Un nou tratament creat la Universitatea din Tel Aviv poate induce distrugerea celulelor pancreatice canceroase, eradicând până la 90% din ele după două săptămâni de injecții zilnice cu molecule denumite PJ34. Cancerul pancreatic este unul dintre cele mai dificile de tratat. Cei mai mulți oameni diagnosticați cu această boală trăiesc mai puțin de cinci ani după diagnostic.

Studiul, condus de prof. Malka Cohen-Armon și echipa ei de la Facultatea de Medicină Sackler a universității, în colaborare cu echipa dr. Talia Golan de la Centrul de Cercetare a Cancerului al Centrului Medical Sheba, a fost publicat recent în revista Oncotarget. Concret, studiul a observat că PJ34, injectată intravenos, provoacă autodistrugerea celulelor umane canceroase în timpul mitozei, termenul științific pentru diviziunea celulară.

Cercetarea a fost efectuată prin xenogrefare, transplant de cancer pancreatic uman la șoareci imunodeprimați. La o lună după ce au fost injectați cu molecula timp de 14 zile, „celulele canceroase din tumoare au scăzut cu 90%”, a declarat Cohen-Armon pentru The Jerusalem Post. „La un șoarece, tumoarea a dispărut cu totul. Această moleculă provoacă o anomalie în timpul mitozei celulelor canceroase. Astfel, multiplicarea celulară în sine rezultă în moartea celulelor canceroase tratate.” Mai mult, PJ34 pare a nu avea efect asupra celulelor sănătoase, așa că „nu s-au observat efecte secundare”. Șoarecii au continuat să crească și să câștige în greutate în mod normal.

Ea a adăugat că a publicat prima oară despre mecanism în 2017, când era utilizat pentru a trata eficace cancerul mamar triplu-negativ implantat prin xenogrefare. Acest tip de cancer mamar – cu teste negative la receptori de estrogen, receptori de progesteron și proteină HER2 în exces – ca și cancerul pancreatic, este foarte greu de tratat și multe femei nu trăiesc mai mult de cinci ani după diagnostic.

Deși Cohen-Armon nu a specificat că studiul poate prelungi speranța de viață a unui pacient, se poate presupune că un astfel de efect poate rezulta dacă sunt eliminate celulele canceroase. Cât timp va trece între testele pe șoareci până la cele pe oameni? Ea estimează că vor fi necesari „cel puțin doi ani, cu condiția să obținem finanțare”. Mai întâi, echipa va testa tratamentul pe porci și apoi va cere aprobare de la Food and Drug Administration pentru a administra molecula oamenilor.

„Sunt optimistă”, a concluzionat Cohen-Armon. (The Jerusalem Post)