Codurile de bare și codurile QR utilizate pentru identificarea atât a tricourilor, cât și a vehiculelor ar putea fi înlocuite cu un sistem de etichetare bazat pe ADN invizibil cu ochiul liber, potrivit unui studiu publicat joiși citat de AFP.

Sistemul ar ajuta în lupta împotriva falsificării, deoarece hoților le este greu să depisteze și să manipuleze un semn lichid bazat pe o combinație de ADN și plasat pe obiecte valoroase, cum ar fi buletinele electorale, operele de artă sau documentele secrete.

Într-un articol al Nature Communications, cercetătorii de la Universitatea din Washington și Microsoft au susținut costul economic scăzut al sistemului lor de etichetare moleculară, supranumit „Porcupine”.

Tehnica a fost evitată până acum, „pentru că este costisitoare și necesită mult timp pentru a scrie și descifra” un cod ADN. Acest lucru necesită, de asemenea, echipamente costisitoare de laborator, a declarat pentru AFP autorul principal al studiului, Katie Doroschak.

„Porcupine” rezolvă problema prin prefabricarea fragmentelor de ADN sintetic pe care utilizatorul le poate amesteca în mod arbitrar pentru a crea noi marcaje.

Sistemul se bazează pe o serie de fire ADN numite biți moleculari sau ”molbiți”, potrivit unui comunicat de presă al Universității.

Metoda constă, pentru a codifica un identificator, în adăugarea unui molbit la fiecare bit digital al etichetei. "Dacă bitul digital este 1, îi adăugăm molbitul la identificator și, dacă este 0, îl lăsăm afară. Apoi îl lăsăm să se usuce pentru a fi decodificat ulterior", explică Katie Doroschak.

Pentru a citi identificatorul, i se adaugă puțină apă, care rehidratează eticheta moleculară, apoi este citită de un cititor de ADN mai mic decât un smartphone.

Etichetele ADN sunt nedetectabile la vedere sau la atingere.

„Ne putem imagina o marcare moleculară pentru a urma buletinele de vot și pentru a evita astfel frauda electorală”, spun autorii.

Această tehnică ar face, de asemenea, posibilă marcarea obiectelor altfel greu de identificat.

„Nu puteți marca bumbacul sau fibrele cu metode convenționale precum etichetarea RFID sau codurile QR, dar o etichetă lichidă pe bază de ADN ar putea fi utilizată sub formă de spray”, explică doctorandul.

„Ar fi util în lanțurile de aprovizionare unde urmărirea materialului sursă este importantă pentru a păstra valoarea produsului final”, spune ea.