De mult, în România, păsări mici și crocodili coabitau: ouă fosile descoperite în Transilvania, la Oarda de Jos, sugerează că păsările primitive nu se confruntau cu niciun pericol atunci când împărtășeau același loc de cuibărit cu reptilele, potrivit unui articol publicat de revista Nature și citat de AFP.

Locul unde au fost descoperite fragmentele de ouaFoto: researchgate.net

În 2011, paleontologul român Matyas Vremir a descoperit pe malul unui râu din Transilvania ouă fosilizate de acum circa 68 de milioane de ani.

O analiză efectuată de Vremir, alături de o echipă internațională, a permis stabilirea faptului că ouăle erau de la două specii de păsări, printre care enantiornithes - o subclasă dispărută de păsări preistorice care trăiau în Cretacic - precum și de la două specii de reptile : strămoșii crocodilului (Krokolithus) și gecko, mici șopârle.

"Este vorba de o acumulare unică de fosile de vertebrate, dovada cea mai veche că animale diferite împărtășeau același loc de cuibărit", arată acest articol datat 13 februarie.

Prezența cojilor de ouă de crocodil și de gecko "pare să indice că aceste animale nu doar se tolerau, dar nu se percepeau drept un pericol pentru ouăle și puii de enantiornithes", arată cercetătorii.

Potrivit lui Vremir, cercetătorii au recuperat 13 ouă întregi de enantiornithes și mii de fragmente de coji de ouă, dar stratul ar putea ascunde mult mai mult.

"Ouăle măsoară 4 cm pe 2,5 cm, în timp ce cele de crocodil ar fi trebuit să fie un pic mai mici decât o minge de ping pong", în condițiile în care reptila măsura între 1 și 2,5 m, a declarat miercuri paleontologul, pentru AFP.