Privind cu doar câțiva ani în urmă, subiectul avioanelor comerciale electrice era încă o glumă. Dar compania australiană regională Northern Territory Air Service (NTAS) a comandat 20 de avioane electrice de la producătorul Eviation și nu este nici pe departe singurul client.

Avionul electric experimental „Alice”Foto: Mathieu Lewis-Rolland / Getty Images / Profimedia

Aeronavele comerciale consumă cantități uriașe de combustibil doar pentru a menține altitudinea de croazieră și sunt singura opțiune pentru parcurgerea a mii de kilometri. Dar noile inovații în domeniu au adus tehnologii pe care Eviation este gata sa le introducă în aviație, iar companiile interesate au și început să plaseze comenzi.

Puține detalii sunt disponibile despre afacerea NTAS – Eviation. Se cunoaște că avioanele electrice vor fi folosite pe rute scurte, de sub 500 de kilometri. Primele aparate nu vor fi livrate înainte de 2027. Dar Eviation va lucra și pentru nume mari din afara Australiei, ca DHL Express, Cape Air, GlobalX și Evia Aero.

Eviation a dobândit notorietate în aceste an pentru o serie de motive. În primul rând, avionul de pasageri Eviation Alice este mai mare decât cele ale concurenților. Iar compania a dobândit și credibilitate când Eviation Alice a efectuat primul zbor în septembrie (ceea ce n-a mai reușit și alt startup), care a durat opt minute și în care s-a înălțat la peste 1.000 m.

Specificațiile lui Alice sunt impresionante. Poate transporta o sarcină utilă de aproximativ 1.100 de kilograme (în configurații cargo, executive sau nouă pasageri cu bagaje) și poate zbura peste 400 de kilometri cu o viteză de 250 de noduri (480 km/h). Chiar dacă numerele sunt departe de cele ale transcontinentalelor, Eviation Alice va fi pe potriva celorlalte avioane mici pe distanțe scurte.

Se caută încă modalitățile de electrificare a aviației. Unele companii cred că motorizările hibride vor fi următorul pas, iar altele că hidrogenul reprezintă viitorul. Dar este evident că s-a pornit pe această cale.

Surse: Teslarati, MSN.