​Modul în care folosești mouse-ul poate arăta cât ești de stresat ● NASA a dezvăluit noul său habitat marțian, printat 3D ● Senegalul tocmai a cules prima recoltă de grâu din istoria acestei țări

mouseFoto: Werner Bachmeier / imageBROKER / Profimedia

Modul în care folosești mouse-ul poate arăta cât ești de stresat

În țările în care chiar se ia în considerare starea de bine a angajaților, în cazul de față Elveția, iată că se fac și studii din astea, care să arate, dincolo de ce declară angajatul, nivelul de stres al acestuia. O demonstrează un studiu realizat de cercetători de la Institutul Federal pentru Tehnologie din Zurich, studiu publicat în revista Journal of Biomedical Informatics.

Pentru a ajunge la un rezultat concludent, cercetătorii de la institutul elvețian au analizat tiparul comportamental a 90 de indivizi, fiecare dintre aceștia având de îndeplinit niște sarcini la birou. În principiu, era vorba de analize statistice, baze de date, lucruri care cereau un anumit nivel de migală și atenție.

Dacă unii dintre subiecți au fost lăsați să lucreze nestingheriți, alții au fost întrerupți în mod repetat fie cu mesaje pe telefon sau pe calculator, fie ca să îndeplinească alte sarcini, cum ar fi să participe la un interviu cu un posibil viitor angajat. În fine, ideea era să îi enerveze pe indivizi, în condiții similare celor de la locul de muncă.

Cercetătorii au observat în timpul testelor că indivizii stresați mișcă altfel mouse-ul față de cei care nu aveau niciun fel de stres. Spre exemplu, cei stresați mută cursorul mouse-ului pe distanțe mari pe ecran și mult mai des decât în mod normal. De asemenea, persoanele în cauză caută să tasteze cât mai repede, cu pauze scurte de gândire, și tind să facă mult mai multe greșeli. În contrapartidă, indivizii lipsiți de stres fac pauze rare și lungi atunci când tastează, semn că își iau mai mult timp pentru analiză dar și pentru a scrie cât mai corect.

Rezultatul nu este vreunul neașteptat, ba dimpotrivă, doar că el reprezintă dovadă clară a conexiunii dintre nivelul de stres și modul în care acționăm la locul de muncă, În cazul de față, s-a mai dovedit și că stresul împiedică abilitatea creierului de a procesa informațiile. Mai mult decât atât, el afectează și funcțiile motorii. Grav este că mulți nu își dau seama de asta decât când este foarte târziu.

În prezent, cercetătorii elvețieni lucrează la o bază de date și mai mare, care va fi finalizată la finele anului. În cadrul noului studiu, câteva sute de angajați elvețieni au acceptat să instaleze pe laptopuri și calculatoare o aplicație care să monitorizeze modul în care tastează și în care folosesc mouse-ul. Cum spuneam, testul se va finaliza tocmai în decembrie, dar va oferi rezultate mult mai ample și mai detaliate decât cele obținute în laborator.

NASA a dezvăluit noul său habitat marțian, printat 3D

Botezat Mars Dune Alpha (MDA), noul habitat „marțian” creat de NASA nu se află încă pe Marte, ci doar într-un hangar din Centrul Spațial de la Houston. A fost printat 3D, pe un model care ar putea fi folosit de viitorii coloniști de pe Planeta Roșie, folosind materiale disponibile acolo. MDA are o suprafață de 160 de metri pătrați și va fi folosit ca bază care să ofere condiții cât mai apropiate de cele de pe Marte.

Într-o primă etapă, patru voluntari vor petrece acolo un an de zile, trăind, făcând cercetare și crescându-și singuri plantele pe care să le consume. Asta începând din luna iunie. După cum v-ați dat deja seama, ăsta este unul dintre primii pași către ceea ce înseamnă prima bază permanentă pe Planeta Roșie.

