Cea mai mare bacterie din lume, de 5.000 de ori mai mare decât rudele sale și cu o structură mult mai complexă, a fost descoperită în Guadelupa, potrivit unui studiu publicat joi în revista Science.

"Thiomargarita magnifica" măsoară până la doi centimetri, seamănă cu o "geană" și răstoarnă codurile microbiologiei, a declarat pentru AFP Olivier Gros, profesor de biologie la University of the West Indies și coautor al studiului.

În laboratorul său din campusul Fouillol din Pointe-à-Pitre, cercetătorul prezintă cu mândrie o eprubetă care conține mici filamente albe. În condițiile în care dimensiunea medie a unei bacterii este de doi până la cinci micrometri, aceasta "se vede cu ochiul liber, o pot lua cu o pensetă!”

În 2009, cercetătorul a observat pentru prima dată bacteria în mangrovele din Guadelupa. "La început am crezut că este orice altceva decât o bacterie, pentru că ceva de doi centimetri lungime nu poate fi o bacterie”, spune el.

Destul de curând, tehnicile de descriere celulară cu ajutorul microscopiei electronice au arătat că era într-adevăr un organism bacterian. Dar cu o astfel de dimensiune, spune profesorul Gros, "nu aveam siguranța că este vorba de o singură celulă" - o bacterie fiind un microorganism unicelular.

Un biolog de la același laborator a dezvăluit că aceasta aparține familiei Thiomargarita, un gen de bacterii despre care se știe deja că utilizează sulfurile pentru a se dezvolta. Iar lucrările efectuate la Paris de un cercetător de la CNRS sugerează că avem de-a face cu "o singură celulă", explică profesorul Gros.

„La fel de mare precum Everestul”

Convinși de descoperirea lor, echipa a încercat o primă publicare într-o revistă științifică, care a fost însă abandonată. "Ni s-a spus: "Este interesant, dar avem nevoie de mai multe informații pentru a vă crede", deoarece dovada nu era suficient de solidă din punct de vedere al imaginii", își amintește biologul.

Jean-Marie Volland, un tânăr cercetător post-doctoral de la University of the West Indies, a devenit primul autor al studiului publicat în revista Science. După ce nu a reușit să obțină un post de profesor-cercetător în Guadelupa, tânărul de 30 de ani a zburat în Statele Unite, unde a fost recrutat de Universitatea din Berkeley. Când s-a dus acolo, avea în minte să studieze "bacteriile incredibile" cu care era deja familiarizat.

"Ar fi ca și cum aș întâlni un om la fel de mare ca Muntele Everest", și-a spus el însuși. În toamna anului 2018, a primit un prim pachet trimis de profesorul Gros la institutul de secvențiere a genomului din cadrul Lawrence Berkeley National Laboratory, administrat de universitate.

Provocarea a fost în esență tehnică: să reușească să redea o imagine a bacteriei ca întreg, grație "analizelor microscopice tridimensionale, la o mărire mai mare".

În laboratorul american, cercetătorul a avut acces la tehnici de ultimă generație. Ca să nu mai vorbim de un sprijin financiar semnificativ și de "accesul la cercetători experți în secvențierea genomului", recunoaște cercetătorul, care descrie această colaborare SUA-Guadalupa drept o "poveste de succes".

Imaginile sale 3D dovedesc în sfârșit că întregul filament este într-adevăr o singură celulă.