Te ascultă cu adevărat telefonul să îți afișeze reclame? Păi, se pare că nu e nevoit să o facă

de S.J.     HotNews.ro
Vineri, 2 iulie 2021, 7:55 Science - Tehnologie


aplicatii
Foto: PxHere
Ai vorbit vreodată cu un prieten despre cumpărarea unui anumit produs și ți-a apărut o reclamă cu el pe Facebook sau Google în ziua următoare sau chiar mai devreme? Dacă da, sigur te-ai întrebat dacă telefonul tău smart te „ascultă”. Însă o face cu adevărat?

Păi nu este tocmai o coincidență că ai fost vizat de o reclamă pentru același produs de care ești interesat. Însă asta nu înseamnă că dispozitivul tău chiar îți ascultă conversațiile - nu are nevoie să facă asta.

Există o probabilitate ridicată că deja îi dai toate informațiile de care are nevoie.

Pot telefoanele să asculte?


Majoritatea dintre noi ne dezvăluim cu regularitate informațiile noastre unei game largi de site-uri web și aplicații.

Facem asta când le acordăm anumite permisiuni sau permitem cookie-urilor să ne urmărească activitățile online.

Așa numitele „first-party cookies” permit site-urilor să „țină minte” anumite detalii despre interacțiunile noastre cu un anumit site. De exemplu, cookie-urile de logare te lasă să îți salvezi datele de intrare într-un cont ca să nu trebuiască să le introduci de fiecare dată.

Cookie-urile „third party” (terțe părți) sunt însă create de domenii care sunt externe site-urile pe care le vizitezi. Terțele părți sunt adesea companii de marketing care au un parteneriat cu site-ul pe care îl vizitezi sau o aplicație pe care o folosești.

Acestea din urmă găzduiesc reclamele vânzătorului și îi acordă acces la datele pe care le colectează de la tine (lucru pentru care tu ți-ai dat acordul - poate prin click-uirea pe o fereastră popup ce nu arăta deloc suspect).

Prin urmare, firma de marketing poate construi un tablou al vieții tale: rutinele pe care le ai, ceea ce îți dorești sau ai nevoie.

Aceste companii încearcă mereu să evalueze popularitatea produselor lor și modul în care aceasta variază în funcție de factori ca vârsta, sexul, înălțimea, greutatea, locul de muncă sau pasiunile clientului.

Prin clasificarea și gruparea acestor informații, vânzătorii își îmbunătățesc algoritmii, folosind ceva numit „sisteme de recomandare” pentru a afișa consumatorilor potriviți reclamele potrivite.



Computerele lucrează în fundal


Există mai multe tehnici de învățare automată cu ajutorul inteligenței artificiale (AI) care ajută sistemele să filtreze și analizeze datele tale, precum gruparea, clasificarea, asocierea și învățarea prin întărire (reinforcement learning - RL).

Un agent RL se poate instrui pe baza feedback-ului obținut de la interacțiunile cu utilizatorii, la fel cum un copil mic poate învăța să repete o acțiune dacă aceasta duce la o recompensă.

Prin apăsarea butonului de „Like” la o postare de pe platformele social media trimiți automat un semnal de recompensă unui agent RL, confirmând că ești atras de postare - sau poate de persoana care a făcut-o. Oricare ar fi cazul, un mesaj este trimis agentului RL despre interesele și preferințele tale personale.

Dacă începi să dai activ „Like” unor postări despre „mindfulness” pe o platformă socială, sistemele sale vor învăța să îți trimită reclame ale companiilor care oferă produse și conținut legat de lucrul respectiv.

Recomandările de reclame se pot baza de asemenea și pe alte date, dar nu limitate la:
  • alte reclame pe care ai făcut click pe platformă;

  • datele personale pe care le-ai furnizat platformei (data nașterii, adresa de email, sexul, locația și dispozitivele pe care le folosești pentru a accesa platforma);

  • informații împărtășite cu platforma prin intermediul altor parteneri de marketing al căror client ești deja;

  • pagini sau grupuri specifice cărora le-ai dat „Like” sau cărora te-ai alăturat pe platformă.
Algoritmii AI pot ajuta firmele de marketing să colecteze bazine de date uriașe despre tine și să îți construiască întreaga rețea socială, clasificând oamenii din jurul tău pe baza a cât de mult „îți pasă” (interacționezi cu) ei.

