O echipă de cercetători canadieni a identificat ceea ce ei numesc, primul cancer cunoscut la un dinozaur. Concluzia nu numai că aduce noi date despre viaţa uriaşelor animale, dar face lumină şi în privinţa istoriei uneia dintre cele mai temute boli ale umanităţii, transmite Mediafax.

„Dinozaurii ne par a fi nişte creaturi mitice, extrem de puternice. Dar trebuie să înţelegem că ei trăiau, respirau şi sufereau de aceleaşi boli pe care le întâlnim la animale şi oameni astăzi”, a explicat paleontologul David Evans, de la Muzeul Regal Ontario, unul dintre coautorii lucrării privind cancerul la dinozauri.

Cercetătorii au identificat cancerul pe un os de dinozaur, descoperit în anii '70 dintr-un sit din Alberta, o zonă care a furnizat sute de schelete de dinozauri cu coarne, scrie canoe.com.

Paleontologii au presupus iniţial că deformarea osoasă de pe osul piciorului a survenit ca urmare a unei rupturi.

Dar în urma unei discuţii, Evans şi Mark Crowther, preşedintele Facultăţii de medicină a Universităţii McMaster şi un pasionat de dinozauri, au decis să încerce să identifice unele dintre bolile uriaşelor şopârle.

După ce au analizat mai multe fosile, echipa şi-a concentrat atenţia asupra unui os de picior fosilizat. Acesta a fost examinat de specialişti în cancer, supus unei analize microscopice şi a unei scanări radiografice CT de înaltă rezoluţie.

În cele din urmă, fosila a fost comparată cu un os uman, provenit de la o persoană care suferea de cancer osos. „Este frapant cât de similare sunt cele două oase privite la microscop”, a spus Seper Ekhiari, un chirurg ortoped, cooptat în echipa care a realizat studiul.

Concluzia? Dinozaurul care a trăit în urmă cu 76 milioane de ani, era foarte bolnav şi suferea de osteosarcom, un cancer osos, care afectează şi astăzi oamenii.