VIDEO Încă un prototip al rachetei Starship a companiei SpaceX a fost distrus la aterizare, după o lansare reuşită / Musk: Cel puţin craterul este în locul potrivit

de I.B.     HotNews.ro
Marţi, 30 martie 2021, 23:40 Science - Stiintele vietii


Noul model al rachetei Starship
Foto: Reginald Mathalone-NurPhoto / Shutterstock Editorial / Profimedia
Încă un prototip al rachetei Starship a companiei SpaceX a fost distrus, marţi, la aterizare, după o lansare reuşită, transmite Reuters.

Transmisiunea în direct a zborului de către companie s-a blocat atunci când racheta a revenit pe Pământ, iar ceaţa deasă din jurul facilităţii SpaceX din Texas a făcut dificil ca martorii să vadă ce s-a întâmplat, citează News.ro.

Prototipul Starship SN11 a urcat la altitudinea ţintită, de circa 10 kilometri.

Racheta este construită din oţel inoxidabil, iar rolul ei este să transporte mărfuri şi oameni în misiuni către Lună şi Marte.

Prototipurile Starship au o înălţime de circa 45,7 metri, echivalentă cu cea a unei clădiri de 15 etaje, şi sunt propulsate fiecare de trei motoare de rachetă Raptor.

Musk a scris pe Twitter, la aproximativ o jumătate de oră după test, că ”cel puţin craterul este în locul potrivit!. Ceva semnificativ s-a întâmplat la scurt timp după începerea arderii de aterizare. Ar trebui să ştim ce a fost odată ce putem examina biţii, mai târziu, astăzi ”, a spus Musk.

Inginerul principal pentru integrare al SpaceX, John Insprucker, a menţionat că ceaţa deasă din zonă a împiedicat compania să afişeze imagini ale camerei, dincolo de cele care erau pe rachetă.

”Imaginea blocată pe care am văzut-o în cameră nu înseamnă că aşteptăm revenirea semnalului; Starship 11 nu se mai întoarce. Nu aşteptaţi aterizarea ", a spus Insprucker.

”Se pare că am pierdut toate datele de pe vehicul şi, desigur, echipa este departe de platforma de aterizare, aşa că vom fi acolo pentru a vedea ce avem.”

SpaceX a lansat cu succes patru prototipuri Starship la testele de zbor la mare altitudine, începând cu SN8 în decembrie, apoi SN9 în februarie şi SN10 şi acum SN11. Dar, deşi lansările au decurs în mare măsură conform planului, încercările de aterizare s-au încheiat cu o varietate de explozii.

SpaceX este singurul mare constructor de rachete care încearcă să realizeze aterizări ale vehiculelor după o lansare - în mod tradiţional, propulsoarele de rachete mari sunt aruncate după lansare.

Obiectivul lui Musk este ca Starship să fie complet reutilizabilă, imaginând o rachetă similară cu o aeronavă comercială şi capabilă să se lanseze cu întreţinere minoră şi alimentare între zboruri.

În timp ce SpaceX a aterizat cu succes doar prototipul SN10 după un test de zbor la mare altitudine - deşi racheta a explodat câteva minute mai târziu - compania a aterizat prototipuri anterioare după zboruri scurte la aproximativ 500 de picioare în altitudine.

Musk a declarat marţi că următorul prototip al SpaceX, Starship SN15, va fi instalat pe lansator ”în câteva zile”.

"Are sute de îmbunătăţiri de proiectare a structurilor, avionică/software şi motor", a spus Musk.

Starship este unul dintre cele două ”Proiecte Manhattan” pe care SpaceX le dezvoltă simultan, celălalt fiind programul său de internet prin satelit Starlink.

Musk a estimat anterior că dezvoltarea completă a Starship va costa aproximativ 5 miliarde de dolari, deşi SpaceX nu a dezvăluit cât a cheltuit pentru program.

