Un tanar de 19 ani din Deva a construit un motor cu reactie pe care l-a montat pe o bicicleta

de V.M.     HotNews.ro
Duminică, 13 ianuarie 2013, 15:55 Science - Tehnologie


Un tanar in varsta de 19 ani din Deva, judetul Hunedoara, a construit un motor cu reactie pe care l-a montat pe o bicicleta, el afirmand ca unele dintre piesele motorului au fost fabricate in SUA, iar altele chiar de el in atelierul sau, relateaza Mediafax.

Raul Oaida, un tanar in varsta de 19 ani, este primul roman care a construit un motor cu reactie de la Henri Coanda incoace.

"La motor am lucrat timp de trei ani si a costat 5.000 de euro, o mare parte din bani primiti din sponsorizari de la straini cunoscuti pe net carora le-am povestit ce vreau sa fac sau de la Asociatia Romana de Cosmonautica si Aeronautica. O parte din componentele motorului cu reactie au fost fabricate in SUA, dupa schitele mele, altele le-am facut eu chiar aici, in atelierul meu din Deva. Controlul bicicletei se face cu maneta de gaze, iar semnalele date de aceasta sunt preluate de un computer de bord de dimensiunile unei cutii de chibrituri care echivaleaza cu un sistem folosit la avioanele de vanatoare. Rezervorul este montat sub bara de protectie a bicicletei, are o capacitate de cinci litri si este alimentat cu un amestec similar cu kerosenul", povesteste Raul Oaida.

In loc de kerosen, pe care nu ar avea de unde sa-l ia, motorul cu reactie functioneaza cu amestec de motorina, benzina si ulei sintetic.

Tanarul spune ca la turatie maxima, adica 93.000 de ture pe minut, bicicleta lui consuma un litru de combustibil pe minut.

"Gazele la iesirea din ajutaj au 1.800 de kilometri la ora, viteza supersonica, varful turbinei ajunge la 93.000 de turatii pe minut, turatia maxima pentru acest motor care are numai cateva kilograme", afirma Raul Oaida.

Tanarul a iesit de mai multe ori cu bicicleta pe strazi necirculate pentru a testa inventia. Putinii trecatori au intors capul pentru a-l urmari.

Raul Oaida se considera un adolescent ca oricare altul. El a terminat liceul, insa nu s-a inscris la facultate. Tanarul isi petrece 12 ore pe zi in atelierul construit chiar de el si spera ca urmatorul proiect va revolutiona lumea si ii va aduce celebritate si bani.

Povestea tanarului inventator a fost prezentata de publicatia britanica Daily Mail, care il compara cu Henri Coanda.




Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.


















17543 vizualizari

  • -31 (39 voturi)    
    Hipstereala dusa la extrem (Duminică, 13 ianuarie 2013, 17:00)

    Miky60 [utilizator]

    Inloc sa puna la o masina, s-a gandit el sa puna la o bicicleta...vezi, tu, el nu se leaga de lucrurile "mainstream", el este diferit... Sigur avea si papion si ochelari de "nerd" cand mergea pe bicicleta
    • +2 (8 voturi)    
      Si masina cu reactie este o prostie (Duminică, 13 ianuarie 2013, 19:10)

      dumitrica [utilizator] i-a raspuns lui Miky60

      Energia cinetica si randamentul se fac in clasa a IX-a.

      M_gaze * (V_gaze - V_ masina)^2 / 2 este energie cinetica total risipita.

      Doar masinile cu reactie care ating viteze apropiate de cea cu care gazele sunt evacuate din motor, doar ele au randament intrinsec teoretic apropiat de 1 ca sa justifice montarea unui reactor in loc de motor clasic.

      Trebuie spus ca randamentul intrinsec al motorului reactor care depinde de diferenta dintre viteza de evecuare a gazelor si viteza vehiculului propulsat trebuie inmultit cu randamentul sau termodinamic (sub 30%) ca sa se afle randamentul total.
    • +9 (13 voturi)    
      E plin internetul de "jet powered bicycles" (Duminică, 13 ianuarie 2013, 19:28)

      dumitrica [utilizator] i-a raspuns lui Miky60

      Sunt sute de indivizi pe internet care au construit biciclete cu reactie, nu pentru ca ele ar avea o utilitate practica ci asa pentru spectacol.
      Cautati cu stringul "jet powered bicycle" indeosebi cu Google Images ca sa vedeti si pozele acestor vehicule pe doua roti.
    • +2 (2 voturi)    
      hipster nehipster macar pe el il duce capul... (Luni, 14 ianuarie 2013, 19:15)

      ns [anonim] i-a raspuns lui Miky60

      .. sa faca ceva, nu sa dea comentarii cretine.

