O procedură controversată care are scopul de a răspândi anumite gene în rândul speciilor sălbatice a fost testată pentru prima dată cu succes pe mamifere, informează The Guardian .

Foto:

Cercetătorii din SUA au arătat că un ,,impuls genetic” ar putea rescrie întreaga confirgurație genetică a șoarecilor.

Impulsurile genetice (gene drive) transgresează regulile normale ale moștenirii pentru a se asigura că anumite gene, adesea în versiuni modificate, sunt transmise generației următoare la o rată mai crescută decât în mod natural.

Procedura a atras atenția cercetătorilor deoarece are potențialul de a combate epidemii precum malaria prin rescrierea codului genetic al țânțarilor care poartă parazitul responsabil pentru răspândirea bolii.

Impulsurile genetice experimentale au fost deja folosite pentru a infertiliza țânțarii purtători de malarie. Dacă aceste insecte sunt eliberate în sălbăticie, este foarte plauzibil ca populațiile de țânțari să scadă dramatic.

Alte impulsuri genetice au crescut rezistența insectelor la infecții provocate de paraziți.

Mulți cercetători suspectează că o abordare similară ar putea fi mai eficientă în contrast cu proiectele de eradicare concepute pentru curățarea insulelor îndepărtate de specii invadatoare.

Anul trecut, cel mai mare efort mondial de eradicare a avut drept rezultat declararea Georgiei de Sud ca fiind eliberată de șoareci și șobolani care au devastat viața sălbatică vreme de aproape 250 de ani.

În ciuda potențialului arătat de progresele înregistrate în studiile genetice, mai mulți cercetători se arată precauți când vine vorba despre impulsuri genetice deoarece aceste experimente pot eșua și pot cauza daune substanțiale ecosistemelor.

În 2016, Academia Națională pentru Știință din SUA a decis că este nevoie de mai multe studii pentru a înțelege și a putea controla impulsurile genetice înainte de a putea folosi acest tip de experimente în afara mediilor controlate.

Kimberly Cooper, biolog la Universitatea din California din San Diego, a conceput un experiment în care a impulsionat genetic șoareci pentru a dezvolta mutațiile specifice bolilor umane pentru ca oamenii de știință să poată înțelege mai bine mecanismele bolilor.

Cercetătorii descriu într-un articol publicat în revista Nature cum, după un număr de încercări eșuate, au găsit o modalitate prin care să modifice secvențele de ADN ale embrionilor de șoarece în așa fel încât femelele să poată răspândi genele modificate generațiilor următoare mai repede decât ar permite în mod natural legile moștenirii genetice.

Procedura nu a funcționat în cazul masculilor, însă au dus la apariția unor mutații neașteptate în animale.

,,Rezultatele noastre arată că să facem asta pe șoareci este mult mai complicat decât a fost în cazul insectelor și asta ridică întrebări cu privire la eficiența egală înc azul eliberării în sălbăticie”, a declarat Cooper.