Hotscience - Interviu

Gripa porcina: cum stam si ce se poate face?

de Dana Jalobeanu     HotNews.ro
Vineri, 1 mai 2009, 22:56 Science - Stiintele vietii


Mihnea Bostina (Harvard Medical School)
Foto: HotNews.ro
Cazuri de gripa porcina au fost in ultimele zile confirmate in tot mai multe tari, pe mai toate continentele. In Mexic, locul de unde a pornit epidemia, oficialitatile sustin ca valul epidemic s-a relaxat si ca putem vorbi deja de o forma mai usoara de gripa porcina. Organizatia Mondiala a Sanatatii insa nu confirma aceste rezultate. Despre ce este insa vorba ? Ce trebuie sa stim ? S-a scris si s-a vorbit foarte mult despre gripa porcina in ultima vreme, insa nu totdeauna cu acuratete. Am incercat sa aflam amanunte de la colaboratorul nostru, dr. Mihnea Bostina (Harvard Medical School)

R: Despre ce este vorba atunci cand vorbim de gripa mexicana. Ce este de fapt gripa ?

Gripa este provocata de unul din virusii inconjurati de o membrana – caz in care, pentru o infectie reusita, este nevoie doar de o modalitate prin care membrana virala sa fuzioneze cu membrana celulara. Doua proteine aflate in membrana – hemaglutinina (HA) si neuramidaza (NA) – sint necesare pentru penetrarea si parasirea celulei infectate.

Exista 15, respectiv 9 tipuri din cele doua proteine, iar nomenclatura reflecta aceasta clasificare. Spre exemplu, virusul despre care vorbim este de tipul H1N1 (biologii au obiceiul sa prescurteze si prescurtarile), pe cind cel responsbil pentru gripa aviara era de tipul H5N1.

Inlauntrul membranei se afla o capsida alcatuita din proteine care ocrotesc genomul viral. Iar aici lucrurile devin cu adevarat intersante! In majoritatea virusilor genomul este alcatuit dintr-un singur sir de acizi nucleici care, odata intrati in angrenajul celulei, duc la producerea de proteine virale si, in final, de noi virusi. In cazul gripei lucrurile sint diferite: avem 8 fragmente diferite de ARN. In cazul in care o celula este infectata cu o tulpina a unui virus, ea va fabrica copii ale acestuia: cu proteinele membranare encodate in genom, si cu fragmentele de genom originare. In cazul in care celula este infectata simultan de o tulpina diferita, fragmente combinate din ARN-ul lor vor fi inglobate intr-o capsida rezultind un virus nou.

R: Ce se intampla in cazul actualei epidemii ? Cu ce avem de-a face ?

Din cite se stie pina acum, in cazul de fata avem de-a face cu un cocktail genetic extrem de interesant. In primul rind, hemaglutinina este caracteristica virusului care infecteaza porcii – si de aici numele. In total este o combinatie de ARN provenit din patru directii: gripa porcina din America de Nord, gripa aviara din America de Nord, gripa umana si gripa porcina din Asia si Europa.


R: Cu alte cuvinte, nu este vorba despre o gripa care are ceva de-a face cu porcii ci totul se refera doar la aceasta substanta, hemaglutinina ?

Doar in masura in care virusul original este specific porcilor. Cum spuneam virusul este de tipul H1N1. Iar acest tip trezeste amintiri extrem de neplacute, pentru ca este exact tipul care a cauzat cea mai mare epidemie de gripa cunoscuta: cea din 1918 – care a ucis 50 de milioane de oameni, mai mult decit cel dintii razboi mondial. In acel caz era insa vorba de gripa umana. Acum vorbim de o gripa porcina, care insa in urma unor mutatii a trecut la om iar acum avem o rata extrem de mare de raspindire in rindul oamenilor, dupa cum arata ultimele statistici.


R:  Se transmite si intre specii ?

In principiu nu! Un anumit tip este caracteristic unei singure specii. Gripa nu se transmite la animale de casa: ciini, pisici. Exista variante rare specifice, dar nu are rost sa intram in detalii. Este insa foarte intilnit la pasari – gaini, rate, giste, iar aceaste variante trec foarte rar la  om. Sa ne amintim gripa aviara, care avea o rata de mortalitate absolut inspaimintatoare … Sansa a facut ca virusul sa se transmita foarte greu de la om la om, ceea ce a permis controlul situatiei. Acum insa avem un caz complet diferit, cum spuneam, virusul a trecut bariera speciilor si vorbim de o epidemie umana!

R: De ce porcii ?

Ghinionul face ca porcii – intrucit au pe tractul respirator receptori pentru diferite tipuri de virusi – sa poata fi concomitent infectati si cu tulpini specifice omului si cu tulpini specifice pasarilor. Si de aici recombinarile posibile.

R: Cat este de periculoasa aceasta noua epidemie ? Care este rata mortalitatii ?