Aceștia pot apoi să înceapă să îți afișeze reclame nu doar pe baza datelor tale, ci folosind date colectate de la prietenii și membrii familiei tale care folosesc aceleași platforme ca tine.

De exemplu, Facebook ar putea să îți recomande ceva ce a cumpărat recent un prieten al tău. Nu a avut nevoie să „asculte” o conversație dintre tine și prietenul tău pentru a face asta.

Exercitarea dreptului la intimitate este o alegere


Deși furnizorii de aplicații ar trebui să ofere termeni și condiții clare utilizatorilor despre modul în care colectează, stochează și folosesc datele, în ziua de azi este la latitudinea utilizatorului să aibă grijă cu privire la permisiunile pe care le acordă aplicațiilor și site-urilor pe care le folosesc.

Când sunteți în dubii, acordați permisiuni doar când aveți strictă nevoie.

Are sens să acorzi WhatsApp acces la camera și microfonul tău întrucât nu îți poate oferi unele din cele mai importante servicii ale sale fără ele. Însă nu toate aplicațiile și serviciile vor cere doar ceea ce este necesar.

Poate că nu te deranjează să fii vizat de reclame pe baza datelor tale și chiar să ți se pară util. Cercetările au arătat că persoanele cu o viziune mai „utilitaristă” (practică) asupra lumii chiar preferă recomandările din partea AI în detrimentul celor oferite de oameni.

Aceasta fiind spusă, este posibil ca recomandările AI să constrângă alegerile oamenilor pe termen lung. Prin prezentarea consumatorilor cu opțiuni selectate de algoritmi cu privire la ce să se uite, citească și cumpere, companiile ar putea să ne îngusteze experiența și stilul de viață.



Încearcă și tu


Există câteva sfaturi simple pe care le poți urma pentru a limita cantitatea de date pe care o distribui online.

În primul rând ar trebui să revizuiești cu regularitate toate permisiunile acordate aplicațiilor de pe telefonul tău. De asemenea, gândește-te întotdeauna de două ori când o aplicație sau un site web îți cere anumite permisiuni sau acordul pentru a colecta cookies.

Evită să îți folosești conturile de pe social media pentru a te conecta sau loga la alte site-uri și servicii de fiecare dată când acest lucru este posibil. În majoritatea cazurilor ți se oferă opțiunea de a te înscrie prin email și ai putea folosi chiar o adresă temporară (burner email).

Odată ce ai început procesul de înscriere, amintește-ți că trebuie să oferi doar atâtea informații cât este strict nevoie.

Iar dacă ești precaut cu privire la intimitate, ia în considerarea instalarea unui VPN (virtual private network) pe dispozitivul tău. Acesta îți va masca adresa IP și va cripta toate activitățile tale online.

Dacă tot crezi că telefonul tău te ascultă există un experiment simplu pe care poți să îl încerci.

Mergi la setările telefonului și restricționează accesul la microfon pentru toate aplicațiile instalate. Alege un produs aleatoriu pe care nu l-ai căutat pe niciunul din dispozitivele tale și vorbește pe larg cu voce tare despre el cu o altă persoană (care să aibă și ea aceleași setări).

Repetă acest proces de câteva ori.

Dacă nu primești reclame despre produsul respectiv în următoarele zile, s-ar părea că telefonul tău nu te „ascultă” cu adevărat. Are alte modalități de a afla la ce te gândești.

Sursă: The Conversation




Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















18094 vizualizari

  • +9 (23 voturi)    
    am (Vineri, 2 iulie 2021, 8:30)

    nick1587873340950 [utilizator]

    cunostinte care au lucrat la asa ceva, si da printre altele te si asculta chiar si cind crezi ca e oprit
    • +5 (5 voturi)    
      mai exact ? (Vineri, 2 iulie 2021, 9:56)

      andreiu [utilizator] i-a raspuns lui nick1587873340950

      care telefon/os/aplicatie asculta ?
      • 0 (10 voturi)    
        raspuns (Vineri, 2 iulie 2021, 11:20)

        Zero_Kelvin [utilizator] i-a raspuns lui andreiu

        Android / Google Assistant.
  • +2 (18 voturi)    
    mda (Vineri, 2 iulie 2021, 8:58)

