Spania își pregătește propria NASA / New Space și lansările de sateliți

de I.B.     HotNews.ro
Luni, 5 iulie 2021, 23:48 Science - Tehnologie


Pamantul vazut din spatiu
Foto: Flickr
Guvernul a anunțat crearea Agenției Spațiale Spaniole, în următoarele săptămâni, o decizie care face parte din noua strategie de securitate națională pe care executivul dorește să o aprobe înainte de vară. La prima vedere, poate părea absurd ca Spania să parieze pe propria agenție spațială, de vreme ce face parte din Agenția Spațială Europeană (ESA), însă, dacă propunerea este analizată în detaliu, întreaga industrie este de acord că este ceva necesar având în vedere direcția în care se îndreaptă sectorul aerospațial, potrivit La Nueva Spania, citată de Rador.

Noua agenție s-a născut în contextul industriei „New Space”, care cuprinde industria zborurilor private și a lansării de sateliți. Până acum, acest tip de misiuni puteau fi realizate doar de agențiile spațiale continentale, deoarece acestea implicau lansarea de sateliți în valoare de circa două - trei milioane de euro.

Cu toate acestea, sectorul privat lucrează la lansarea nanosateliților de 25 de kilograme, care costă mai puțin de un milion de euro. Acești nanosateliți se concentrează pe observarea Pământului și vor oferi un flux de date cu valoare științifică ridicată. Informațiile vor permite, de exemplu, îmbunătățirea irigațiilor sau analizarea consecințelor schimbărilor climatice pe coastă.

Spania este una dintre puținele țări europene care încă nu are o agenție proprie, ca Portugalia, Franța, Germania, Regatul Unit, Italia, Belgia, Polonia, Luxemburg, Suedia, Elveția, Austria sau România. Deși nu în mod centralizat, în Spania există deja organizații care gestionează activitatea spațială. Institutul Național de Tehnologie Aerospațială (INTA) și Centrul pentru Dezvoltare Tehnologică Industrială (CDTI) au gestionat numeroase misiuni.

În plus, anul trecut, Spania a fost a cincea țară care a contribuit cel mai mult la programul spațial european, cu 249,5 milioane de euro, ceea ce reprezintă 5,1% din bugetul pentru activitățile și programele Agenției Spațiale Europene. Cifra de afaceri a industriei spațiale spaniole a ajuns la 863 milioane de euro în 2019 (ultimele date făcute publice). Guvernul Aragonului a cerut executivului central ca noua agenție spațială să își stabilească sediul în provincia Teruel, care găzduiește deja baza de lansare a companiei private de rachete PLD Space și a Observatorului de Astrofizică din Javalambre.

Ministrul științei și astronauticii, Pedro Duque, susține că a sosit momentul ca Spania să aibă propria agenție spațială: „Situația cercetării și inovației spaniole în materie de spațiu s-a îmbunătățit mult în ultimii ani. De câțiva ani ne-am mărit semnificativ participarea la ESA și, prin urmare, mai multe companii s-au instruit pentru a atinge niveluri extrem de competitive".

Potrivit ministrului, aceste îmbunătățiri au făcut posibilă obținerea unor contracte foarte importante în activități cu valoare adăugată ridicată, iar activitatea în programele bilaterale dintre Spania și NASA, Agenția spațială americană, a crescut. Pe de altă parte - explică Duque - dezvoltarea tehnologiei spațiale în general a permis ca datele sau serviciile spațiale să devină esențiale pentru multe domenii ale guvernului și sunt propuse investiții din partea a diferite ministere și agenții.

„Prin urmare, credem că acesta este un moment bun pentru a crea o agenție spațială capabilă să coordoneze interesele diferitelor ministere, să optimizeze diferitele investiții și să ofere sprijin tehnic programelor care sunt concepute bilateral cu alte țări”, spune el.

Industria spaniolă a primit cu entuziasm anunțul guvernului. Asociația spaniolă a Companiilor de apărare, securitate, aeronautică și tehnologie spațială (Tedae) amintește că au revendicat asta în mod oficial în octombrie 2019, în Agenda sectorială a industriei spațiale spaniole. Asociația patronală (care reprezintă 85 de companii dedicate industriilor aerospațială, aeronautică, de apărare și securitate) subliniază că spațiul este un sector „extrem de strategic”, care are nevoie de o politică de stat clară și centralizată la Agenția Spațială Spaniolă.