O caracteristica extrem de ciudata a acestei epidemii, cel putin din ceea ce stim pina acum, este virulenta diferita raportata. In Statele Unite s-a observat o forma foarte usoara. Pe de alta parte, in Mexic avem foarte multe cazuri fatale. Evident, va trebui sa asteptam rezultatele analizelor, pentru a avea confirmarea cite decese au fost provocate de virusul in cauza. Explicatiile ar putea fi multiple: calitatea diferita a sistemului sanitar, o predispozitie genetica, prezenta simultana a unui alt microb…

Insa argumentul cel mai solid pare sa provina din diferentele in retelele de monitorizare. In Mexic s-au inregistrat doar cazurile cele mai grave – si, evident, s-a ajuns la o mortalitate artificial ridicata bazata pe o subapreciere a dimensiunilor reale ale epidemiei. Din contra, in Statele Unite, s-au inregistrat toate cazurile – ceea ce ofera o imagine realista asupra riscurilor reale. Ceea ce inseamna o epidemie nu foarte periculoasa, dar cu o rata de raspindire extrem de rapida.

In mod normal mortalitatea in cazul epidemiilor obisnuite este in jur de 0,1%. Insa in cazul marii epidemii din 1918 se estimeaza ca ea a ajuns la 2,5%. Dar, evident, marea problema este insa volumul populatiei infectate. Un procent mic dintr-un numar foarte mare poate fi, la rindul sau, mare. Mai ales cind vorbim de decese! In plus, cu cit numarul persoanelor infectate creste, cu atit probabilitatea unei mutatii care sa creasca virulenta tulpinei existente creste si ea.

R: Putem vorbi despre o epidemie? Sau, mai rau, de o pandemie ?

Cel mai probabil este ca nu avem de-a face cu o epidemie cu proportii tragice. Si asta mai ales datorita calendarului. Se stie ca umiditatea scazuta si temperatura scazuta sint conditiile ideale pentru transmiterea gripei. Virusul se transmite optim la 5ºC si la umiditate de 20%, iar la temperaturi de peste 30ºC sau la umiditati de peste 80% nu se transmite deloc. Asadar, doar iarna si toamna putem avea epidemii. In mai sezonul gripei se va incheia. Ne putem astepta la o adevarata epidemie abia in toamna, cel putin pentru emisfera nordica. Iar pina atunci vom avea probabil un vaccin.

R: Cum se poate trata ? Cu ce ne aparam ?

Evident solutia ideala ar fi un vaccin. In principiu un vaccin poate fi gata in 6 luni. Pina atunci exista mari stocuri de antivirale – Tamiflu si Relenza - pregatite deja in eventualitatea gripei aviare. Si, bininteles, toata aceasta tevatura mondiala ii face pe oameni mai atenti la simptome.

R: De ce nu avem un vaccin in momentul de fata ? Exista tot felul de vaccine antigripale ? De ce nu merg in acest caz ?

Rata mare a mutatiilor, in special a proteinelor implicate in infectie, neuramidaza si hemaglutinina, face imposibila crearea unui vaccin care sa neutralizeze toate tipurile posibile de gripa. Asa incit industria medicala este condamnata la o continua lupta de guerila cu gripa. In general, in fiecare sezon, se estimeza pe baza unor probe tulpinile de virus cu cea mai mare probabilitate de raspindire si, pornind de la ele, se creeaza un vaccin care sa ofere protectie pentru epidemia din anul respectiv. Cu toate acestea, sute de mii de oameni mor in fiecare an ca urmare a epidemiilor ‘normale’ de gripa.

R: Putem face predictii ?

Nu! Dar as vrea doar sa amintesc o speculatie facuta de o personalitate putin cunoscuta, dar care a schimbat dramatic lumea in care traim: Maurice Hilleman, care a lucrat ca microbiologist la Merck intreaga sa cariera si caruia ii datoram mare parte a vaccinurilor folosite azi. Analizind principalele epidemii de gripa observate si tipul de hemaglutinina raspunzator, Hilleman a observat urmatoarea frecventa: 1889 (H2) – 1900 (H3) – 1918 (H1) – 1957 (H2) – 1968 (H3) – 1986 (H1). Interesant este ca intervalul de timp  intre doua epidemii cauzate de acelasi tip de tulpina este de exact 68 de ani. Adica durata medie de viata a unei generatii. Aceasta ar insemna ca odata ce imunitatea existenta in populatie in fata unui anumite tulpini dispare, este posibila aparitia unei noi forme extrem de virulente. Urmind logica lui Hilleman, predictia e simpla: anul – 2025, tipul – H2.

Dar, cum spunea Niels Bohr: e greu de facut predictii – mai ales despre viitor. Ceea ce e adevarat si in biologie.

R: Exista ceva ce putem face pentru a ne apara ? Ce fel de precautii sunt indicate ?

