Cei dintre noi care au alergie la alune știu cât de greu este să eviți produsele care le conțin. O reacție alergică poate fi provocată de o bucată de ciocolată, de cereale, de alimente prăjite sau doar de sărutul unei persoane care a mâncat ceva ce conținea alune. Și cauza se află la zeci de mii de ani în urmă.

Secvențe genetice comuneFoto: youtube.com

Acum știm cauza acestor tipuri de alergii. Știm de ce gâtul se blochează și ne este greu să respirăm după ce am mâncat sau inhalat ceva la care suntem alergici și de ce ne umflăm când ne-a mușcat sau înțepat o anumită insectă. Și totul a început acum 40.000 de ani, când strămoșii noștri au intrat în contact cu oameni de Neanderthal și au făcut sex cu ei.

Un studiu din 2014 efectuat de compania de genetică 23andMe presupunea că toți indivizii non-Africani sunt purtători de 1 până la 6% ADN al oamenilor de Neanderthal și trei gene din acest ADN pot fi responsabile de sistemele imune supra-sensibile care ne fac expuși la alergii.

Dar un studiu din 2016 din American Journal of Human Genetics a aflat că este și mai probabil ca 2% din ADN-ul celor mai mulți oameni să provină din relații sexuale cu oameni de Neanderthal.

Studiul din 2014 spunea că purtătorii acelor trei gene erau mai predispuși la febră, astm, dar și la alte alergii.

Cercetătorii teoretizează că genele s-au răspândit când pionierii care au plecat din Africa au făcut sex cu neanderthalienii din Eurasia. Aceștia trăiau în zonă de 200.000 de ani, așa că sistemele lor imunitare se adaptaseră la noile infecții.

Janet Kelso, cercetătoare principală la Institutul Max Planck de Antropologie Evoluționară din Leipzig, spune: „Un grup mic de oameni moderni plecați din Africa nu este purtător de multă varietate genetică. Te poți adapta prin mutații, dar dacă te încrucișezi cu populația locală care este deja acolo poți obține acele adaptări gratis”.

Cercetătorii au studiat genoamele oamenilor moderni ca să vadă dacă ADN-ul oamenilor de Neanderthal este prezent, apoi au căutat ce este comun la oamenii din toată lumea. Au aflat că două gene imunitare din trei poartă acel ADN.

Studiul din 2016 a aflat că, pe lângă a ne da alergii, partea de Neanderthal din ADN ne ajută de fapt să ne luptăm cu bolile.

Geneticienii cred că în ADN-ul nostru există un grup de gene moștenit de la oamenii de Neanderthal, care este prima linie de apărare împotriva patogenilor periculoși care ne intră în corp și tot acele gene sunt legate de alergiile oamenilor.

„Rezistența sporită la infecții bacteriene a fost un avantaj, dar s-ar putea să fi rezultat și într-o sensibilitate crescută la alergeni non-patogeni”, spune Janet Kelso.

Aceste gene asigură un răspuns imunitar înnăscut la patogeni care pot invada corpul. De obicei, distruge patogenii înainte să ne simțim bolnavi.

De când neanderthalienii au introdus acest răspuns în ADN-ul uman, el a supraviețuit atât de mult timp datorită selecției naturale și ideii de supraviețuire a celui mai adaptat. Așa că aceia care nu au fost uciși de boli și aveau răspunsul imunitar înnăscut au fost capabili să procreeze și să transmită genele mai departe. De aceea vedem încă prezența genelor neanderthaliene la oamenii moderni.

Așa că, dacă ați avut alergii în diferite momente, le puteți mulțumi pentru asta strămoșilor. (Your Tango)