O descoperire paleontologică din România arată că strămoșii crocodililor și păsări ancestrale cuibăreau în același loc

Miercuri, 27 februarie 2019, 21:39 Science - Stiintele vietii

Locul unde au fost descoperite fragmentele de oua
Foto: researchgate.net
De mult, în România, păsări mici și crocodili coabitau: ouă fosile descoperite în Transilvania, la Oarda de Jos, sugerează că păsările primitive nu se confruntau cu niciun pericol atunci când împărtășeau același loc de cuibărit cu reptilele, potrivit unui articol publicat de revista Nature și citat de AFP.

În 2011, paleontologul român Matyas Vremir a descoperit pe malul unui râu din Transilvania ouă fosilizate de acum circa 68 de milioane de ani.

O analiză efectuată de Vremir, alături de o echipă internațională, a permis stabilirea faptului că ouăle erau de la două specii de păsări, printre care enantiornithes - o subclasă dispărută de păsări preistorice care trăiau în Cretacic - precum și de la două specii de reptile : strămoșii crocodilului (Krokolithus) și gecko, mici șopârle.

"Este vorba de o acumulare unică de fosile de vertebrate, dovada cea mai veche că animale diferite împărtășeau același loc de cuibărit", arată acest articol datat 13 februarie.

Prezența cojilor de ouă de crocodil și de gecko "pare să indice că aceste animale nu doar se tolerau, dar nu se percepeau drept un pericol pentru ouăle și puii de enantiornithes", arată cercetătorii.

Potrivit lui Vremir, cercetătorii au recuperat 13 ouă întregi de enantiornithes și mii de fragmente de coji de ouă, dar stratul ar putea ascunde mult mai mult.

"Ouăle măsoară 4 cm pe 2,5 cm, în timp ce cele de crocodil ar fi trebuit să fie un pic mai mici decât o minge de ping pong", în condițiile în care reptila măsura între 1 și 2,5 m, a declarat miercuri paleontologul, pentru AFP.

Ptiu, piei drace! (Miercuri, 27 februarie 2019, 22:08)

zigzag [utilizator]

Aloo, doamna Andronescu, vedeti ca dau astia articole din care reiese ca evolutia e pe bune si va strica agenda creationista implementata ca morcovul in adancul fiintei nationale.
    Reflectii legate de Cretacic (Joi, 28 februarie 2019, 19:05)

Vladino [utilizator]

Articolul scoate in evidenta aspecte tulburatore legate de geografia fundamentala: Slovacia a invadat Serbia (!) si a ajuns la frontiera cu Romania, iar daca este vorba cumva despre Oarda de Jos, atunci trebuie sa cautam Alba Iulia undeva pe la Tg. Mures...(vedeti harta). Din fericire pentru blazonul Nature, nu este vorba despre revista mentionata in stirea postata, ci despre Scientific Reports (o revista din grupul de publicatii Nature, insa de rang inferior). A bon entendeur, salut!