Compania a atras luna trecută 850 de milioane de dolari în cea mai recentă rundă de colectare de fonduri, la o evaluare de 74 de miliarde de dolari, potrivit News.ro.









Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















3418 vizualizari

  • +6 (8 voturi)    
    Este mai greu decat ti-ai fi inchipuit... (Miercuri, 31 martie 2021, 3:37)

    Lucky1 [utilizator]

    Ceeace, dupa lansarea Starship SN8, parea sa deschida un drum rapid spre orbita, s-a dovedit a fi extraordinar de dificil de realizat, o aterizare sigura.
    Motoarele Raptor, desi in prealabil au fost testate sute de ore pe platforma de testare de la McGregor Texas, au prezentat multe puncte sensibile cum a fost nerealizarea presiunii conforme in camera de ardere, ingurgitarea de helium din rezervorul tampon.
    Astazi, la coborarea spre aterizare, s-a aprins doar un singur motor din trei, urmat la cateva secunde de explozia motoarelor.
    Ceva este, desi inca nimeni nu poate spune ce. Acum cateva zile s-a dezvaluit in presa ca sunt hackeri care, afland frecventa cu care SpaceX comunica cu racheta, au intrat in legatura cu racheta incercand sa afle datele de zbor. De fapt, inca inainte mi s-a parut dubios de ce SpaceX a amanat cateva lansari fara motiv serios, motivul invocat fiind unul vag: necesitatea de a face mai multe controale rachetei.
    Presiunea la care Spacex supune concurenta sa prin rachetele care acum in mod curent sunt reutilizate, una a ajuns deja la 9 reutilizari, Ariane, Boeing, Lockheed sunt in prag de disperare. Ce mai sustine concurenta sunt comenzile de la Guvernele lor unde fac o activitate de lobbying fara precedent. De aceea, nu este de negandit posibilitatea unor sabotaje inclusiv prin influentarea autoritatilor guvernamentale care se ocupa cu avizarea zborurilor pentru a amana, intarzia cu orice pret programul de testare al SpaceX. Ultima tentativa este a unor membrii ai Congresului care au intervenit la Agentia Aviatica Federala pentru a declansa un control sofisticat la poligonul de testare SpaceX din Boca Chica Texas ca si indisponibilitatea inspectorului FAA (autoritatea aviatica federala) in ziua testarii din motive copilaresti.
    • 0 (4 voturi)    
      punctul slab al metodei trial and error (Miercuri, 31 martie 2021, 9:21)

      t_beriu [utilizator] i-a raspuns lui Lucky1

      E ca nu stii cand iti va crapa racheta.
      Si navetele NASA au fost un succes rasunator, pana au explodat cu oameni la bord. Si NASA a testat mult mai amanuntit, ciclul de dezvoltare nu a ars atatea etape. SpaceX a ars enorm de multe etape, a coborat costul foarte mult, dar riscul implicit e inca foarte mare.
      Faptul ca Starship explodeaza nu e atat de grav. Grav va fi cand blazonul SpaceX va fi patat de prima misiune cu echipaj care va esua. Imi pare rau s-o spun, dar metoda asta cu incercara pana iti iese nu prea e potrivita pentru zboruri spatiale, unde rata de succes la zboruri cu echipaj uman trebuie sa fie 100%. Sunt inca prea putine zboruri ca sa putem zice ca tehnologia e matura. Mai vorbim peste 2 ani.
      • +2 (4 voturi)    
        Nu exista 100% (Miercuri, 31 martie 2021, 9:41)

        gamma [utilizator] i-a raspuns lui t_beriu

        Exista criterii clare pentru manrating . Bineinteles Starship este departe de a fi manrated e un proto prototip , ceva gen cum a fost USS Monitor prototip pentru marile nave de lupta blindate . Monitor statea bine la capitolul rezistenta , mai putin la capitolul plutit , cam asa si starship , e recuperabila in teorie dar explodeaza de fiecare data .
        • 0 (0 voturi)    
          Mai incerc (Miercuri, 31 martie 2021, 14:30)