In general cele cunoscute. Igiena – spalatul miinilor cit mai des, masca pe figura in cazul in care se intra in contact cu cineva bolnav, evitarea aglomeratiilor, consumarea de lichide, evitarea contactului direct cu obiecte folosite de un numar mare de persoane.
Spuneam mai sus ca virusul nu se transmite pe calea aerului in anotimpurile calde, e adevarat, insa prin contact direct se transmite in tot timpul anului. Un studiu recent arata, ca pina la 60% din obiectele aflate in folosinta publica au urme de ARN viral. Hirtia, spre exemplu, poate  ‘pastra’ virusul viu timp de saptamini! Asa incit igiena este principala arma pe care o avem.

Exista riscul ca precautiile luate de autoritati sa para excesive, iar unii sa le considere extreme si sa renunte. Din pacate o epidemie este intotdeauna si o problema sociala, nu doar medicala. Orice persoana nu este doar un potential pacient, ci si o sursa de infectie.


Citeste mai multe despre   



Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.


















66176 vizualizari

  • +11 (11 voturi)    
    multumesc (Vineri, 1 mai 2009, 23:27)

    silvia [anonim]

    ii multumesc doctorului Mihnea Bostina pentru toate explicatiile! de asemenea, multumesc hotnews pentru material! era nevoie de un articol argumentat, bazat pe informatii si date precise, si 'nepanicant' asa cum sunt aproape toate din presa ultimelor zile.
    • 0 (0 voturi)    
      panacot (Duminică, 7 iunie 2009, 4:59)

      RodionGA [anonim] i-a raspuns lui silvia

      "Doctorul de la Harvard" sigur nu e medic, iese la inaintare ca e rost de Caragiale si de aparut numele si mecla pe net.
      • 0 (0 voturi)    
        Nota de subsol (Vineri, 12 iunie 2009, 15:17)

        mere [anonim] i-a raspuns lui RodionGA

        Nu toti cercetatorii in domeniul medical sunt medici, dar asta nu ii face mai putin competenti. Nu toti astrofizicienii sunt cosmonauti (slava domnului pentru Stephen Hawking) si majoritatea criticilor literari nu sunt autori. E vorba de meserii diferite.
  • +5 (5 voturi)    
    va multumim pentru articol! (Vineri, 1 mai 2009, 23:28)

    Andrei [anonim]

    in sfarsit un articol care ne da de inteles ca situatia nu este chiar atat de grava pe cat incearca unii sa o faca sa para.
    • 0 (0 voturi)    
      Ar trebui sa vedem mai departe (Sâmbătă, 2 mai 2009, 11:02)

      Otto [anonim] i-a raspuns lui Andrei

      E bine de vazut ca gripa aviara a pornit in Europa, cea porcina pe continentul american si cel mai probabil urmatoarea gripa va fi asiatica.

      E bine de vazut ca daca ar fi fost necontrolata ar fi decimat lejer 30% din populatie. Tot ce se poate vedea e ca sunt doar mici experimente.

      Nu as vrea sa vad ce se intampla daca s-ar lansa un virus asemanator la scara globala.
  • 0 (4 voturi)    
    eu nu inteleg (Vineri, 1 mai 2009, 23:33)

    raul [anonim]

    Eu nu inteleg, de ce atata panica? Toata agitatia asta creata artificiala (da, de presa) pentru un virus din cauza caruia parese ca au murit 7 oameni undeva intr-un sat in Mexic si l-au contactat inca vreo 150-200 de persoane, care probabil se vor vindeca intr-o saptamana?

    Mi se pare mie sau seamana cu povestea drobului de sare? Anticipam pandemii si vorbim de cele 50 milioane de oameni care au murit acum 90 de ani? Si care e legatura? Tigarile, bolile cardiovasculare si accidentele auto omoara sute de mii de oameni anual numai in Statele Unite. Nu pare sa sperie pe nimeni.

    Haideti sa ne panicam de la virusul imaginar !! Avem doua variante de nume, alegeti una: gripa porcina mai pe intelesul tuturor (desi nu are legatura cu porcii - vezi anunturile date in continuu de WHO - Organizatia Mondiala a Sanatatii) si virusul H1N1 pentru cunoscatori. Care va sperie mai tare? Daca era 1 aprilie intelegeam, dar e 1 mai. Ce ne facem?
    • 0 (2 voturi)    
      Lamurire (Sâmbătă, 2 mai 2009, 0:45)

      Mircea [anonim] i-a raspuns lui raul

      Pericolul consta in posibilitatea ca acest virus sa realizeze o mutatie care sa-l faca de 100 de ori mai periculos intr-un timp foarte scurt . De aceea specialistii sunt foarte speriati si lupta contra cromometru, pentru a -l anihila pana in acel moment
      • 0 (2 voturi)    
        daca pericolul este pe baza de mutatie (Sâmbătă, 2 mai 2009, 8:06)