Cercetătorii vor să studieze, chiar dacă nu e primul experiment de genul ăsta, cum reacționează oamenii puși în fața unei perioade atât de îndelungate de izolare. Apoi, să vadă cum va funcționa o colonie incipientă, într-o astfel de situație.

Nu se cunosc încă numele celor patru voluntari. NASA spune că testează mai multe variante. Cert este că indivizii aleși nu vor fi doar unii impecabili din punct de vedere fizic și psihologic, dar vor fi unii care să aibă studii înalte în inginerie, matematică, tehnologie șamd.

Revenind la habitatul pe care cei patru îl vor împărți timp de un an, el este dotat cu patru dormitoare, o baie comună, un mic centru medical, o sală de relaxare cu jocuri video sau de alt gen, mici sere interioare și, foarte important, o sală de fitness.

De ce este atât de importantă sala asta? Pentru că, în ea, voluntarii vor merge pe bandă, suspendați de niște corzi speciale astfel încât să se reproducă perfect gravitația de pe Marte, distanțe mari, pe care le-ar fi parcurs în realitate. Doar nu se duc pe Marte ca să stea numai în casă. Și nici nu se face să îi pui să meargă în cerc vreo 6 ore legați.

NASA vrea să afle tot ce se poate afla dintr-un astfel de experiment. De la nivelul de stres provocat de izolare, până la anduranță, capacitatea de lucra în condiții dificile șamd., până la analiza gunoiului rezultat, pentru a vedea ce anume se poate refolosi. La urma urmei, tot NASA anunța că vrea să trimită primul echipaj uman pe Marte peste vreun deceniu. Și cum timpul nu e chiar aliatul celor de la NASA, testele trebuie să fie cât mai elocvente.

Senegalul tocmai a cules prima recoltă de grâu din istoria acestei țări

Senegalul este o țară în care grâul este cea mai consumată cereală, după orez. Asta înseamnă cel puțin 800.000 de tone anual. Și până anul acesta, țara africană, ca multe altele din zonă, nu a produs un singur bob de grâu. Tot ce se consuma era din import.

Acum, din motive pe care nu are rost să le detaliem, că le știți toți, Senegalul s-a văzut privat de mare parte din grâul care venea din Ucraina și Rusia. Adăugați la asta inflația globală, prețurile tot mai mari, distribuția șamd., și aveți imaginea unui potențial dezastru umanitar și economic. Așa că autoritățile de acolo au decis să recurgă la măsuri disperate, anume să cultive propriul grâu. Pare la mintea cocoșului că niște culturi de grâu loco ar fi redus măcar parțial costurile achiziționării a aproape un milion de tone anual. Da, dar nu e chiar așa simplu pe cât pare.

Zonele tropicale nu sunt chiar cele mai recomandate dacă vrei să te apuci de cultivat cereale. În sensul că nu sunt deloc. De asta, cele mai multe dintre sutele de soiuri testate de cercetătorii de la Institutul pentru Cercetări Agricole de acolo s-au dovedit niște eșecuri. În prezent, senegalezii s-au oprit la patru soiuri. Trei dintre ele sunt egiptene, iar unul e produs local în laborator.

Și se pare că începe să funcționeze. Soiurile astea, plantate în ianuarie, s-au maturizat în trei luni, iar ăia strâng deja mini recolta experimentală. Acum, de parcă n-ar avea altceva mai bun de făcut, oficialii au început să se certe. Spre exemplu, președintele Federației Naționale a Brutarilor din Senegal spune că ei n-au chiar așa mare nevoie de grâu, plus că nici nu crede în reușita unor recolte de amploare. Mult mai bine ar fi să se cultive porumb, mei și sorg, că astea ar fi mai rentabile. Cum ar veni, după ani de zdroabă, să se apuce ăia să caute alte specii viabile.

Acum, ce vor cultiva, unde, cum și când, rămâne de văzut. Dar important e să o facă, pentru că bine nu le va fi cu încălzirea globală, războiul, inflația și altele care se mai anunță.