Oamenii de știință au creat șoareci cu doi tați biologici după ce au obținut ovule din celule masculine, o realizare care ar putea deschide calea către noi tratamente de fertilitate la oameni, scrie The Guardian.

Soareci Foto: Creative Touch Imaging Ltd/NurPhoto / Shutterstock Editorial / Profimedia

Rezultatele studiului ar putea deschide în cele din urmă calea de urmat pentru tratarea formelor severe de infertilitate, precum și pentru a crește posibilitatea ca persoanele de același sex să poată avea un copil biologic împreună în viitor, spun autorii studiului.

„Acesta este primul caz de producere a ovocitelor robuste de mamifere din celule masculine”, a spus Katsuhiko Hayashi, care a condus studiul la Universitatea Kyushu din Japonia și este renumit la nivel internațional ca un pionier în domeniul ovulelor și spermei cultivate în laborator.

Ovul viabil uman dintr-o celulă de piele într-un deceniu?

Hayashi, care a prezentat miercuri rezultatele studiului la cel de-al treilea summit internațional privind editarea genomului uman de la Institutul Francis Crick din Londra, prezice că va fi posibil din punct de vedere tehnic să se creeze un ovul uman viabil dintr-o celulă de piele masculină într-un deceniu. Alții au sugerat că acest calendar este optimist, având în vedere că oamenii de știință nu au creat încă ovule umane viabile crescute în laborator din celulele feminine.

Este prima dată când ovule viabile au fost cultivate din celule masculine și marchează un progres semnificativ. Echipa lui Hayashi încearcă acum să reproducă această realizare cu celule umane, deși ar exista obstacole semnificative pentru utilizarea ovulelor crescute în laborator în scopuri clinice, inclusiv stabilirea siguranței acestora.

„În ceea ce privește tehnologia, va fi posibil [la oameni] chiar și în 10 ani”, a spus el, adăugând că personal ar fi în favoarea ca tehnologia să fie utilizată clinic pentru a permite ca doi bărbați să poată avea un copil dacă s-ar dovedi sigură procedura.

Tehnica ar putea fi aplicată și pentru a trata formele severe de infertilitate, inclusiv la femeile cu sindrom Turner, la care unul dintre cromozomii X lipsește parțial sau total, iar Hayashi a spus că această idee a fost motivația principală a cercetării.

Care sunt totuși piedicile și pericolele

Alții au sugerat că s-ar putea dovedi o provocare să aplice tehnica la celulele umane. Celulele umane necesită perioade mult mai lungi de cultivare pentru a produce un ovul matur, ceea ce poate crește riscul ca celulele să dobândească modificări genetice nedorite.

Profesorul George Daley, decanul Școlii de Medicină Harvard, spune că realizarea lui Hayashi este „fascinantă”, dar a adăugat că alte cercetări au indicat că crearea gameților cultivați în laborator din celule umane a fost mai dificilă decât pentru celulele de șoarece. „Încă nu înțelegem suficient biologia unică a gametogenezei umane pentru a reproduce munca provocatoare a lui Hayashi la șoareci”, a spus el.

Studiul, care a fost trimis spre publicare într-un jurnal medical important, s-a bazat pe o secvență de pași complicati pentru a transforma o celulă a pielii, purtând combinația de cromozomi XY masculin, într-un ovul, cu versiunea XX feminină.

Profesoara Amander Clark, care lucrează la gameți cultivați în laborator la Universitatea din California Los Angeles, a spus că traducerea lucrării în celule umane ar fi un „salt imens”, deoarece oamenii de știință nu au creat încă ovule umane cultivate în laborator din celulele feminine.

Oamenii de știință au creat precursorii ovulelor umane, dar până acum celulele au încetat să se dezvolte înainte de punctul de meioză, o etapă critică a diviziunii celulare care este necesară în dezvoltarea ovulelor mature și a spermatozoizilor.