Particule de microplastic au fost descoperite pentru prima dată în placenta bebelușilor nenăscuți, lucru care cauzează „îngrijorări serioase” în rândul cercetătorilor, relatează The Guardian.

BebelusFoto: Salvati Copiii

Impactul asupra sănătății a microplasticului din organism încă este necunoscut dar oamenii de știință afirmă că acesta ar putea provoca probleme pe termen lung sau afecta dezvoltarea sistemului imunitar al fetușilor.

Cel mai probabil particulele au ajuns în corpul bebelușilor după ce au fost ingestate sau inhalate de către mamele lor.

Microplasticul a fost descoperit în placenta a 4 femei sănătoase care au avut sarcini și nașteri normale. Particulele au fost găsite de ambele părți ale placentei și în membrana în care se dezvoltă fătul.

Toate particulele analizate au provenit de la plastic care a fost vopsit albastru, roșu, portocaliu sau roz și ar putea proveni de la ambalaje, vopsele, cosmetice sau produse de îngrijire personală.

Majoritatea aveau o dimensiune de 10 microni (0,01 mm), însemnând că sunt suficient de mici pentru a intra în sânge. Cercetătorii nu au reușit însă să evalueze dacă particulele au intrat în corpurile bebelușilor.

„Este ca și când ai avea un bebeluș cyborg care nu mai este alcătuit doar din celule umane ci dintr-un amestec de entități biologice și anorganice”, afirmă Antonio Ragusa, coordonatorul studiului și directorul de obstetrică și ginecologie la spitalul San Giovanni Calibita Fatebenefratelli din Roma.

Cercetătorii au concluzionat în cercetarea publicată în Environment International că:

„Datorită rolului crucial al placentei în susținerea dezvoltării fetusului și în a acționa ca o interfață pentru mediul extern, prezența unor particule de plastic potențial dăunătoare este o chestiune ce provoacă îngrijorări serioase. Studii suplimentare sunt necesare pentru a evalua dacă prezența microplasticului poate declanșa răspunsuri imunitare sau ar putea duce la eliberarea unor contaminanți toxici”.

Oamenii de știință afirmă că printre potențialele efecte ale prezenței particulelor de microplastic se numără afectarea dezvoltării fetale.

Poluare cu microplastic a fost detectată în toate părțile planetei, de la vârful Muntelui Everest la cele mai adânci oceane.

Este cunoscut deja că oamenii le pot ingera prin mâncare sau apă, precum și inhala din aer.

Efectele asupra corpului uman sunt încă necunoscute dar oamenii de știință afirmă că această problemă trebuie evaluată urgent, în special în ceea ce privește bebelușii și copiii mici.

În luna octombrie, cercetătorii au descoperit că bebelușii hrăniți cu lapte praf din sticle de lapte înghit milioane de particule de microplastic zilnic.

În 2019 oamenii de știință au găsit particule de poluanți ai aerului pe partea fetală a placentei, indicând că bebelușii nenăscuți sunt deja expuși poluării cauzate de autovehicule și arderea combustibililor fosili.

Pentru studiul publicat în Environment International, cercetătorii italieni au folosit un protocol fără plastic pentru a asista nașterile ca să prevină orice contaminare a placentei.

Obstetricienii și asistentele au folosit mănuși din bumbac pentru a asista femeile aflate în travaliu și doar prosoape de bumbac au fost folosite în camera de naștere.