        Niculaie [anonim] i-a raspuns lui Mircea

        daca pericolul este pe baza de mutatie,ar fi cazul ca guvernul sa ia o hotarare(guvernamentala) prin care sa se interzica toate mutatiile,cel putin pina la Sf.Gheorghe - cand,de fapt, in mod traditional se faceau mutatiile.
        in felu asta se reduce si riscu de gripa-porcina si riscut crestiri folodormelor - mai ales daca te muti de la 1x dormitor la 2x dormitoare
        • 0 (0 voturi)    
          Niculaie (Sâmbătă, 31 octombrie 2009, 18:50)

          coccolino [anonim] i-a raspuns lui Niculaie

          Sunt pe jumatate de acord cu tine. nu inteleg insa cum poti aminti cuvantul @guvern@. Ori ai uitat ori esti depasit de situatie. La momentul actual Romania nu are guvern. Doar daca il formeaza GEOANA de unul singur. Adica el sa fie atat prim ministru, cat si sa conduca fiecare minister. Vad ca la de astea este expert.
    • +1 (1 vot)    
      Esti total pe dinafara - citeste si invata (Sâmbătă, 2 mai 2009, 1:37)

      Neuromancer [anonim] i-a raspuns lui raul

      http://www.godlikeproductions.com/

      I vezi aici evolutia si o tona de linkuri, mi-e lene sa selectez pentru tine. Dar poate dupa ce citesti iti dai seama ca nu e vorba de "un sat in Mexic" in care au murit 7 ...

      Informeaza-te inainte de a vorbi numai ca sa te afli in treaba.

      Level 6 in cateva zile si atunci o sa te vad cum fugi la farmacie...
      • -1 (1 vot)    
        acum am inteles :) (Sâmbătă, 2 mai 2009, 8:34)

        raul [anonim] i-a raspuns lui Neuromancer

        Dragut, noua combinatie mondiala, gripa porcina... Ce s-au mai gandit baietii destepti, cum sa mai facem niste bani in perioada de criza? Case si masini nu le mai putem vinde ca n-au bani, hai sa le vindem un vaccin....Dar pentru ce? Hai sa producem o gripa, inca o gripa, cu o denumire tehnica A(H1N1) sau populara "gripa porcina" ca sa ii bagam in ceata ca oricum nu are legatura cu porcii.

        Asadar avem noua gripa, cum facem banii? Simplu, intai bagam panica in toti: pandemie la tv, la radio si pe net. Cati s-au mai imbolnavit, cati au murit, cate tari, cati morti potentiali, cat de tare sa ne fie frica. Iar cand frica le intra in oase incepem sa vorbim despre un vaccin miraculos, abia in 6 luni disponibil la pretul de doar... ce mai conteaza, le-am bagat frica in oase. Vor da banii oricum.

        Sa reamintesc oare toate gripele televizate care n-au facut decat sa umple buzunarele furnizorilor de solutii antigripale?.... Oare o luam de la capat? De ce nu, de data asta sunt mult mai convingatori ca e pe bune. Desigur, gripa porcina. Prietenii stiu de ce ;)

        @Neuromancer: daca baga level 6 stai linistit, nu fug la nici o farmacie, va las pe voi astia care credeti inca in Mos Craciun si va duceti la vaccinat de 2 ori pe an dupa ce va sperie Ministerul Sanatatii cu virusii lor gripali.

        @Mircea: specialistii sunt platiti ca sa se sperie aiurea si sa va creeze scenarii "periculoase", voi alegeti sa va panicati inutil si prematur.
      • 0 (0 voturi)    
        Drobul de sare (Sâmbătă, 2 mai 2009, 8:35)

        nano2k [utilizator] i-a raspuns lui Neuromancer

        http://nuvaccinurilor.blogspot.com/
    • -1 (1 vot)    
      ia arunca o geana aici (Sâmbătă, 2 mai 2009, 4:02)

      Lucian Ilea [anonim] i-a raspuns lui raul

      http://healthmap.org/swineflu
      Kazahstanul,Mongolia,Groenlanda si Antarctica nu sunt afectate de boala
      in rest e peste tot
      maine suntem la nivelu 6
    • 0 (0 voturi)    
      ma numesc francisc din valcea (Duminică, 3 mai 2009, 13:34)

      fery [anonim] i-a raspuns lui raul

      Eu zic sa nu ne panicam pentru ca nu are rost asa ne-a dat sa fie....oamenii fac multe pacate pe acest pamant.....dar o sa treaca si asta cred....
    • 0 (0 voturi)    
      Legatura care stirneste panica! (Luni, 1 iunie 2009, 11:16)

