YM
Mai mare|Mai mic

Nobel Chimie 2018 Puterea evoluției: Enzime care produc biocombustibili și anticorpi care combat bolile autoimune și cancerul

de R.F.     HotNews.ro
Miercuri, 3 octombrie 2018, 14:25 Science - Stiintele vietii

Evolutie
Foto: Johan Jarnestad Royal Swedish Academy of Sciences
Anul acesta, laureații Nobel pentru Chimie au fost inspirați de puterea evoluției și de folosirea acelorași principii - modificare genetică și selecție - pentru a rezolva unele dintre cele mai grave probleme ale lumii, conform comunicatului Academiei Regale Suedeze de Științe. Enzimele produse prin evoluția direcționată sunt folosite pentru a produce totul, de la biocombustibili la medicamente. Anticorpii evoluati utilizând o metodă numita phage display pot combate bolile autoimune și unele cazuri de cancer metastatic.

Frances H. Arnold a realizat prima evoluție direcționată a enzimelor, care sunt proteine care catalizează reacțiile chimice. De atunci, metoda a fost folosită în mod obișnuit pentru a dezvolta noi catalizatori. Enzimele lui Frances Arnold se folosesc la fabricarea mai ecologică a substanțelor chimice, cum ar fi produsele farmaceutice și la producția de combustibili regenerabili pentru un sector de transport mai ecologic.

George P. Smith a dezvoltat o metodă, cunoscută sub numele de phage display, prin care un bacteriofag - un virus care infectează bacteriile - poate fi utilizat pentru a dezvolta noi proteine. Gregory Winter a folosit metoda pentru evoluția direcționată a anticorpilor, cu scopul de a produce noi produse farmaceutice. Primul produs realizat pe baza acestei metode, adalimumab, a fost aprobat în 2002 și este utilizat pentru artrita reumatoida, psoriazis si bolile inflamatorii intestinale.

Succesul adalimumabului a stimulat o dezvoltarea majoră în industria farmaceutică. Metoda a fost utilizată pentru a produce anticorpi anti-cancer, printre altele. Creșterea tumorilor încetinește și, în unele cazuri, chiar și pacienții cu cancer metastatic sunt vindecați, ceea ce reprezintă un progres istoric în tratamentul cancerului.

Un alt medicament care a fost aprobat neutralizează toxina bacteriană care provoacă antrax, în timp ce altul încetinește boala autoimună cunoscută sub numele de lupus; sunt mulți alți anticorpi care se află în prezent în studii clinice, de exemplu pentru a combate boala Alzheimer.

Phage display: O metodă de utilizare a bacteriofagilor modificați genetic pentru a produce noi proteine și a replica proteinele selectate, permițând ingineria anticorpilor și dezvoltarea de noi medicamente.

Citește pe Știrile ProTV

VIDEO „Mașina viitorului”, lansată de producătorul rus Kalașnikov. Va atinge 100 de km în șase secunde

Producătorul rus de armanent Kalaşnikov se lansează pe piaţa auto şi vrea să rivalizeze cu Tesla.