      Pana una alta, un adolescent a reusit sa construiasca un motor cu reactie (indiferent daca e dintr-un kit obtinut de pe net). Tu, non-hipstere, ce ai facut la 19 ani?

      Macar mai exista unii oameni in tara asta pe care ii duce capul. Ca ceilalti umplu ograda (cacofonie intentionata).
  • -9 (19 voturi)    
    gresala (Duminică, 13 ianuarie 2013, 17:27)

    nemultumit [utilizator]

    93000 rot/min ???? stiti despre ce vorbiti, defapt pentru ziaristi milimetrul este mai mare decat metrul, scoala bate-o vina
    • +14 (16 voturi)    
      turatii turbine (Duminică, 13 ianuarie 2013, 20:36)

      obsCUR [utilizator] i-a raspuns lui nemultumit

      nu e nici o greseala.

      Turbinele de pe la centrale au 15 - 20 mii turatii. Un aspirator poate sa ajunga la 20 000 de turatii. O turbina de avion poate sa aiba 50 000 de turatii. Micro turbine pentru aeromodele au sute de mii de turatii in variantele comerciale. Faptul ca a improvizat ceva care a ajuns la 93000 de turatii nu e nimic in afara posibilitatilor.

      Sunt entuziasti care cu turbosuflanta de autoturism construiesc motoare cu reactie cu care se dau cu kartul. cu atat mai bine, daca a construit un aparat mai deosebit cu care a propulsat o bicicleta, felicitarile mele.
      • -1 (5 voturi)    
        turatii (Luni, 14 ianuarie 2013, 10:06)

        Anathema [utilizator] i-a raspuns lui obsCUR

        Mai redu turatiile alea, ca sar paletele de la turbine! :)) O turbina de termocentrala, cu abur, functioneaza la cca. 3.000 de turatii/min. Turbinele de avion (turboreactoarele) se-nvart in jurul la 8.000 - 12.000 rot./min. La turbinele mici, intr-adevar, se pot depasi viteze de 100.000 rot./min. Ca regula generala, cu cat turbina e mai mare, cu atat turatia e mai mica, altfel s-ar genera forte centrifuge imense, care ar rupe paletele turbinei sau ale compresorului.
        • 0 (0 voturi)    
          turatii (Luni, 14 ianuarie 2013, 11:56)

          tsunami [utilizator] i-a raspuns lui Anathema

          nu forta centrifuga omoara, ci bariera sonica
    • +1 (1 vot)    
      la masina mea (Luni, 14 ianuarie 2013, 11:51)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui nemultumit

      turatia turbinei la relanti este de 50 000 turatii/min, si in sarcina ajunge la 150 000 turatii/min.
      Acestea sunt turatiile turbinelor de pe motoarele mici....
  • +9 (9 voturi)    
    tare (Duminică, 13 ianuarie 2013, 17:30)

    I [utilizator]

    la 93000 de ture pe minut nu e de joaca.
  • +21 (21 voturi)    
    un model (Duminică, 13 ianuarie 2013, 17:45)

    emad [utilizator]

    Acest tanar este un model pentru ceea ce poti face cand esti pasionat, chiar cu resurse financiare putine. Felicitari Raul, suntem mandri de tine!
  • +2 (12 voturi)    
    daily mail (Duminică, 13 ianuarie 2013, 17:49)

    Angoasat [utilizator]

    hotnews ne explica ca o publicatie britanica bla bla..hotnews chiar nu are cunostinte cu ce se ocupa daily mail?
    unu ca l-au descris ca fiind din Transilvania si nu din Romania..
    a 2 a la mana comentariile rasiste l-au descris ca pe un altu care va veni doar mai rapid pe coastele britanice..
    • +3 (3 voturi)    
      de unde le scoti? (Luni, 14 ianuarie 2013, 15:13)

      PaulPopescu [anonim] i-a raspuns lui Angoasat

      1. Este descris ca fiind din Romania si in titlu si in shapou.
      2. Comentarii tampite sunt si aici si peste tot. Majoritatea comentariilor la articolul din Daily Mail sunt apreciative sau neutre, cel mai ofensiv pe care l-am gasit suna gen: "atunci o sa ajunga mai repede la noi (in UK)"

