Cercetatorii de la Universitatea de Stiinta si Tehnologie din Shanghai au reusit sa teleporteze fotoni pe o distanta de circa 100 de kilometri, stabilind astfel un nou record si deschizand calea spre conceperea unor sisteme de comunicatii cuantice prin satelit, relateaza site-ul technologyreview.com citat de Mediafax.

Teleportarea consta in capacitatea de a transfera obiecte dintr-un loc in altul, fara ca acele obiecte sa strabata spatiul dintre cele doua puncte. Teleportarea are la baza urmatorul principiu: nu obiectul fizic este teleportat, ci informatiile care il descriu. Acestea pot fi aplicate asupra unui obiect similar aflat intr-un alt loc, iar obiectul de acolo capata astfel o noua identitate.

Fenomenul descris mai sus nu este desprins din romanele de science-fiction. Fizicienii au reusit sa teleporteze fotoni inca din anul 1997, iar aceasta tehnica a devenit una standard in laboratoarele optice din lumea intreaga. Fenomenul care face posibil acest lucru este cunoscut in fizica sub denumirea de "retea cuantica", o legatura puternica si misterioasa care apare cand doua obiecte cuantice impartasesc aceeasi experienta si sunt totusi separate in spatiu.

Teleportarea se dovedeste a fi deosebit de utila. Intrucat informatiile teleportate nu calatoresc prin spatiul dintre doua puncte, ele nu pot fi accesate de persoane rau intentionate si, din acest motiv, vor putea fi folosite in viitor in transmisiunile de date secrete. Din nefericire, fotonii cuantici sunt obiecte foarte fragile. Ei nu pot sa calatoreasca mai mult de un kilometru prin fibrele optice intrucat ajung sa interactioneze in cele din urma cu materialul inconjurator, determinand ruperea retelei cuantice.

Fizicienii au avut mai mult succes in teleportarea fotonilor prin atmosfera. In 2010, o echipa de cercetatori chinezi a anuntat ca a reusit sa teleporteze un singur foton pe o distanta de 16 kilometri. Aceeasi echipa a anuntat recent ca a doborat acel record. Juan Yin de la Universitatea de Stiinta si Tehnologie din Shanghai si colegii sai au reusit sa teleporteze fotoni cuantici pe o distanta de 97 de kilometri deasupra unui lac din China.

Oamenii de stiinta chinezi au reusit astfel sa teleporteze mai mult de 1.100 de fotoni, in 4 ore, pe distanta de 97 de kilometri. Descoperirea savantilor chinezi ar putea fi folosita in viitor pentru punerea la punct a unor retele de comunicatii prin satelit care vor asigura un nivel inalt de confidentialitate si siguranta.