Primul studiu despre efectele microplasticului asupra sănătății umane arată că acesta ar putea altera funcționarea celulară

Miercuri, 21 aprilie 2021, 10:58 Science - Stiintele vietii

Microplastic
Foto: Nancy Anderson / Alamy / Profimedia Images
Poluarea cauzată de microplastic reprezintă de ceva timp o îngrijorare tot mai mare pentru oamenii de știință, autoritățile responsabile de sănătatea publică și ecologiști întrucât aceste particule minuscule au fost descoperite în toate colțurile lumii, în aerul pe care îl respirăm și apa pe care o bem relatează Phys.org.

O echipă de cercetători de la Florida State University (FSU) investighează acum efectele inhalării și ingerării microplasticului asupra oamenilor la nivel celular.

Cercetătorii au decoperit că expunerea la microplastic pentru doar câteva zile cauzează încetinirea metabolismului și creșterii celulelor pulmonare, modificarea formelor și crearea unor goluri în ceea ce în mod normal sunt șiruri compacte de celule.

Descoperirile acestora ridică noi întrebări despre efectele pe termen lung ale particulelor de microplastic asupra sănătății umane, în special în cazul persoanelor care suferă deja de afecțiuni respiratorii.

„Plasticurile sunt materiale foarte utile pentru viața zilnică, ele sunt indispensabile”, afirmă Qing-Xiang Sang, profesoară de chimie și biochimie la FSU, adăugând că „dar ca oameni vrem să trăim vieți sănătoase așa că trebuie să ne gândim la moduri de a minimaliza potențialele efecte adverse ale plasticului”

Pe măsură ce interesul în microplastic creștea, Sang și echipa ei au început să se gândească la modul în care inhalarea și ingerarea acestor materiale minuscule ar putea afecta celulele umane doar prin respirat.

Cercetătorii au decis să își concentreze eforturile asupra polistirenului, materialul folosit pentru fabricarea unora dintre cele mai comune obiecte din plastic, de la tacâmurile de unică folosință la unele cutii folosite pentru livrarea mâncării.

„Polistirenul există în numeroase obiecte de unică folosință deoarece este foarte rezistent”, afirmă Joan Hare, cercetătoare la FSU. „Dar tocmai lucrul care îl face util îl face să persiste în mediu. Iar când acele obiecte sunt aruncate peste tot, ajung în sol și apoi în aer”, explică aceasta.

Echipa a expus celule pulmonare dintr-un vas Petri unor cantități mici de polistiren la niveluri care sunt găsite în mod obișnuit în mediul înconjurător și a descoperit că plasticul nu a cauzat moartea celulelor ci unele modificări interesante.

Cercetătorii au descoperit că după doar câteva zile procesele metabolice ale celulelor au încetinit, reproducerea celulelor a fost inhibată și că formele celulelor s-a modificat, apărând și spații între acestea.

Comportament anormal

În plus, echipa a descoperit că particulele de microplastic au fost absorbite de celule și că au format un inel în jurul nucleului celulei.

„Microplasticul nu a ucis celulele dar acestea cu siguranță nu se comportau normal”, relatează Kerestin Goodman, doctorandă la FSU.

Echipa de cercetători afirmă că acest studiu reprezintă un prim pas în înțelegerea efectelor microplasticului asupra sănătății umane dar că descoperirile subliniază de fapt îngrijorările ridicate anterior cu privire la efectele acestor particule, în mod special în cazul indivizilor cu afecțiuni sau boli respiratorii precum astmul, pneumonie, bronhopneumopatii, cancer șamd.

Migrarea plasticului către nucleul celular ridică de asemenea întrebări științifice interesante pentru cercetători.

„Am văzut această atracție către nucleu având loc după doar 24 de ore și acum vrem să studiem de ce aceste bucăți merg încolo și ce se întâmplă odată ce ajung acolo”, spune Goodman.

Cercetătorii au avertizat însă că deși au expus celulele la niveluri de microplastic întâlnite în mediu, particulele au fost expuse direct prin intermediul unei soluții lichide. Aceștia nu au putut reproduce procesul de inhalare și expirare, lucru care ar putea afecta cantitatea de microplastic inhalată și ingerată de către o persoană reală.

„Nu vrem să exagerăm efectele dăunătoare ale microplasticului asupra sănătății umane”, spune Sang.

