O echipă de cercetători chinezi a anunțat joi că a clonat cinci maimuțe, copii identice ale unui specimen unic ale cărui gene fuseseră modificate pentru a fi bolnav, o inițiativă care ar putea ajuta cercetarea medicală, scrie AFP.

macacFoto: Wikipedia

Experimentul a fost detaliat în două articole publicate într-un cotidian științific chinez. Este cel mai recent avans biomedical important anunțat în China, unele dintre ele stârnind intense dezbateri etice.

Institutul de neuroștiințe al Academiei de Științe din Shanghai (est) a precizat că a modificat genele unui macac pentru a dezvolta tulburări de ritm circadian, respectiv ale "ceasului biologic".

Cercetătorii au clonat ulterior acest specimen de cinci ori și au descoperit că maimuțele, născute în cursul ultimelor șase luni, prezentau semne de probleme mentale (depresie, anxietate, comportamente legate de schizofrenie) asociate cu tulburări ale somnului.

Rezultatele, prezentate joi în publicația anglofonă National Science Review, au fost calificate de presa chineză drept o premieră mondială.

Autorii raportului afirmă că informațiile ar putea ajuta studierea bolilor psihologice umane: cercetătorii care doresc să elaboreze noi medicamente sau tratamente vor putea lucra pe animale asemănătoare genetic, cu boli specifice.

Poo Muming, directorul Institutului de neuroștiințe și coautor al studiului, a precizat că echipa de cercetători va încerca acum să cloneze maimuțe care prezintă boli cerebrale diferite.

Potrivit acestuia, clonarea primatelor cu caracteristici ideale pentru cercetare permite folosirea a mult mai puține maimuțe pentru experimentele cu animale, care ridică și ele numeroase chestiuni etice.

Același institut a ținut prima pagină a presei în ianuarie 2018. Cercetătorii săi au reușit nașterea, pentru prima oară, a unor maimuțe identice genetic prin aceeași tehnică de clonare folosită în urmă cu peste 20 de ani pentru celebra oaie Dolly, primul mamifer clonat.

Acest tip de avansuri biomedicale provoacă adeseori polemici.

Cea mai recentă datează din noiembrie, când cercetătorul chinez He Jiankui a anunțat nașterea a doi copii cu gene modificate pentru a-i proteja de virusul SIDA.

Puternic criticat de Beijing și de comunitatea științifică internațională, el este acum vizat de o anchetă a poliției și a fost demis din funcțiile deținute la universitatea de Sud a Chinei.