Primele imagini științifice și color ale telescopului spațial James Webb, cel mai puternic telescop lansat vreodată pe orbită, vor fi dezvăluite la jumătatea lunii iulie, a declarat luni un oficial responsabil de acest program, citat de AFP.

Telescopul spatial James WebbFoto: NASA

Imaginile, care se anunță a fi spectaculoase, sunt așteptate de cercetătorii din întreaga lume și ar trebui să demonstreze capacitățile imense ale lui James Webb.

Data exactă a publicării acestui pachet surpriză va fi precizată ulterior, iar conținutul său va fi ținut secret până în ultimul moment.

Imaginile realizate de cele patru instrumente științifice de la bord vor fi publicate, a promis Klaus Pontoppidan, șeful programului științific James Webb de la Space Telescope Science Institute, care operează telescopul din Baltimore.

Un alt indiciu este că vor fi reprezentate "toate temele" observațiilor științifice ale telescopului, a declarat acesta în cadrul unei conferințe de presă. Printre acestea se numără universul timpuriu, ciclul de viață al stelelor și exoplanetele.

Telescopul funcționează în infraroșu și, prin urmare, va observa "culori care nu se află în spectrul vizibil" pentru ochi, a declarat Pontoppidan. Astfel, înainte de publicare, va fi necesară "traducerea culorilor infraroșii în culori vizibile pe care oamenii le pot vedea".

Până la sfârșitul lunii aprilie, James Webb a finalizat faza de aliniere între imensa sa oglindă principală și cele patru instrumente științifice.

Imaginile realizate de telescop au fost deja publicate, dar acestea au fost folosite pentru calibrarea instrumentelor, și nu ținte astrofizice de interes științific.

Pentru ca imaginile să fie dezvăluite la jumătatea lunii iulie, a fost convocat un comitet pentru a stabili o listă lungă de potențiale obiective, clasificate în ordinea priorității. Care dintre acestea vor fi vizate în cele din urmă depinde de momentul în care telescopul va fi capabil să le observe, a spus Pontoppidan.

Proiectul internațional în valoare de 10 miliarde de dolari a fost lansat cu succes de Crăciun și se află acum la 1,5 milioane de kilometri de Pământ.

După publicarea acestor prime imagini științifice, va începe primul ciclu oficial de observații. Unul dintre obiectivele telescopului James Webb este de a observa primele galaxii, care s-au format la doar câteva sute de milioane de ani după Big Bang.

Misiunea telescopului ar trebui să dureze cel puțin cinci ani, dar acesta are suficient combustibil pentru a funcționa mai mult de 20 de ani.