      Sorin Paveliu [anonim] i-a raspuns lui raul

      Intr-un articol publicat in anul 2001, un cercetator a analizat istoria gripei in ultimii 300 de ani pe baza datelor istorice si a celor stiintifice (din 1920 incoace). Astfel a constatat ca mutatii genetice ale diverselor tulpini de virus survin cu regularitate la 10 ani sau la 50 de ani, cest lucru tinind cont de biologia virusurilor, nu de interventia omului. Problema este ca pandemia care a debutat in anul 1918 (si a durat pina in 1920) a infectat 50% din populatia globului si a omorit intre 20 de milioane si 40 de milioane de oameni!! Virusul incriminat, stabilit pe baza analizei anticorpilor supravietuitorilor (la multi ani dupa aceea) a aratat ca era vorba tot de virus gripal tip A H1N1! Pandemia din 1957 si cea din 1968 au fost tot cu virus A (nu insa H1N1).si au omorit intre 1 si 2 milioane de oameni fiecare. Aceasta este legatura care stirneste panica. Din fericire, pe masura ce trece timpul constatam ca transmiterea de la om la om nu este prea intensa iar numarul celor afectati este inca mic, boala nu are o simptomatologie prea grava, etc, ceea ce este bine. Spaima insa a fost si este justificata daca esti un om responsabil. Daca doresti poti gasi mai multe informatii (laice) cumulate pe site-ul meu.
    • 0 (0 voturi)    
      hehe (Marţi, 9 iunie 2009, 11:33)

      anonim [anonim] i-a raspuns lui raul

      mai era si faza cu "de-ntai mai duci prostu unde vrai"....tot un fel de 1 aprilie, dar pe undeva pe la tara :D
  • +2 (4 voturi)    
    pare a fi a_r_m_a biologica (Sâmbătă, 2 mai 2009, 0:09)

    gripa porcina [anonim]

    crearea de astfel de virusi nu este t.e.ro.r.ism?!
    • -1 (1 vot)    
      doamne (Sâmbătă, 2 mai 2009, 12:22)

      ktor [anonim] i-a raspuns lui gripa porcina

      mama ta a creeat o arma biologica, adica pe tine ,,, mergi la biblioteca si ceteste cine creeaza virusii:))
      • +2 (2 voturi)    
        Insulti ca sa ascunzi adevarul?Ce tipic! (Duminică, 3 mai 2009, 15:41)

        Pintea Haiducul [utilizator] i-a raspuns lui ktor

        E clar ca gripa asta e o arma biologica,scapata sau nu de sub control,altfel nu se explica de ce in USA cazurile de contaminare au fost atat de usoare: e simplu,americanii au deja "antidotul" (recte,antiviralul eficace) si isi trateaza cu el pacientii contaminati fara sa faca tam-tam de acest lucru,ei au creat virusul odata cu remediul lui,dar nu l-au dat si la mexicani pentru ca atunci lumea si-ar fi pus intrebarea: "Hei,ia stati,voi cum de ati obtinut antiviralul atat de rapid?Nu cumva il aveati deja inainte de a incepe epidemia?".Inca o data,USA se face vinovata de Crima impotriva Umanitatii,a n-sprezecea dintr-un sir lugubru si fara numar .Pana cand,Doamne???
        • 0 (0 voturi)    
          gripa (Miercuri, 6 ianuarie 2010, 22:25)

          anca [anonim] i-a raspuns lui Pintea Haiducul

          Asa mare dreptate poti sa ai.....din punctul meu de vedere sunt intru totul de acord cu tine....
  • +3 (5 voturi)    
    panica = rating (Sâmbătă, 2 mai 2009, 0:19)

    Silviu [anonim]

    Simplu , creerea de panica , stiri alarmante creeaza rating , trafic . Panica se multiplica , dezinformarea creeaza confuzie , confuzia -frica , si se multiplica atat nesiguranta cat si numarul cititorilor ....
    Jurnalismul de termen lung este aici , pe hotnews , sper sa nu le treaca ...
    Jurnalismul de termen lung este prompt , corect , fara exagerari , fara a afecta subiectul , fara sa modifice unghiul de vedere , fara sa minta = sa informeze exact .
    Si voi cauta intotdeauna informatia de acest gen ...
    pe orice vreme - criza sau vreme buna .
    La mai multi jurnalisti de acest gen !
  • 0 (0 voturi)    
    Alte animale (Sâmbătă, 2 mai 2009, 3:33)

    Quebecoisfier [anonim]

    Mihnea, tin sa iti aduc aminte ca dihorul este cel mai frecvent utilizat animal de laborator pentru studierea virusurilor gripale. Dupa cum sti, cam tot ce se stim la ora actuala despre virusurile gripale a fost studiat pe aceasta specie (ferret).
    Sunt insa unele voci, in special in ultimele zile, din ce am auzit eu aici in Montreal care spun ca H1N1 nu merge pe dihor din cauza unui receptor care este diferit fata de oameni. Se lucreaza insa intens la aspect...
    Apoi, un alt bun transmitator, tot din animalele de companie este Porcusorul de Guineea..El insa este numai vector, virusul nu se inmulteste in el si nu il mutiplica ( favorizeaza mutatiile).
  • 0 (0 voturi)    
    panica = piata de desfacere (Sâmbătă, 2 mai 2009, 10:01)

    numaibine [anonim]