„Gestionarea și apărarea intereselor naționale în materie spațială se dezvoltă într-un mediu internațional complex, competitiv și foarte exigent, care include un număr mare de organizații și agenții internaționale. Agenția Spațială Spaniolă va da o mai mare coerență relațiilor externe și acțiunii ansamblului de administrații publice în materie spațială”, subliniază Tedae.

Andrés Tiseira, profesor de inginerie aerospațială la Universitatea Politehnică din Valencia (UPV), subliniază că noua agenție are mult sens, deoarece în Spania competențele din sector sunt răspândite în mai multe ministere și acest lucru atrage după sine „pierderea oportunităților”. "Guvernul s-a decis acum, pentru că ne confruntăm cu o dezvoltare a sectorului, cu interesul de a ajunge pe Marte sau de a lucra la proiecte în cadrul Stației spațiale internaționale", adaugă el.

Modele diferite


În Europa, există diferite modele de agenții care s-au adaptat la capacitatea industrială, la strategia politică și la potențialul investițional al fiecărei țări. Tedae subliniază că fondurile europene de redresare reprezintă o mare oportunitate de a lansa cu fermitate proiectul Agenției Spațiale Spaniole, sub impulsul „unei serii de programe de orientare ce care permit dezvoltarea industriei, într-un moment în care sectorul spațial la nivel global este într-o etapă de creștere puternică”.

În această direcție, un grup de 23 de firme și instituții aerospațiale spaniole și-au unit forțele într-un proiect care urmărește să promoveze o rețea de 30 de nanosateliți de observare terestră pentru a obține date cheie pentru monitorizarea mediului și pentru tranziția ecologică. Proiectul este condus de compania Open Cosmos (condusă de Rafael Jordá din Mallorca, cu sediul la Londra), care asigură lansarea nanosateliților. Obiectivul final al rețelei Open Space de peste 30 de sateliți de observare terestră este de a construi modele digitale pentru a aborda, cu un flux de date de mare valoare științifică, principalele provocări cu care se confruntă Spania în ceea ce privește sustenabilitatea, digitalizarea și optimizarea mai multor sectoare economice. Prima lansare va avea loc între 2023 și 2024 și confirmă schimbarea modelului sectorului aerospațial spaniol.

Carlos Fernández de la Peña, vicepreședinte al serviciilor de date și satelit la Open Cosmos, subliniază că funcțiile viitoarei Agenții Spațiale Spaniole sunt deja îndeplinite de diferite departamente guvernamentale, dar acum coordonarea se va îmbunătăți.

„Important este să gestionăm relația cu Agenția Spațială Europeană. Fiecare țară contribuie cu o sumă la ESA și Agenția Spațială Europeană o returnează sub formă de contracte. Această funcție este îndeplinită acum de CDTI, care o face foarte bine Dar există și alte sarcini care aparțin potențial agenției spațiale, cum ar fi planul național privind spațiul, care include elemente precum transportul, securitatea, apărarea sau cercetarea mediului. Toate acestea în Spania sunt acum dispersate. Mi se pare un mare progres să existe o agenție spațială. Industria este mulțumită, deoarece coordonarea se va îmbunătăți ", subliniază managerul Open Cosmos. Fernández de la Peña susține că agenția spaniolă și cea europeană sunt pe deplin compatibile.

"Există proiecte spațiale precum programul Copernicus pentru observarea Pământului, care au sens doar la nivel continental. ESA are un buget de 6 miliarde de euro și acest lucru se realizează doar la nivel continental", subliniază el.

În afară de aceste proiecte mari, există un grup de companii emergente cu o creștere foarte rapidă, care s-au concentrat asupra sateliților mici și care fac parte din sectorul „New Space”. Open Cosmos și producătorul de rachete reutilizabile din Elche, PLD Space, fac parte din acest segment. "În această zonă a sateliților mici, Agenția Spațială Spaniolă poate contribui mai mult. Realizăm acest tip de sateliți de 25 kg. Sperăm că noua agenție va impulsiona sectorul "New Space", spune vicepreședintele Open Cosmos.