          gamma [utilizator] i-a raspuns lui gamma

          Am avut un post lunguiet despre certificarea umana neadmis la publicare . Pe scurt nici un lansator actual nu indeplineste cerintele initiale ale NASA asadar tot ce se face este folosirea de rachete consacrate ( cu >7 lansari ok consecutive cu acelasi design ) cu adaugarea de sisteme de extragere a pasagerilor in caz de explozie .Poti sa ai un sistem testat 60 de ani cu oameni (Soyuz) si care sa crape maine ca in incidentul recent din 2018 . Cea mai buna solutie ramane ejectarea si e cheia certificarii umane indiferent daca Musk deocamdata zice altceva .
          • 0 (0 voturi)    
            Ejectarea... (Miercuri, 31 martie 2021, 17:12)

            Lucky1 [utilizator] i-a raspuns lui gamma

            ...sigur, ar fi poate cea mai buna solutie dar nu este posibil. La avioane nu se poate aplica si, in general, la orice nava care transporta zeci sau sute de parageri.
            Starship poate (va) transporta pana la 1000 pasageri in sistemul E2E. Ideea este sa repeti zborul de atat de multe ori incat rata fatalitatii sa tinda spre zero. Daca aceasta problema nu va putea fi rezolvata, nu vad ca transportul uman cu rachete sa poata fi implementat prea curand. Ejectarea ar face imposibil transportul atat tehnic cat si din pdv al costului.
            • 0 (0 voturi)    
              Stiu motivele "anti " + (Miercuri, 31 martie 2021, 19:28)

              gamma [utilizator] i-a raspuns lui Lucky1

              Pe marte nu merg parasutele si degeaba ejectezi pasagerii / cabina daca n-ai o racheta atasata la ei capabila sa realizeze aterizarea . Sarcina utila a Starsip va necesita la momentul ejectarii o solutie de propulsare identica in scop cu ce Starship trebuia sa realizeze , adica sa puna sarcina utila jos :) ... Partea buna e ca gravitatia e mult mai blanda pe Marte si IMO se poate si doar cu 20 pasageri o data ceea ce ar deschide optiuni noi pt confort si securitate .
            • 0 (0 voturi)    
              Odata gasita solutia... (Miercuri, 31 martie 2021, 21:45)

              Lucky1 [utilizator] i-a raspuns lui Lucky1

              ...pentru aterizare sigura, se deschide drumul spre reutilizare 100% cand costul lansarii va fi in mare rezultatul costului combustibilului. Starship avand o capacitate de 100-150 to pentru LEO va fi, in principal, folosita la lansarea constelatiei internet Starlink. Vor fi zeci, sute de zboruri. Aceste zboruri cu aterizari pe Pamant sigure vor conferi Starship certificarea pentru transport uman, incadrandu-se in rata fatalitatii limitata de NASA si FAA. Sigur, in acest timp se vor face lansari marfa pentru Baza martiana si se vor putea testa technicile de amartizare.
              O frecventa mare a zborurilor, fara accidente, dupa atingerea ratei fatalitatii aprobate, va permite folosirea Starship fara introducerea unei navete ejectabile care nu reprezinta o solutie optima, desi aparent asa ar apare.
      • -1 (1 vot)    
        Au ars etape in ciclul de dezvoltare... (Miercuri, 31 martie 2021, 10:43)

        mike123 [utilizator] i-a raspuns lui t_beriu

        Este aplicabil si pt vaccinurile anti-COVID!
      • 0 (0 voturi)    
        Nu e nimic în neregulă cu metodologia (Miercuri, 31 martie 2021, 16:15)

        trotuar [utilizator] i-a raspuns lui t_beriu

        Starship combină mai multe inovații care teoretic le poți analiza pe rând dar la sfârșit vezi că te lovești de probleme la integrare.