    Ne ameninta cu gripa din 1918 .. in primul rand altele sunt conditiile de viata si igiena acum si in al doilea rand un rol major in decesele de atunci a jucat suprainfectia cu bacteria pneumococica - http://www.newscientist.com/article/dn14458-bacteria-were-the-real-killers-in-1918-flu-pandemic.html
    O astfel de infectie acum poate fi tratata eficient cu antibiotice.
    Citit aici un articol foarte documentat legat de subiect care contine si SFATURI utile pentru prevenirea infectarii (traducere din articol) -
    - stati zilnic 30 min la soare pentru a avea nivele optime de vitamina D;
    - evitati zaharul si mancarurile procesate;
    - odihniti-va;
    - faceti exercitii in aer liber;
    - luati Omega-3 dintr-o sursa buna;
    - spalati-va pe maini cat mai des;
    - mancati usturoi regulat;
    - evitati spitalele si vaccinurile
    http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2009/04/29/Swine-Flu.aspx
    Aici inca un articol despre cum sa va cresteti imunitatea - http://www.naturalnews.com/026168.html
  • 0 (0 voturi)    
    multumesc (Sâmbătă, 2 mai 2009, 10:12)

    oana [anonim]

    pentru un articol pertinent si care ofera informatii valoroase. in sfarsit...
  • 0 (0 voturi)    
    gripa porcina. (Sâmbătă, 2 mai 2009, 17:02)

    bubu vasluianul [anonim]

    multumesc hotnews pentru lamuririle pe care le-a facut prin publicarea interviului cu dr.Mihnea Bostina.de asemenea mii de multumiri dr.Mihnea Bostina pentru lamuririle date.sa fim mai realistisi sa nu ne panicam numai de gripa ci si de fumat,consum exagerat de alcool,droguri etc.si sa luam masuri mai stricte si in aceste cazuri.Dumnezeu are grija de toti si poate va pazi si Romania care a ajuns la mana unor neaveniti.
  • +1 (1 vot)    
    gripa aviara (Sâmbătă, 2 mai 2009, 19:14)

    nicoleta [anonim]

    Si eu cred ca seamana mult cu un virus creat in eprubeta!
    Dar sunt convisa ca cine l-a creat nu l-a creat degeaba.
    Trebuie sa isi atinga scopul si noi nu il stim.
    Sa ne fereasca Dumnezeu pe toti si sa incetam sa ne disputam.
    • -1 (1 vot)    
      Virus (Duminică, 3 mai 2009, 2:41)

      Daniel [anonim] i-a raspuns lui nicoleta

      Bioterorism exista, dar asta nu implica virusi, ci bacterii, care sunt organisme atonome si stabile. Virusii sunt bucati de informatie care se pot recombina. Mi se pare stupid sa folosesti ca arma virusii, pentru ca nu vei avea antidot.
  • +1 (1 vot)    
    gripa porcina (Duminică, 3 mai 2009, 9:12)

    pop chirila [anonim]

    multumesc pt informati mult de tot
  • +1 (1 vot)    
    virusi si bacterii (Duminică, 3 mai 2009, 12:34)

    nicoleta [anonim]

    Din pacate Daniel, dupa cum ti-ai dat seama nu stau foarte bine la capitolul virusi si bacterii.
    Nu este chiar punctul meu puternic. Era doar opinia mea pe care in continuare o sustin, chiar daca virusul acesta nu este creat de oameni si Dumnezeul a permis sa se intample asa, nu cred ca este ceva intamplator. In legatura cu stupiditatea oamenilor ... Numai o clipa sa iti imaginezi ce frumoasa si linistita ar fii viata pe pamantul acesta daca oamenii nu ar fii stupizi ,rai si egoisti...
  • +1 (1 vot)    
    Virusi (Luni, 4 mai 2009, 9:13)

    Donduletz [anonim]

    Un amic din Mexic mi-a trimis pe mail cateva fotografii. La descarcare Yahoo a dat mesajul: scan attachaments for viruses!!! N-a gasit nimic :) D-aia zic io ca e facatura.
  • 0 (2 voturi)    
    gripa porcina (Luni, 4 mai 2009, 10:06)

    mioara ciobanu [anonim]

    Am si eu o intrebare:
    Daca fetita mea de 14 ani (care e sportiva)pleaca de pe data de 19-20.05.2009 in Slovacia si dupa aceea in Polonia, exista vreun risc, sau o posibilitate sa nu se infecteze cu aceasta boala? Ce trebuie sa facem ca sa o protejam?
    Va multumesc!
  • 0 (0 voturi)    
    multumiri hotnews (Luni, 4 mai 2009, 18:03)

    sebastian [anonim]

    ma bucur ca exista articole pe intelesul tuturor,ma bucur ca exista oameni ca domnul Mihnea Bostina,sper ca umanitatea sa treaca si peste aceasta incercare,si sper din tot sufletul sa devenim mai buni(greu de crezut .......
  • 0 (0 voturi)    
    Masti (Marţi, 5 mai 2009, 10:36)

    Daniel [anonim]

