​Limitele vârstei umane ar putea fi depășite până în anul 2060. NASA confirmă cea mai puternică explozie de raze gamma înregistrată vreodată. Vulcani pe Venus? Da, avem și o hartă cu 85.000 dintre ei

bătrânețeFoto: Nataly Turjeman / Alamy / Alamy / Profimedia

Limitele vârstei umane ar putea fi depășite până în anul 2060

Prin perioada romană, se spunea că limita de vârstă a unui om este de 100 de ani, concepție care a rămas valabilă timp de aproape două milenii. Pe măsură ce medicina a cunoscut un avans considerabil în secolul al XX-lea, datele s-au schimbat. Astfel, am mai adăugat 10 ani la aceste bariere biologice.

Este adevărat că au existat și excepții, iar recordul este deținut de franțuzoaica Jeanne Calment care, în anul 1997, a decedat la vârsta de 122 de ani. Însă recordul ei nu doar că va fi depășit, ba va deveni un fapt uzual, susține un studiu realizat de doi profesori americani de la universitățile din Georgia și cea din Florida, studiu publicat în revista PLOS One.

Studiul este mai degrabă o statistică, de asta și este oarecum controversat și contestat de mulți alți oameni de știință. Practic, cei doi americani au analizat datele legate de mortalitate folosind bazele de date din 19 țări, care cuprind sute de milioane de persoane care au trăit din secolul al XVIII-lea și până în prezent. Folosind datele respective, cercetătorii au observat o creștere a longevității, pe măsură ce a trecut timpul.

Astfel, persoanele născute în intervalul 1900-1950 au cunoscut, în medie, o creștere a longevității față de persoanele născute anterior anului 1900, și asta fără a se înregistra o scădere a ratei mortalității la vârste fragede. De aici și concluzia că limita de vârstă a oamenilor nu a fost atinsă. Pe baza predicțiilor lor, vom vedea o continuă creștere a acestei limite în următorii 40 de ani.

Deși nu lansează o cifră pe care să ne putem baza, cum ar fi limita de 150 de ani, cercetătorii amintiți susțin că, spre exemplu, o femeie născută în anul 1940 are 50% șanse să trăiască peste 130 de ani.

Statistica asta, așa cum spuneam, este destul de controversată. Contestatarii spun că nu totul ține doar de matematică. În fapt, vârsta pe care o poate atinge un om este influențată de mult prea mulți factori, nu doar de un nivel mai bun de trai, ca să poată fi contorizată la un nivel simplist.

Acum, e greu de spus cine are dreptate. Cel mai bine, așteptați și voi ca la vreo 150 de ani și vedeți!

NASA confirmă cea mai puternică explozie de raze gamma înregistrată vreodată

La data de 9 octombrie 2022, un puls de radiații gamma a atins sistemul nostru solar cu o luminozitate care a „orbit” practic aparatele menite să o măsoare. Un puls atât de puternic încât nici măcar nu a putut fi măsurat.

După aproape șase luni de la acest fenomen, NASA confirmă datele inițiale și spune că tocmai a fost înregistrată cea mai masivă explozie de raze gamma din istoria măsurătorilor care, să fim sinceri, nu e chiar una îndelungată.

Ceea ce au înregistrat telescoapele de pe tot globul a fost ceea ce specialiștii numesc „actul de naștere” al unei găuri negre. Mai exact, o supernovă. Analizând datele, specialiștii NASA susțin că pulsul de raze gamma a fost de 70 de ori mai luminos decât orice alt fenomen de acest gen despre care avem cunoștință.

Pentru civilizația umană, aflată încă în scutece în ceea ce privește cercetarea spațiului cosmic, poate părea ceva nemaivăzut. Însă, la nivel cosmic, astfel de fenomene sunt relativ dese și se petrec cam o dată la 10.000 de ani. Ce se mai știe în acest moment este că jetul de raze gamma a călătorit prin spațiu în ultimii 1,9 miliarde de ani înainte de a atinge Terra.

După cum se menționează și într-un studiu publicat în revista The Astrophysical Journal Letters, luminozitatea se datorează faptului că pulsul de raze gamma era orientat spre Terra. Cu siguranță că există altele și mai mari, doar că observarea lor este încă la un nivel incipient. Pe un model simplist oferit chiar de NASA, e ca și cum te-ai uita la jetul de apă dintr-un furtun de pompă. În cazul de față, jetul ne-a lovit fix în față, și de asta ni se pare atât de puternic.

Pe moment, NASA anunță că va efectua observații suplimentare în lunile care urmează cu ajutorul telescoapelor Hubble și James Webb.

Vulcani pe Venus? Da, avem și o hartă cu 85.000 dintre ei

Dacă v-a intrigat știrea recentă privind existența vulcanilor de pe Venus, cercetătorii americani deja se află la etapa următoare, și au creat o hartă care cuprinde nu mai puțin de 85.000 de vulcani venusieni. Pentru cei interesați, studiul a fost publicat în Journal of Geophysical Research: Planets.

Este cea mai detaliată hartă a vulcanilor de pe Venus, susțin cercetătorii de la Universitatea din St. Louis, SUA. Și ar cam trebui să fie, din moment ce e singura. Cei 85.000 de vulcani au fost catalogați folosind datele oferite de sonda Magellan a celor de la NASA, iar faptul că 99% dintre vulcani au un diametru mai mic de 5 kilometri, face harta cu atât mai importantă.

Extrem de puțini vulcani ating un diametru al craterului de 20-100 de kilometri, iar informația asta ar trebui să ofere date suplimentare privind fenomenul vulcanismului venusian, a ratei erupțiilor sau a cantității de magmă.

Cercetătorii estimează că ar putea exista sute de mii de posibili vulcani, însă mulți sunt prea mici pentru a putea fi detectați. Ca să vă faceți o idee, un vulcan activ cu un diametru de 1 kilometru ar avea circa 7 pixeli în imaginile oferite de Magellan.

Date mai exacte și rezoluții mai bune vor putea oferi, în mod cert, o imagine mai clară a ceea ce se petrece pe suprafața planetei Venus. Dar va trebui să mai așteptăm cam un deceniu, până când NASA și ESA vor lansa viitoarele misiuni venusiene.