        Folosește pentru prima dată un motor pe bază de gaz metan lichefiat, folosește o metodă de "belly flop" pentru reintrarea în atmosferă și este făcută din oțel.

        Poți pierde o grămadă de timp făcând analize teoretice pentru probleme teoretice sau poți efectiv încerca îmbunătățind încetul cu încetul rezolvând probleme practice.

        Fii sigur că pâna va fi un zbor cu echipaj rachetele astea vor fi zburat în spațiu de zeci de ori fără probleme.

        Falcon 9 a făcut la fel, au făcut modificări după modificări chiar și în cazul zborurilor reușite până au înghețat design-ul și au trecut la zboruri cu astronauți.

        Acum e mare știre dacă ratează aterizarea booster-ului (după n zboruri).

        Pentru CrewDragon au făcut teste după teste cu parașutele până au fost mulțumiți iar rezultatele și design-ul parașutelor a fost dat lui Boeing după.
        • 0 (0 voturi)    
          Corect... (Miercuri, 31 martie 2021, 18:38)

          Lucky1 [utilizator] i-a raspuns lui trotuar

          ...tot ce ati scris este adevarat. Dar, nu trebuie uitat ca de la Falcon 9 la Super Heavy/Starship problema a suferit o majorare de factor 2 sau chiar 3.
          Sunt sigur, SpaceX va gasi rezolvarea, probabil chiar in acest an, dar nu este chiar simplu sa te lupti cu atractia Pamantului. Daca ar fi fost cu 10% mai mare nu ar mai fi fost posibil sa parasim Planeta cu sanse sa ajungem undeva in Spatiu si sa facem ceva important.
      • 0 (0 voturi)    
        Rata fatalitatii... (Miercuri, 31 martie 2021, 17:03)

        Lucky1 [utilizator] i-a raspuns lui t_beriu

        "...rata de succes la zboruri cu echipaj uman trebuie sa fie 100%..."
        spune cine?
        Rata fatalitatii la primele zboruri ale navetelor cu echipaj uman ale NASA a fost de 1 - 12 iar la sfarsitul programului s-a inregistrat 1 - 90. Pragul actual pentru zboruri comerciale cu echipaj uman este 1 - 270 iar pentru capsulele Dragon s-a calculat 1 - 276. Capsula Dragon are posibilitateea sa se ejecteze in cazul in care racheta purtatoare sufera anomalii, asta fata de Naveta care nu avea aceasta posibilitate.
        Accidentele de acum au probabil ca si cauza fie motorul Raptor, fie alimentarea cu combustibil a motorului, fie amandoua. Pana acum am avut cazuri cand alimentarea cu combustibil a fost problema si s-a folosit pentru corectie un rezervor auxiliar tampon presurizat pentru a compensa la aterizare scaderea presiunii in rezervoarele principale sub limita necesara. Aceasta solutie nu a rezolvat si s-a introdus heliul ca agent de presurizare care nici el nu a functionat fiind ingurgitat in motor datorita balbotajului la oscilarea rachetei in manevra "flip".
        Scaderea drastica a presiunii a condus fie la auto "mancarea" turbinei sau a protectiei de cupru a camerelor de ardere. In lipsa de combustibil motorul, practic, s-a mancat pe sine.
        Ref ultima explozie sunt idei ca s-ar fi produs de FTS (flight termination system), dar nu se stie ce l-ar fi initiat. Dupa analiza resturilor rachetei se va afla probabil radacina cauzei.
        Elon spune ca Starship seria 15 are sute de imbunatatiri, la motor, structura, soft etc. In scurt timp acest prototip va fi dus la platforma de lansare. Speram ca intre timp sa se clarifice si cauzele acestor stupide accidente.
  • +1 (1 vot)    
    Nu scap de imaginea cu (Miercuri, 31 martie 2021, 16:46)

    persuasiv [utilizator]

    bila aruncata in geamul Cybertruck-ului


Abonare la comentarii cu RSS
Vremea la


/
Maine:
|

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by