    Atentie, mastile chirurgicale obisnuite nu ofera protectie buna. Ideale sunt mastile folosite in constructii, in medii toxice. E vorba de masti tip FFP2 si 3 (cu supapa).
  • 0 (0 voturi)    
    pandemie (Marţi, 5 mai 2009, 14:06)

    MIHAI [anonim]

    si totusi virosologi pot inblanzi si gripa porcina.
    modificari genetice pe gripa porcina.
    articolul eate de nota 10 cu felicitari dar atentionati virosologi ca pot inblanzi gripa porcina.
  • 0 (0 voturi)    
    link-uri CNN (Marţi, 5 mai 2009, 14:28)

    Cami [anonim]

    http://edition.cnn.com/2009/HEALTH/05/04/swine.flu.pandemic/index.html?iref=werecommend
    http://edition.cnn.com/2009/HEALTH/05/05/swine.flu.main/index.html?eref=rss_topstories

    Iata doua link-uri interesante !
    Parerea mea e ca ar trebui sa ne linistim !

    Este aberant ce tam-tam face massmedia - se creeaza panica; lumea, bolnava sau nu, merge la medic - crescand astfel riscul sa capete vreo viroza pe-acolo!

    Multumiri Hotnews pentru articol!
    Deci ... un indemn la calm ... parerea mea! :D
  • +1 (1 vot)    
    multumesc (Marţi, 5 mai 2009, 15:18)

    cristina [anonim]

    am nota zece cu++++++++++
  • 0 (0 voturi)    
    gripa porcina (Duminică, 10 mai 2009, 11:24)

    minea romeo [anonim]

    nu vi se pare cam absurd ca a aparut tocmai in mexic oare nu este tara cobai a americanilor cum a afost treaba si cu gripa aviara vrem sa fim si noi tot o tara cobai?
  • 0 (0 voturi)    
    Previziune? (Marţi, 19 mai 2009, 14:36)

    Doru [anonim]

    ,,porcii ar putea servi ca rezervor potential al virusurilor gripale pentru viitoarele pandemii umane,,. Fraza ii apartine lui Ivan Teodorovici, in lucrarea <<Orientari in epidemiologia contemporana>>, Ed. Junimea, p.160, anul... 1981!!!
  • 0 (0 voturi)    
    un vaccin administrat. (Joi, 28 mai 2009, 21:59)

    radu cristiana [anonim]

    fica mea a plecat pana in norvegia iar in amsterdam i-au facut un vaccin care a avut niste reactii groaznice. a venit salvarea la ea in norvegia si au trims-o in romania inapoi spunandui ca are o infectie in corp si deaia a reactionat asa violent vaccinul. este posibil sa faca teste pe oameni ca pe cobai. eu sunt foarte suspicioasa cu privire la acest vaccin? ce ma sfatuiti sa fac?
    • 0 (0 voturi)    
      reactie in urma vaccinarii (Luni, 1 iunie 2009, 13:03)

      Daniel [anonim] i-a raspuns lui radu cristiana

      Interesativa cum se numeste vaccinul care i-a fost administrat si cine este producatorul. Afirmatia ca ar fi avut o infectie in corp trebuie verificata! Era sanatoasa in momentul vaccinarii?
  • 0 (0 voturi)    
    gripa porcina (Vineri, 5 iunie 2009, 13:44)

    Doru [anonim]

    Este in interesul nostru,al tuturor sa nu ne panicam,pentru a nu crea acea psihoza care ar face numai rau.
  • 0 (0 voturi)    
    oare traim acum in filmul doomsday? (Duminică, 26 iulie 2009, 10:53)

    titi [anonim]

    Jurnalist pune sub acuzare Organizatia Mondiala a Sanatatii [OMS] si Organizatia Natiunilor Unite [ONU], pentru bioterorism si intentia de a comite crime impotriva umanitatii


    Pe masura ce se apropie data eliberarii mult-asteptatului vaccin pentru H1N1, un jurnalist austriac de investigatii avertizeaza lumea ca cea mai mare crima din istoria umanitatii e pe cale sa fie comisa. Jane Burgermeister a depus un dosar de acuzare catre FBI, impotriva OMS, ONU si a catorva dincre cei mai sus-pusi oficiali guvernamentali si corporatisti, pentru bioterorism si incercarea de a comite crime impotriva umanitatii. De asemenea, ea a pregatit o argumentare prin care obiecteaza fata de vaccinarea fortata, a carei legiferare este in desfasurare in America. Aceste actiuni urmeaza actiunii sale de punere sub acuzare a Baxter AG si Avir Green Hills Biotechnology din Austria, pentru producerea unui vaccin contaminat pentru gripa aviara, sustinand ca acest fapt a fost deliberat pentru a obtine profit de pe urma pandemiei.