      De ce ne place atata sa ne plangem de tratamentul rasist pe care ni-l aplica altii? A, da - ca sa putem sa il scuzam pe al nostru, de o mie de ori mai jenant si mai necivilizat!
  • -7 (11 voturi)    
    Bicicleta cu reactie are un randament mizerabil (Duminică, 13 ianuarie 2013, 18:03)

    dumitrica [utilizator]

    Citat:
    "a construit un motor cu reactie pe care l-a montat pe o bicicleta" - "Gazele la iesirea din ajutaj au 1.800 de kilometri la ora"

    Un motor cu reactie, pentru a avea randament bun, trebuie sa sufle in spate gazele de ardere cu aceeasi viteza cu care vehiculul propulsat se deplaseaza pe directia inainte.

    Ideea principala este ca jetul de gaze, fata de pamintul fix, sa ramina oprit in urma reactorului. Trebuie ca energia cinetica a jetului sa fie zero odata ce s-a desprins de motor. Gaze aruncate in urma bicicletei cu viteza mare nu reprezinta altceva decit energie risipita degeaba.

    Daca bicicleta inventatorului de 19 ani merge cu 60 km/h atunci, fata de pamint, gazele ies din motor cu viteza de 1800-60=1740 km/h . Din energia totala a gazelor de masa Mg, care este (Mg*1800 km/h^2)/2 se pierde aiurea (Mg*1740 km/h^2)/2 ceea ce duce la un randament maxim al bicicletei cu reactie de doar (1800^2-1740^2)/1800^2 = 6.5%, mult inferior si unui motor cu abur.

    Daca vehiculul propulsat ar merge cu 900 km/h atunci ramdamentul motorului ar creste substantial la 75%.
  • +23 (23 voturi)    
    Nice (Duminică, 13 ianuarie 2013, 18:22)

    tudorr [utilizator]

    Baiat istet! Multi la varsta lui nici nu stiu sa numere pana la 19...
  • +20 (26 voturi)    
    Hobby (Duminică, 13 ianuarie 2013, 18:39)

    fdaniel [utilizator]

    E un hobby frumos, in mod sigur mai in regula decat sa umble prin baruri precum colegii lui de generatie.
    Pe de alta parte, hai sa nu ne umflam in pene cu realizarile romanului... e o idee tampita, utila poate doar sa faca cascadorii sau alte minunatii, in nici un caz nu e o inventie (poate o inovatie), nici o descoperire si nici nu va modifica conceptele privind transportul in lumea viitoare. Hai sa fim seriosi.
    Oricum, inca o data, bravo baiete, continua!
    • +10 (10 voturi)    
      bvinatoru@yahoo.com (Duminică, 13 ianuarie 2013, 19:53)

      Vinny [utilizator] i-a raspuns lui fdaniel

      Un comentariu echilibrat.
      • +3 (5 voturi)    
        Un comentariu echilibrat. (Duminică, 13 ianuarie 2013, 20:47)

        baronul stanganbuch [utilizator] i-a raspuns lui Vinny

        din nefericire, singurul.
  • +1 (7 voturi)    
    rock (Duminică, 13 ianuarie 2013, 19:38)

    TLiviu [utilizator]

    prima ,v a merge cu 1800 km/h v a datzi seama Deva Bucuresti in 10 min .Oaaaa - mai ramane sa facem autostrada Deva Bucuresti pentru biciclete , un proiect mare pentru domnu Sova cu Behtel in 80 de ani v a fi gata si ne v a costa 140 miliarde .de ceva. Alo guvernu aude - biciclete cu reactietie pentru popor
    • +6 (6 voturi)    
      E vorba de viteza gazelor nu a bicicletei (Duminică, 13 ianuarie 2013, 19:47)

      dumitrica [utilizator] i-a raspuns lui TLiviu

      1800 km/h este viteza de evacuare a gazelor din motor.