    SoulSearcher [utilizator]

    e un mit urban mai degraba...

    pt ca tu acasa stai pe wireless-ul din casa, si accesezi internetul cautand anumite lucruri si de pe telefon si de pe PC, si de pe TV.. toate fiind conectate la internet

    iar google, amazon si facebook fac o treaba excelenta in tracking, si te gaseste pe orice device, te profileaza si te baga in liste de audiente, pe care advertiserii le folosesc in campaniile lor de reclame :DD

    deci inainte de teorii ale conspiratiei ar fi bine sa citim cat de cat despre tracking si personalized ads

    P.S. si waze-ul te trackuieste si cu cat il tii mai mult deschis, cu atat google are informatii despre unde mergi, ce faci, cat stai.. etc

    nu mai zic de cei care au si smartwatch-uri, alea stiu si cat stai pe toaleta, si de cate ori duci lingura la gura cand mananci
    • +8 (18 voturi)    
      Nu. Verificat. Apar reclame in functie de conversa (Vineri, 2 iulie 2021, 9:24)

      D-or [utilizator] i-a raspuns lui SoulSearcher

      Am verificat de mii de ori, apar reclame in functie de conversatie, la telefon si nu numai.
      Uneori, imi apar reclame la un produs aproape identic cu cel la care ma gindeam sa-l cumpar, chiar fara sa vorbesc cu nimeni despre el si care nici macar nu mi se potriveau, adidasi barbatesti negri, de exemplu.

      Am mai scris de o intimplare, dar o repet ca e amuzanta si definitorie despre inteligenta artificiala:

      Se discuta in birou despre cele mai mici sedii de banci pe care le-a vazut fiecare, unele de citiva metri patrati in cladiri vechi.
      Inteligenta artificiala a procesat discutia si a inceput instant, chiar in timpul discutiei, sa-mi ruleze pe monitor reclame la pistoale.
      I-am raspuns amuzati, Gogule, ideea nu e rea, dar nu, nu vrem sa jefuim o banca!
    • +5 (9 voturi)    
      o fi mit (Vineri, 2 iulie 2021, 9:36)

      Point [utilizator] i-a raspuns lui SoulSearcher

      nu o fi mit,insa amazon a avut probleme serioase cu alexa,care inregistra la greu,fara sa fie apelata!
      au fost cazuri dovedite si investigate la greu,deci ceva ceva tot e.
      • -5 (5 voturi)    
        De ce nu ar inregistra direct undele cerebrale? (Vineri, 2 iulie 2021, 15:35)

        D-or [utilizator] i-a raspuns lui Point

        Poate asa se si explica raspunsurile 'inteligente" ale masinariilor.
        Cind punem o intrebare, automat cautam in minte si posibile raspunsuri, iar masinaria ar evea acces la ele.

        Ar putea crea cel mai complex sistem de previziuni. Nimeni nu se indoieste ca exista premonitii, fiecare a avut asa ceva in viata lui.

        Sa dam un exemplu: A avut loc o explozie la Petromidia. Inteligenta artificiala i-ar putea cauta pe cei care s-au gindit recent la o explozie la Petromidia, evident, nu printre cei care lucrau acolo. Repetind cu mai multe evenimente, i-ar putea selecta pe cei care au premonitii, i-ar grupa si apoi s-ar alarma cind, deodata, mai multi din acel grup se gindesc la ceva anume, ar avea un gind comun. Ar insemna ca este o premonitie.
        • +1 (1 vot)    
          pai (Sâmbătă, 3 iulie 2021, 21:03)

          tudor74 [utilizator] i-a raspuns lui D-or

          Daca inregistreaza undele cerebrale se va creea o reactie biofizica si nu o sa ti mai lipeasca lingura de locul unde te-ai vaccinat ! Stim cu totii ca big pharma sunt mai influenti dect big tech.
    • +5 (13 voturi)    
      mit urban? (Vineri, 2 iulie 2021, 9:41)

      stupidu [utilizator] i-a raspuns lui SoulSearcher

      eu zic sa incerci asa: stai cu 2-3 prieteni la discutie cu telefoanele linga, despre un serviciu sau produs de care nu ai avut nevoie, nu l-ai cautat pe google, etc. Asteapta dupa aia sa vezi ce reclame iti serveste facebook :) o sa ai o surpriza
      • +3 (15 voturi)    
        mda (Vineri, 2 iulie 2021, 10:30)