„Motivul pentru care plasticul este folosit atât de răspândit se datorează faptului că este un material bun pentru industrie, construcție, obiecte din medicină și cercetare și produse de consum. Dar ar putea exista unele efecte nedorite pe termen lung care ar putea fi în mod deosebit de dăunătoare când vine vorba de dezvoltarea bebelușilor și persoanele cu boli pulmonare”, explică Sang.

„Trebuie să investigăm în continuare pentru a avea o înțelegere mai bună privind posibilele costuri asupra sănătății umane”, subliniază profesoara.

Pe același subiect:

Pufu ala de la hainele sintetice? (Miercuri, 21 aprilie 2021, 12:03)

Lok [utilizator]

Oribil. E peste tot.
    ... (Miercuri, 21 aprilie 2021, 12:14)

samuraijack [utilizator]

Păi cum așa? Că doar în anii '90 se cânta "Life in plastic is fantastic".

Ce nu înțelege multă lume când e vorba de protejarea naturii și a mediului înconjurător, e că efectele negative se răsfrâng în mod direct sau indirect și asupra omului. Natura e ca un uriaș mecanism interconectat, dacă se face o mică alterare într-un loc, această alterare poate provoca probleme printr-un efect de cascadare și amplificare în multe alte locuri.

Chiar e nevoie de ambalaje de unică folosință? Cum se trăia înainte fără ele?
      Pai se traia prost. (Miercuri, 21 aprilie 2021, 13:49)

Lok [utilizator] i-a raspuns lui samuraijack

Multa mancare aruncata, sau perioada de expirare redusa. Infectii entero la ordinea zilei.
      In domeniul medical plasticul e rege, fara el trebuie trimis la autoclava instrumentaru constant. Gata cu mofturile alea numite seringi de unica folosinta sterile si ambalate in plastic. Nici nu stiu cate sunt dar azi sunt cam toate ambalate in plastic. Pentru ca e excelent.
      Ceea ce omite a spune orice panicard cu microplastic este ca majoritatea plasticului nu vine de la recipiente de plastic sau ambalaje. Ci de la industria textila care le produce direct sub forma micro si cu timpul se destrama in praf. E chestia aia ce iese din masina de spalat si infunda canalizarea. Praful depus in casa peste tot de la textile vine si o buna parte e sintetic. Cam vreo 20 de grame la o spalare uscare se destrama si mult il si respiri.
      E o non problema, dar are interese.
        ... (Miercuri, 21 aprilie 2021, 14:22)

samuraijack [utilizator] i-a raspuns lui Lok

Statisticile arată că acuma se aruncă mult mai multă mâncare decât în trecut.

Bunicii mei nu au avut infecții entero și nu au folosit mult plastic, au și trăit mult, și existau metode de a păstra hrana pe termen lung fără a folosi plastic și nici măcar frigider.

Praful depus în casă provine mai mult de afară, de la praful care e în orașele de la noi. Dacă mergi în țări civilizate, Elveția, Austria, etc, poți să umbli cu mașina luni de zile fără să o prăfuiești. La fel și cu praful din interior, e mult mai puțin.

Normal că avem nevoie de plastic, însă nu e necesar în multe cazuri. Cât despre haine, problema mai mare cu ele e că se folosesc prea puțin și se aruncă la gunoi, fast fashion.
          Experiment pur personal. (Miercuri, 21 aprilie 2021, 15:35)

Lok [utilizator] i-a raspuns lui samuraijack

De cand am uscator de rufe nu mai sterg praful decat la cateva luni, ca nu prea este ce. Asta pentru ca filtru de la uscator se umple la fiecare uscare cu vreo 20 de grame de puf, care la o uscare standard ramane pe haine si este imprastiata la prima imbracare.
          Treaba cu praful de pe afara tine de solul nostru si influenta saharaiana care o mai prindem uneori si vestu scapa ca vine vantu de la Atlantic. E doar mediu si clima. Nu este relevant pentru ca praful de pe masina nu este comparabil cu praful din casa. Unu e vizibil fibre si unul e vizibil nisip fin.
          Nu contest ca nu se arunca mai multa mancare, dar e discutabil, doar ca azi se arunca din total alte motive fata de vremurile din trecut. Si majoritatea mancarii aruncate tine de cele cu data expirata in marketuri nu de mancare aruncata de pf-uri. Nici nu poti face o statistica corecta pe pf, de unde si dubiile mele privind informatia asta.