Cercetătorii au descoperit prima dovadă a unei adaptări genetice a ființei umane la scufundarea în adâncime, respectiv o dezvoltare excepțională a splinei la populația Bajau din Indonezia, arată un studiu publicat joi și citat de AFP.

Supranumiți uneori "nomazii mărilor" sau "țiganii mărilor", acești indigeni pescuiesc scufundându-se până la 70 de metri având ca echipament doar o greutate și o mască de lemn.

Aceștia își petrec până la 60% din zi scufundându-se în căutarea peștilor, scoicilor și altor crustacee - similar cu vidrele de mare - și pot petrece până la 13 minute sub apă fără să respire, potrivit unui studiu publicat în revista Cell.

Intrigată de astfel de aptitudini, cercetătoarea americană Melissa Ilardo s-a întrebat dacă această populație a suferit o modificare genetică pentru a putea rămâne sub apă mult mai mult decât alte ființe umane.

Aceasta a petrecut mai multe luni în Indonezia, studiind populația Bajau și o alta care nu se scufundă, Saluan.

Cercetătoarea a prelevat eșantioane genetice și a efectuat ecografii, care au arătat că splina oamenilor din populația Bajau este cu circa 50% mai mare decât la populația Saluan.

Acest organ este important în materie de scufundări deoarece eliberează mai mult oxigen atunci când organismul este supus stresului, așa cum se întâmplă atunci când îți respirația mult timp.

Splina populației Bajau este mai mare indiferent dacă este vorba de scufundători sau nu, iar o analiză ADN a relevat 25 de modificări, printre care una la nivelul genei PDE10A, considerată determinantă pentru mărimea splinei.

La șoareci, această genă "este cunoscută pentru reglarea hormonului tiroidian care controlează mărimea splinei, ceea ce susține ideea că Bajau au evoluat poate astfel încât splina lor să dispună de mărimea necesară pentru a susține lungile scufundări", arată studiul.

Sunt necesare cercetări suplimentare pentru a stabili modul în care acest hormon afectează marimea splinei la oameni.

Până atunci, această descoperire ar putea accelera cercetările medicale privind modul în care corpul reacționează la lipsa de oxigen în diferite circumstanțe, precum scufundările dar si altitudinea, o intervenție chirurgicală sau o boală de plămâni.