        SoulSearcher [utilizator] i-a raspuns lui stupidu

        lucrez in digital ads...

        trust me... nu asa sunt colectate datele :))

        credeti ce doriti, dar de multe ori cautati inconstient niste informatii despre ceva, si apoi dati vina pe telefon ca va asculta, desi nu va mai aduceti aminte ca ati cautat, v-ati uitat la un video, ati fost intr-un magazin.. etc

        de exemplu eu pot seta campaniile google ads, ca atunci cand cineva merge intr-un anumit tip de magazin care e listat pe google maps, sa va targeteze cu reclamele mele... deci daca te duci in ikea, poti sa nu vorbesti niciodata despre ikea, dar daca ai intrat in magazin cu telefonul in buzunar, pe baza locatiei tale, deja esti profilat pentru reclame care tin de mobila, lifestyle.. etc

        si multe alte tools-uri pentru a creste audientele..
    • -2 (10 voturi)    
      o fi mit dar eu am vazut ca este real (Vineri, 2 iulie 2021, 10:18)

      cucuveaua mov [utilizator] i-a raspuns lui SoulSearcher

      le spun colegilor din birou de la etajul 11 ca ma duc la etajul 15 la "maria"
      ma duc la etajul 15 la "maria", care are biroul langa "ioana", vorbesc cu "maria" si cand ajung inapoi in birou, ce sugestie de prietenie imi da facebook?
      ati ghicit, cu "maria".
      de ce nu si cu "ioana"? de ce nu cu alti colegi?
      calculatoarele de birou nu au acces la facebook, nu aveam niciun coleg de serviciu in lista de prieteni (eram relativ nou angajat) care sa fie prieten comun cu "maria".
      • +2 (2 voturi)    
        V-a detectat conectati la aceeasi retea (Vineri, 2 iulie 2021, 15:05)

        jorj_bv [utilizator] i-a raspuns lui cucuveaua mov

        cu acleasi GPS
        Posibil sa fi folosit si BlueTooth care te pozitioneaza fix in 10 metri si ala
      • -2 (2 voturi)    
        Poate a detectat o afinitate cu Maria. (Vineri, 2 iulie 2021, 15:39)

        D-or [utilizator] i-a raspuns lui cucuveaua mov

        Am mai scris, detecteaza intentiile reale, emotiile, nu doar vorbele. In cazul meu.
      • +3 (5 voturi)    
        Explicaie (Vineri, 2 iulie 2021, 16:14)

        Calin123 [utilizator] i-a raspuns lui cucuveaua mov

        Explicatia este cat se poate de simpla. Te-ai vaccinat recent si ai primit cipul. Cipul este conectat direct la impulsurile electronice pe care le produce creierul tau, asa ca stie ce gandesti, ce vezi, ce auzi. Apoi aceste informatii sunt trimise la servere in scopul malefic ca o mana de oameni sa te controleze.
    • 0 (6 voturi)    
      Daca-ti baga reclame la Servicii funerare e de rau (Vineri, 2 iulie 2021, 10:26)

      D-or [utilizator] i-a raspuns lui SoulSearcher

      Eu chiar am o mare admiratie (si teama!) pentru inteligenta artificiala a Google.
      E intuitiva si prospectiva, uneori chiar premonitorie.

      Am avut o problema cu instalatia electrica si am constientizat ca chiar cu citeva zile inainte de a se produce defectiunea tot primeam reclame la surse si conectori electrici. Pe Google, ca intru foarte rar pe Fb.