    Rezumatul afirmatiilor si acuzatiilor din dosarul inaintat FBI-ului in 10 Iunie 2009:






    In acuzatiile sale, Burgermeister prezinta dovezi ale actelor de bioterorism, care incalca legea Statelor Unite, acte comise de un grup ce opereaza in Statele Unite la indicatiile bancherilor internationali ce controleaza Rezerva Federala, ca si OMS, ONU si NATO. Bioterorismul are ca scop infaptuirea unui genocid in masa impotriva populatiei americane, prin intrebuintarea unui virus gripal modificat genetic, cu intentia de a cauza moartea. Acest grup si-a alaturat inalti oficiali guvernamentali ai Statelor Unite.



    In special, sunt aduse dovezi ca acuzatii: Barak Obama, Presedintele Statelor Unite, David Nabarro, Coordonator al ONU pe probleme de gripa, Margaret Chan, Director General al OMS, Kathleen Sibelius, Secretar al Deparatmentului pentru servicii si sanatate publica, Janet Napolitano, Secretar al Departamentului de securitate interna, David
  • 0 (0 voturi)    
    gripa porcina la mine acasa (Marţi, 18 august 2009, 12:30)

    oana [anonim]

    Buna!Eu si sotul meu locuim in Sicilia.Am fost in Spania in concediu. Am contactat virusul, diagnostic stabilit la spital. Sotul meu a avut febra si dureri lombare. La cateva zile gripa s-a declansat si la mine, cu febra 38 de grade si dureri musculare, ca orice gripa. Dupa tratament cu paracetamol si vicksmedinite si o carantina de 7 zile, ne simtim bine amandoi. Febra a fost rezistenta la paracetamol. Va transmit numai de bine, Oana.
  • 0 (0 voturi)    
    gripa porcina (Luni, 31 august 2009, 0:49)

    cersela [anonim]

    buna.poate si mie sa imi raspunda cineva va rog,cam cat timp sta virusul de gripa porcina in organismul uman?depinde de organism?ce risc este daca se intra in contact cu o persoana pe jumate vindecata?mai este contagioasa persoana respectiva?
  • 0 (0 voturi)    
    Adevarul despre Vaccinul Gripei Porcine ! (Vineri, 2 octombrie 2009, 18:34)

    Bogdan [anonim]

    http://www.youtube.com/watch?v=ak7s0sBYzfA
  • 0 (0 voturi)    
    indicatii (Vineri, 30 octombrie 2009, 21:43)

    toth [anonim]

    in primul rand se exagereaza f.mult privind asa zisa gripa porcina .in fiecare an racim,ne vindecam si mergem mai departe.Un pericola real sunt accidentele rutiere care au avut ca rezultat numai in romania peste 50000 de morti si raniti.Am avut vaca nebuna ,gripa aviara ,acum avem gripa porcina si mai nou gripa cabalina....cand o sa avem gripa umana..?
    Orice forma de bolala apare pe un anumit fond in cazul oricarei forme de gripa apare pe fondul unei alimentatii necorespunzatoare (apropo de e-uri)care ne dau senzatia de satietete dar organismul slbeste.Eu personal recomand o alimentie bazata pe fructe indigene,nu din import,supe de legume(cu cat mai putina sare sau deloc),ceaiuri (romanesti nu poloneze)cu multa lamaie ,bai fierbinti la picioare cu mirodenii(daca avem daca nu un pumn de sare,medicamente antitermice.Concluzia :tot ce am spus mai sus ne intareste organismul(sistemul imunitar) si il alimenteaza cu ce are nevoie .Un organism alimentat cu e-uri distruge organismul il face sensibil la orice forma de boala inclusv cancerul.Si apropo virusul se raspandeste prin aer si ma intreb de ce sa ne spalam pe maini(oricum ne spalam)o recomandare puerila.
  • 0 (0 voturi)    
    gripa porcina (Miercuri, 4 noiembrie 2009, 19:27)

    elena [anonim]

    nu intelegem prea bine ce se intampla dar e ca in povestea cu drobul de sare de ce nu ne spune nimeni ce medicamente sa luam in caz de simtome asemanatoare ne baga in sperieti pe toti si se face o aglomeratie pe la usile spitalului la altii pot fi alarme false sa mearga la spital si de acolo sa ia adevarata boala
  • 0 (0 voturi)    
    Informatie utila populatiei (Sâmbătă, 7 noiembrie 2009, 10:02)

    Alexandra [anonim]

    Aceasta informatie mia adus la kunostinta.ce anseamna gripa de tip AH1N1 ...........ar realizat ce simptome are o persoana onfectata.......si consecintele ce pot avea lok in urma infectarii de gripa...multumesk foarte moolt doctorului Mihnea Bostina
  • 0 (0 voturi)    
    gripa porcina (Duminică, 8 noiembrie 2009, 21:03)

    Berende ana [anonim]

    de la ce a pornit? gripa de la animal sau de la oameni
  • 0 (0 voturi)    
    Adevarul despre vaccin (Joi, 12 noiembrie 2009, 21:07)

    Cristi [anonim]

    http://www.totulnatural.ro/2009/11/gripa-a-h1n1-ah1n1/ read this ...chiar mi sa parut interesant;)


Abonare la comentarii cu RSS
Vremea la


/
Maine:
|

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by