat opus unul fata de celalalt intr-un dispozitiv cunoscut sub numele de celula de nicovala diamant. Acestia au tratat diamantele astfel incat acestea sa nu se confrunte cu procesul de cracare, o problema care a dejucat multe experimente anterioare.

Insa, intrebarea-cheie ramane daca hidrogenul presurizat isi mentine proprietatile metalice la temperatura camerei, lucru care l-ar face extrem de util pe post de conductor.