Guvernul Aragonului face eforturi pentru ca provincia Teruel să devină sediul Agenției Spațiale Spaniole. Ministrul științei, universităților și societății cunoașterii din guvernul Aragonului, Maru Díaz, a adresat o scrisoare ministrului Pedro Duque, în care detaliază motivele pentru care Teruel este „un loc unic și ideal” pentru această NASA spaniolă. Scrisoarea, la care a avut acces acest ziar, subliniază existența Centrului de Studierea Fizici Cosmosului în Aragon, a unor condiții de iluminare a 23 de municipalități care au certificarea „starlight” pentru a observa stelele, a lucrărilor la aeroportul din Teruel, care gestionează permisele de operare ca bază de lansare și prezența primei companii producătoare de rachete, PLD Space.

Observatorul spațial


Scrisoarea detaliază că Observatorul din Javalambre dispune de două telescoape „echipate cu camere panoramice de ultimă generație și un set de filtre optice special concepute pentru cartografierea universului pe întreaga gamă a spectrului optic”. O a doua cheie este aeroportul (fără uz comercial) din Teruel, unde compania PLD Space dezvoltă prima rachetă spațială fabricată la nivel național. „PLD Space va înființa trei bancuri de testare pentru a testa lansatorul său comercial prin satelit (racheta Miura 5) și își va extinde facilitățile de testare de motoare la aeroportul Teruel, cu o investiție de patru milioane”, adaugă consilierul.

Juan Peña, CEO la Orbital EOS, consideră că angajamentul guvernului "este o veste excelentă. Țări precum Grecia sau Portugalia au deja acest tip de agenții naționale și noi eram în întârziere". Orbital EOS folosește imagini prin satelit de la Agenția Spațială Europeană și de la NASA, pentru a monitoriza eroziunea de coastă și deversările de poluanți în mare. CEO-ul său subliniază că acest tip de utilizare se va amplifica în următorii ani cu microsateliți.

De asemenea, autonomiile își promovează propriile inițiative. Generalitat a anunțat în octombrie crearea Agenției Spațiale Catalane, pentru a promova lansarea nanosateliților și a sprijini industria. Comunitatea Valenciană a înființat Consorțiul Spațial Valencian, în urmă cu doisprezece ani, care este embrionul unei agenții mini-spațiale.

Vicente Boria, președinte executiv al consorțiului și profesor de inginerie aerospațială la UPV, explică faptul că entitatea a fost creată după preluarea unor laboratoare de comunicații prin satelit externalizate de ESA. „Suntem pionieri și cred că am putea fi foarte utili în consilierea noii Agenții Spațiale Spaniole”, spune el, (La Nueva Spania, citată de Rador)






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















1856 vizualizari

  • +1 (3 voturi)    
    succes (Marţi, 6 iulie 2021, 0:03)

    f512 [utilizator]

    le doresc succes!

    modelul esa a dat faliment: de zeci de ani nu reusesc sa faca mare lucru, cu intarzieri peste intarzieri, iar rachetele din clasa ariane abia se misca. desi exista marele avantaj al guineei franceze si cosmodromul kourou, esa nu a reusit nici macar sa ii prinda din urma pe rusi, cu toate problemele lor.

    in spania exista cateva mici-spre-medii companii care au reusit sa faca niste lucruri interesante si sa se si extinda in mai multe tari.

    macar sa le iasa asta cu nanosatelitii.
    • 0 (0 voturi)    
      Pe ce te bazezi cănd spui că ESA e faliment? (Marţi, 6 iulie 2021, 13:16)

      trotuar [utilizator] i-a raspuns lui f512

      "nu reusesc sa faca mare lucru". SOHO, Rosseta (prima aterizare pe o cometă), Herschel, Huygens (prima aterizare pe Titan), Galileo îți spun ceva? (ce-i drept ultimul e în întârziere).

      Ariane 5 merge bine doar că e prea puternică și nu sunt așa de multe misiuni care să transporte cantități mari în orbită geosincronă. Se compară cu Falcon Heavy care și el a avut foarte puține misiuni. Ghici cu ce rachetă va fi lansat telescopul James Webb.

      ATV primul modul total automat de aprovizionare a ISS a fost făcut tot de ESA și lansat de Ariane 5.

      Și mai sunt și altele. Dacă ESA are un defect principal este că nu știe să-și facă reclamă.
  • -1 (1 vot)    
    Asta ne mai lipsea (Marţi, 6 iulie 2021, 11:31)

    Nae_Balamuc [utilizator]

    Sa vezi acum criza mondiala de elastic


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by