O echipă internațională de cercetători a identificat modificări unice ale ADN-ului câinilor care trăiesc în zona de excludere din jurul centralei nucleare de la Cernobîl, relatează Lenta.

Caini la PripeatFoto: Dimitar DILKOFF / AFP / Profimedia

Timp de 5 ani, oamenii de știință au recoltat probe de sânge de la 302 câini care stau la centrala de la Cernobîl, precum și la 15-45 de kilometri de epicentrul exploziei.

Din probele obținute au fost izolate secvențe de ADN, acestea fiind apoi comparate cu indicatori asemănători de la diferite rase de câini, precum și câini sălbatici.

Acest lucru a făcut posibilă identificarea a două populații diferite de animale la Cernobîl: prima, care trăiește în imediata apropiere a reactorului și în orașul Prîpeat, iar a doua puțin mai departe, în orașul Cernobîl.

Genomul celor două grupuri de câini de la Cernobîl este diferit atât față de cel al raselor domestice pure, cât și al raselor încrucișate sau al câinilor sălbatici.

Cercetătorii au fost surprinși să descopere că datele genetice ale celor două populații nu erau similare între ele, în ciuda încrucișărilor frecvente.

Descoperire surprinzătoare la Cernobîl

Experții cred că explicația pentru acest lucru ține de expunerea regulată la radiații a câinilor. Ei notează de asemenea că în ultimele decenii fondul genetic al câinilor locali a fost completat în mod regulat cu material nou, ceea ce indică intrarea constantă a unor noi câini în zona de excludere.

Se crede însă că populațiile de aici descind în mare parte din câinii care au supraviețuit echipelor de „lichidatori” trimise de autoritățile sovietice să curețe zona imediat după accidentul nuclear, unii dintre aceștia supraviețuind datorită soldaților staționați aici care le-au dat de mâncare, înlocuiți ulterior de turiștii care vizitează zona.

Cercetătorii afirmă că rezultatele studiului publicat în revista Science Advances pot ajuta la înțelegerea efectelor radiațiilor asupra structurii genomului animalelor.

Centrala nucleară de la Cernobîl a revenit subit în atenția opiniei publice internaționale după ce a fost capturată de trupele ruse încă din prima zi a războiului declanșat de președintele Vladimir Putin anul trecut.

O investigație publicată de Reuters în vara anului trecut afirmă că forțele armate ruse au reușit să captureze centrala în mai puțin de două ore de la începerea invaziei în urma unei operațiuni de lungă durată a Kremlinului de infiltrare a agenților secreți în instituțiile ucrainene.