O femeie din Statele Unite a descoperit că nu este mama biologică a copiilor pe care i-a născut și crescut, medicii elucidând în cele din urmă cazul ei după ce au diagnosticat-o cu o condiție rară care a fost până în prezent identificată doar la aproximativ 100 de oameni din întreaga lume, relatează IFL Science.

Mama cu copilul eiFoto: Anna Kaldunova / Alamy / Profimedia Images

Lydia Fairchild, o femeie din statul Washington, a depus în 2002 o cerere de ajutor social pentru a se întreține pe ea și copiii ei. Ca parte a procesului de aprobare, ea și familia sa au fost testați genetic pentru a dovedi că sunt înrudiți.

La scurt timp după, femeia a primit un telefon din partea Departamentului de Servicii Sociale, funcționarii chemând-o pentru a-i discuta cazul din cauza unei probleme complet neașteptate: testarea ADN a arătat că copiii pe care i-a născut și crescut nu sunt înrudiți cu ea.

Potrivit testelor, ea nu era mama biologică a propriilor copii.

„M-am așezat, ei s-au ridicat și au închis ușa și au început să mă interogheze cu întrebări de genul 'Cine ești'?”, a relatat ea ulterior pentru ABC News.

În ceea ce-i privea pe asistenții sociali, problema era tranșată. „Nu”, au răspuns aceștia când femeia a încercat să-i întrebe dacă n-au făcut o greșeală. „Testarea ADN este 100% exactă și nu minte”, i-au spus lui Fairchild.

Însă ceva a fost și mai bizar: testele au confirmat că prietenul ei, tatăl copiilor, este înrudit cu ei. Doar Fairchild, care își amintea că i-a născut, nu era înrudită cu proprii ei copii.

Pe lângă că acest lucru a descalificat-o de la a primi ajutor social, ea era acum suspectată de tentativă de fraudă și era în pericol să își piardă copiii.

Acuzații de fraudă

Deși testele ADN nu sunt „100% exacte” (laboratoarele pot încurca mostrele sau ele pot fi contaminate), în cazul de față ele erau corecte.

Un al doilea rând de teste a confirmat rezultatul bizar, iar apoi încă unul și încă unul.

Lucrurile au început să o ia la vale pentru Lydia după ce statul a depus plângere împotriva ei pentru fraudă.

Însă cazul ei nu a fost unic.

Tot în 2002, Karen Keegan, o femeie în vârstă de 52 de ani, a suferit de insuficiență renală și avea nevoie de un transplant de rinichi.

Când membrii familiei sale s-au testat pentru compatibilitate, ea a descoperit că doi dintre cei trei copii pe care i-a născut erau copiii biologici ai soțului ei, dar nu și ai ei.

Investigarea acestui caz avea în cele din urmă să o ajute pe Lydia să câștige procesul intentat de autorități.

Ce au descoperit medicii

Medicii au colectat mostre din întreg corpul lui Keegan, suspectând că aceasta suferea de himerism tetragametic.

Această condiție medicală are loc când două ovule separate sunt fertilizate de doi spermatozoizi diferiți și unul dintre embrioni îl absoarbe pe celălalt în primele stadii de dezvoltare.

Oamenii care prezintă această condiție au două grupe sanguine diferite, culori ale ochilor diferite sau alte indicii fizice precum un semn de naștere distinctiv care le traversează partea centrală a abdomenului și în unele cazuri poate duce la o culoare a pielii diferită a celor două părți.

Himerismul este extrem de rar la oameni, până în prezent fiind documentate în jur de 100 de cazuri.

Persoanele cu această condiție pot duce o viață complet normală fără niciun fel de alte complicații, cu excepția pigmentării diferite, câteva cazuri fiind descoperite în urme testelor de sânge.

În cazul persoanelor cu himerism majoritatea celulelor provin de la ADN-ul unuia dintre părinți, potrivit Live Science.

În unele situații persoanele pot dezvolta organe genitale ambigue, dacă embrionii gemeni pe care îi dezvoltă conțin cromozomi diferiți (unul dintre gemeni este de sex masculin, celălalt feminin).

Cazuri nediagnosticate

Însă niciunul din aceste semne distinctive nu a fost prezent nici în cazul lui Keegan, nici în al lui Fairchild. Dar mostrele colectate de la Keegan au confirmat că aceasta era o himeră tetragametică și cercetătorii au descoperit un grup de gene care arătau că părinții femeii erau înrudiți cu copiii ei.

„Numeroase cazuri ar putea trece nediagnosticate din cauza rarității aparente a himerismului tetragametic”, au notat cercetătorii în studiul lor.

„Mai mult, dacă o singură linie de celule este predominantă în sânge, starea de himeră ar putea să nu fie detectată în absența unor studii familiale. Chiar și așa, rezultatele ar putea fi interpretate geșit pentru a exclude maternitatea sau paternitatea”, au explicat aceștia.

După ce a aflat de cazul lui Keegan, avocatul lui Fairchild a reușit să obțină o suspendare a procesului până la efectuarea unor testări mai amănunțite.

Acestea au arătat în cele din urmă că ea avea două seturi diferite de ADN și că este o himeră, condiție de care probabil nu ar fi aflat niciodată fără problemele ei juridice neobișnuite.