Oamenii de stiinta sustin ca au descoperit scheletul fosilizat al unei maimute vechi de 47 de milioane de ani, despre care sustin ca reprezinta veriga lipsa in evolutia rasei umane, relateaza agentiile internationale de presa.

Descoperirea scheletului maimutei-lemur, complet in proportie de 95% si denumit Ida, este descrisa de experti drept "a opta minune a lumii".

Ei sustin ca impactul acestei descoperiri asupra lumii paleontologiei este similar cu cel al unui asteroid care ar lovi Pamantul.

Oamenii de stiinta afirma ca aceasta dovada a tranzitiei speciilor confirma Teoria Evolutiei formulata de Charles Darwin.

Sir David Attenborough a declarat, in cadrul conferintei de prezentare a fosilei, care a avut loc la New York, ca Darwin "ar fi fost incantat" sa vada aceasta fosila, care le spune oamenilor cine sunt si de unde vin.

"Aceasta mica fiinta ne va arata care este legatura cu restul mamiferelor. Aceasta este dovada care ne leaga direct de mamifere", a adaugat el.

"Pana acum, unii spuneau: ziceti ca suntem primate, sa vedem dovada. Dovada despre care vorbeau a lipsit pana acum - ei bine, nu mai este cazul".

Nu toti expertii sunt la fel de entuziasti

Unii experti independenti citati de BBC News sunt insa mai sceptici si asteapta ocazia sa cerceteze fosila.

Ei critica si fastul cu care a fost prezentata noua descoperire, in conditiile in care, desi detalii ale fosilei au fost prezentate de o singura revista stiintifica - PLoS One - exista deja un documentar TV si o carte dedicate acestui schelet.

Expertii independenti sunt nerabdatori sa analizeze noua fosila dar, deocamdata, sunt sceptici in proclamarea "vergii lipsa".

Dr Henry Gee, senior editor la revista Nature, sustine ca termenul de veriga lipsa nu este potrivit iar comunitatea stiintifica are nevoie sa evalueze semnificatia noii descoperiri.

"Este foarte dragut sa ai noi descoperiri si cu siguranta fosila va fi studiata cu atentie", spune el, adaugand insa ca este putin probabil ca fosila sa se inscrie in categoria descoperirilor semnificative de fosile.

Scheletul a stat, peste 20 de ani, intr-o colectie particulara

Ida a fost descoperita in 1980 la Messel, un vechi lac vulcanic de langa Frankfurt, in Germania, celebru pentru cantitatea mare de fosile care a fost descoperita aici. Timp de mai multi ani, ea s-a aflat intr-o colectie particulara, inainte de a fi cumparata de prof. Jorn Hurum.

Femela a trait in Eocen, in prima parte a perioadei Paleogene, cruciala pentru dezvoltarea primelor primate. La prima vedere, Ida seamana cu un lemur.

Dar scheletul nu prezinta o serie de caracteristici primitive - asa cum este cazul dintilor, unde incisivii inferiori si caninii ar fi trebuit sa fie alungiti, adunati si proiectati in afara. Maimuta nu prezinta, de asemenea, gheara speciala folosita la catarat.

Echipa de cercetatori care a studiat scheletul a concluzionat ca nu este vorba doar de un lemur, ci de o noua specie, pe care au denumit-o Darwinius masillae, pentru a celebra bicentenarul nasterii lui Charles Darwin.

Dr Jens Franzen, un membru al echipei, o descrie pe Ida drept "a opta minune a lumii", gratie scheletului aproape complet.

Este o informatie la care "paleontologii pot, in mod normal, doar sa viseze".

Franzen spune ca Ida este "asemanatoare oamenilor", avand unghii in loc de gheare, o mana cu degete opozabile - asemanatoare oamenilor si primatelor. Dar o serie de aspecte legate de dinti indica faptul ca nu este vorba de un stramos direct - este mai degraba o 'matusa' decat o 'bunica'.

"Apartine unui grup din care primatele si oamenii au inceput sa se dezvolte, dar impresia mea este ca nu este vorba despre o linie directa".

Stirea se actualizeaza