      Uneori chiar ofera solutii pertinente. Ma plingeam de poluare, iar Gogu mi-a dat (si-i multumesc) reclame la purificatoarele de aer cu apa, care s-au dovedit cele mai bune si mai ieftine.
      • +5 (5 voturi)    
        Google (Vineri, 2 iulie 2021, 15:07)

        P.Antipov [utilizator] i-a raspuns lui D-or

        Niste rude au primit invitatia sa "rate" (evalueze) vizita la Cimitirul Bunei Vestiri dupa ce au trecut pe-acolo în Sâmbata Mortilor...
        Google Maps cu Activity tracker si Location history... pe Android.
  • +6 (10 voturi)    
    Ba te asculta. (Vineri, 2 iulie 2021, 9:34)

    Forester [utilizator]

    Eram cu nevasta in masina prin fata spitalului de copii Alexandrescu din Bucuresti, si in timp ce stateam (doh!) in trafic, imi arata sotia o reclama la Cocoselul prajit, un restaurant pe-acolo cred. Mai comentam putin asupra numelui, cat de neinspirat mi se pare, in special pentru un barbat, si uitam subiectul. NU am cautat nimic pe net despre acel restaurant.
    Seara cand intru pe FB, cine ghiceste ce reclama mi se afiseaza...
    Repet, nu am facut absolut nici o cautare, nu mai vazusem online vreo reclama la acel restaurant, nu stiam de existenta lui pana nu am vazut banneru pe un stalp cand mi l-a aratat nevasta.
    Astept (alte) explicatii plauzibile.
    • +4 (4 voturi)    
      interesant (Vineri, 2 iulie 2021, 10:02)

      andreiu [utilizator] i-a raspuns lui Forester

      In cazul tau ar putea avea legatura ca te-a depistat aplicatia in zona aia si reclama era platita sa se afiseze pentru cei care sunt/au trecut prin zona respectiva.
      Nu prea vad sensul unei reclame pentru ceva ce deja ai mentionat de cateva ori...
      Dar te pune pe ganduri....
    • +2 (8 voturi)    
      Te asculta, te intelege, te ajuta. E OK. (Vineri, 2 iulie 2021, 10:38)

      D-or [utilizator] i-a raspuns lui Forester

      Macar stim ca nu suntem niciodata singuri...

      Urmatorul pas ar fi "fiecaruia dupa dorintele sale".

      Cu inteligenta artificiala se va putea implementa o societate la care comunistii nici nu au indraznit sa viseze, deziva "munca dupa posibilitati, plata fiecaruia dupa necesitati" putind fi extrem de bine individualizata.
    • +1 (1 vot)    
      pai ai fost in acelasi loc (Vineri, 2 iulie 2021, 15:02)

      jorj_bv [utilizator] i-a raspuns lui Forester

      doar ca tu nu te-ai uitat la reclama.
      Oricum te targeteaza si doar pentru ca te-ai intalnit cu ... nevasta, fara sa fi fost acolo
  • -1 (5 voturi)    
    Te asculta si inchis! (Vineri, 2 iulie 2021, 10:29)

    mircea112 [utilizator]

    Mi s-a intamplat zilele astea sa ma doara spatele si de cateva ori i-am cerut sotiei sa-mi faca masaj, pe viu grai, nu am cautat maseoze online, nu am scris pe facebook ca ma doare spatele...
    Ce credeti ca imi arata telefonul la reclame?

    Mese de masaj!!!
    • +2 (4 voturi)    
      hehe (Vineri, 2 iulie 2021, 11:26)

      Zero_Kelvin [utilizator] i-a raspuns lui mircea112

      telefonul sotiei a fost inchis?
    • +3 (3 voturi)    
      mda (Vineri, 2 iulie 2021, 17:01)

      SoulSearcher [utilizator] i-a raspuns lui mircea112

      bine ca nu ti-a dat sugestii de maseure din alea cu plata si finalizare :DDD
  • +1 (7 voturi)    
    Ba tocmai ca DA! (Vineri, 2 iulie 2021, 10:48)

    CetateanulRoman [utilizator]

    Exact asa cum au scris si ceilalti comentatori e suficient sa incepi o discutie despre un produs ce nu te-a interesat niciodata. Pe care nu l-ai cautat niciodata. In 30 de minute reclamele vor fi despre acel produs sau asemanatoare. Cel putin doua zile.
    • +1 (1 vot)    
      pare ciudat, dar te-ai intalnit cu o persoana (Vineri, 2 iulie 2021, 15:03)

      jorj_bv [utilizator] i-a raspuns lui CetateanulRoman

      care a cautat
  • +1 (3 voturi)    
    Solutie (Vineri, 2 iulie 2021, 11:14)

    Zero_Kelvin [utilizator]

    Disable (nu cred ca poti sa faci uninstall) la Google Assistant. Poti cauta / accesa google si din browser.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by