      Viteva bicicletei o calculezi cu relatia:

      M_Gaze*V_gaze = M_bicicleta* V_bicicleta.

      unde:
      M=masa
      V=viteza
      • +5 (5 voturi)    
        rock (Duminică, 13 ianuarie 2013, 20:56)

        TLiviu [utilizator] i-a raspuns lui dumitrica

        am glumit tzinta mea e alta nu acest tanar care daca intradevar e adevarat - trebuie laudat pentru ca s a concentrat pe proiect si l a dus pana la capat plus ca banui e si inventiv -bravo lui altzi la varsta lui fac busculade la piatza universitatzi si devalizeza magazine ceea ce sarbatorim noi zilele astea :(
  • -3 (5 voturi)    
    Bravo tinere, (Duminică, 13 ianuarie 2013, 21:13)

    CONU' [utilizator]

    Totusi nu inteleg de ce a ales sa monteze motorul pe o bicicleta ? Sa arate cumva ca este de mici dimensiuni ? Sau puterea este atat de mica incat nu poate urni decat o bicicleta + biciclist ?
    Nu era mai bine pe o caruta ? In ea putea sa urce si comisia de omologare si intra si in Guiness book.
    • +2 (2 voturi)    
      Fiindcă eşti tu dăştept (Marţi, 15 ianuarie 2013, 9:56)

      Gigi Maybachistu' Ales [anonim] i-a raspuns lui CONU'

      1. Forţa de împingere (thrust) a motorului (care după forma carcasei pare a fi turbojet, nu turbofan, deci ineficient la viteze mici) nu era destul de mare pentru a propulsa o greutate mai mare decât aceea a unei biciclete + biciclistul ei. Chiar el recunoaşte că viteza maximă atinsă a fost de 26 mph (42 km/h).

      2. Odată reuşit experimentul, există mai multe posibilităţi pentru a utiliza motorul şi electronica de control într-o aplicaţie industrială. Printre altele, un aeromodel mai mărişor. Care în epoca Irakului şi Afganistanului se mai numeşte şi dronă :)

      ~Nautilus
  • +2 (4 voturi)    
    despre turbine si altele (Duminică, 13 ianuarie 2013, 21:41)

    Gogulancea [utilizator]

    ma ocup cu aeromodelismul, in timpul liber. acum cativa ani am investit intr-un aeromodel cu jet. probabil cea mai performanta turbina de pe piata in momentul asta este JetCat P200SX, adica http://www.sitewavesstores5.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=JetCat&Product_Code=P200-SX&Category_Code=TURB
    asta.

    e 5200 de dolari, noua. pe forumuri se poate lua la 3000 cu toate optiunile posibile. turbina aia ar duce o bicicleta cu un pasager de 70 kg cu peste 50 de kilometri pe ora.

    decat sa-si piarda ani buni construind ceva net inferior celor ce se pot cumpara pe mai putini bani de oriunde, tanarul ar fi putut sa faca ceva cu adevarat revolutionar, sau sa invete ce inseamna excelenta si inovatie.

    cat despre primul roman de la Coanda, cititi forumurile de aeromodelism. atat.
    • +3 (3 voturi)    
      Poate să o dezvolte (Duminică, 13 ianuarie 2013, 23:45)

      revelare [utilizator] i-a raspuns lui Gogulancea

      fie pt aeromodele, fie pt aviația sportivă/agrement sau poate alte aplicații industriale.. Dar costă bani încă mulți puneera la punct. Are talent si perseverență, felicitări. Dar are și mare concurență pt aplicațiile comerciale, foooarte mare. Așa că e bine să știi cu cine te lipești, că să îți valorifici talentul și să nu îl risipești pe jucărele...
      Și motorul rachetă este tot motor cu reacție... de asta s-au făcut prin țară, iar conceptul motorului lui Coandă nu are nimic în comun cu conceptul motoprului cu reacție cu turbină, decât că ejectează gaze cu mare viteză, care să producă reacțiunea..
    • +5 (5 voturi)    
      Atitudine (Luni, 14 ianuarie 2013, 7:55)

      Andrei18 [utilizator] i-a raspuns lui Gogulancea

      Tot mai des observ acest gen de atitudine. Daca vreunu construieste ceva hai sa sarim sa stricam sau sa distrugem macar ideea.
      Poate tanarul a vrut sa o construiasca singur, cu siguranta ideea nu era sa se dea cu bicicleta.
      Sunt sigur ca a invatat ceva in acesti 3 ani.
      PS: Te rog sa-i cumperi copilului tau un orasel lego gata montat sa nu se chinuie sa il monteze singur.
      • -2 (6 voturi)    
        rationament gresit (Luni, 14 ianuarie 2013, 10:19)

        Gogulancea [utilizator] i-a raspuns lui Andrei18

        stimate domn, daca doriti o analogie cu lego, ar fi trebuit sa-si cumpere piesele si sa monteze singur turbina, lucru care se practica.

