Cercetatorii japonezi care au descoperit elementul 113 din tabelul periodic au propus sa fie denumit 'nihonium' (Nh), informeaza miercuri mass-media internationale citate de EFE, informeaza Agerpres.

Institutul de cercetare Riken a transmis aceasta propunere Uniunii Internationale de Fizica Pura si Aplicata (UIPPA), maxima autoritate in domeniu, care prevede sa anunte pana la sfarsitul anului denumirea oficiala a noului element.

In decembrie, acest organism cu sediul la Zurich (Elvetia) a recunoscut Institutului Riken meritul descoperirii acestui nou element din tabelul periodic. "Echipa Riken din Japonia a indeplinit criteriile pentru elementul 113 si va fi invitata sa propuna un nume si un simbol permanent pentru acesta", denumit temporar Ununtrium (Uut), anuntase UICPA intr-un comunicat.

Organizatia indeamna ca noile elemente sa fie numite dupa un concept mitologic, mineral, loc sau tara, o proprietate sau un om de stiinta si sa fie prezentate spre examinare publica cu cinci luni inainte de o decizie finala cu privire la noul nume oficial si simbolul creat. Elementul 113 este un atom care contine 113 protoni in nucleul sau, materie care a putut fi creata doar in laborator.

Noul element sintetic a fost identificat dupa noua ani de cercetare de echipa condusa de Kosuke Morita, profesor la Universitatea din Kyushu (sud-vestul Japoniei). Pentru a sintetiza elementul 113, cercetatorii au folosit acceleratorul de particule RIKEN Nishina, pentru a ciocni un atom de zinc (30 protoni) cu unul de bismut (83 de protoni).

Elementele sintetice nu apar in mod natural si sunt generate doar artificial, prin experimente. Pana in prezent au fost create 24 de elemente de acest tip - printre care si plutoniul - desi toate acestea sunt instabile, precizase Riken in decembrie anul trecut.