        ca sa fie totul corect, ar trebui sa-mi las copilul sa-si toarne singur piese de lego din plastic, apoi sa monteze oraselul.

        e foarte bine daca se intalneste atitudinea asta tot mai des, poate scapam de iustin capra, care construieste triciclete cu motor de mobra in epoca motoarelor electrice, si poate intr-o zi o sa ne trezim cu mentalitatea vestica de a profita de tot ce s-a inventat pana la noi, si sa incepem de acolo.

        reinventarea rotii nu e de laudat. inseamna doar ca n-am mai vazut roti, nu ca am avut o mare sclipire. si cand roata aia de lemn te mai si costa mai mult decat una cu janta si cauciuc...
        • +5 (5 voturi)    
          Aha (Luni, 14 ianuarie 2013, 12:22)

          Andrei18 [utilizator] i-a raspuns lui Gogulancea

          Am facut aceasta analogie ca sa fiu sigur ca o puteti intelege. Nu doream sa merg spre ceva mai complicat.
          Ce nu intelegeti dvs. stimate domn este ca acest copil a fost instare sa construiasca ceva ce nu este la indemana oricui, mai ales ca nu a fost o simpla asamblare de piese. Daca vi se pare realizarea lui neimportanta, nu o bagati in seama.
          La fel cum se scrie toata ziua in presa de Becali se poate scrie foarte bine si de acesti copii pasionati, dotati care pot realiza lucru mari in viitor.
  • +7 (7 voturi)    
    jurnalism (Luni, 14 ianuarie 2013, 3:44)

    john70 [utilizator]

    Asadar, unu' din Romania construieste o Chestie. Buna, rea, utila, inutila, nu conteaza. Mass-media din Romania nu are habar si se vede nevoita sa citeze un ziar englez. Penibil. Cam asta e starea jurnalismului din Romania.
  • +7 (7 voturi)    
    Mai bine etnobotanice (Luni, 14 ianuarie 2013, 9:40)

    tntmind [anonim]

    Toti il blamati si comentati aiurea. Era mai bine sa bage etnobotanice sau sa bea si sa calce pe careva cu masina?

    E plina tara de nenorociti care nu sunt in stare sa faca nimic dar comenteaza ori de cate ori cineva chiar face ceva din pasiune.

    Construiti bai voi un motor cu reactie, ca tot e plin netu' de tutoriale si poze, cred ca 50% din populatie nu e in stare sa puna rezerva la masina cand fac pana dar comenteaza aiurea cand unu face un motor cu reactie.
    • +5 (5 voturi)    
      50% din populatie nu face diferenta (Luni, 14 ianuarie 2013, 12:17)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui tntmind

      intr un motor cu turbina (ca asta de la bicicleta), si unul aspirat (ca la Dacie).
      Dar asa suntem noi, criticam si ne batem joc de tot ce e romanesc, daca e romanesc inseamna in mod automat ca e si prost.
      Era oare mai bine ca baiatul sa piarda timpul prin baruri si cluburi, cu iz de tutun si etnobotanice, certat cu toti vecinii ca da muzica prea tare si face galafie noaptea cand vine acasa???!!
      Eu il felicit pe tanar, are spirit de inventator, si asteptam sa vedem ce mai creaza.
      • +3 (3 voturi)    
        50% sunt comunisti (Luni, 14 ianuarie 2013, 15:50)

        kebab [utilizator] i-a raspuns lui bancher

        Nu e vina lor ca sunt indoctrinati si vad numai si numai partea goala a paharului. Exista oameni pe lumea asta care au inventat de exemplu scobitoarea sau agrafa, bineinteles daca acesti inventatori s-ar fi aflat in Romania 50% i-ar fi contrazis si chiar denigrat pe acesti inventatori. Aducand ca argument "mare cac@t, esti prost" atat. Urez succes vizionarilor,inventatorilor,visatorilor si tuturor celor care cred in propriile forte, intr-un final asta face diferenta. Daca nu ar fi fost alchimisti (care vroiau sa faca aur din nimic)astazi nu am fi avut domenii precum chimia sau genetica.
    • +1 (1 vot)    
      Bravo! (Luni, 14 ianuarie 2013, 12:31)

      Cocalarul_Electronic [utilizator] i-a raspuns lui tntmind

      Excelent comentariu!


Abonare la comentarii cu RSS
Vremea la


/
Maine:
|

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by