Pot fi obtinuti combustibili din dioxid de carbon? Unii cercetatori din domeniul nanotehnologiilor zic ca da. Ei s-au bazat pe faptul ca, daca in urma arderii combustibililor rezulta dioxidul de carbon, in anumite conditii reactia se poate inversa. Iar acum o echipa de cercetatori de la Pennsylvania State University a publicat recent in revista Nano Letters un articol, preluat si de catre NewScientist, in care descrie cum a putut obtine combustibili din dioxid de carbon, numai cu ajutorul nanotehnologiilor si a luminii Soarelui.

Nu este pentru prima oara cand cercetatorii din domeniul nanotehnologiilor reusesc sa transforme dioxidul de carbon in compusi organici precum metanul cu ajutorul nanoparticulelor. Doar ca pana acum pentru a asigura reactia chimica ce transforma dioxidul de carbon si apa in gaze naturale era nevoie de o sursa de lumina ultravioleta.

Noutatea stirii consta in faptul ca acum cercetatorii au reusit sa creeze nanotuburi din dioxid de titan – care joaca rolul unor catalizatori foarte eficienti – care pot declansa aceasta reactie utilizand doar energia solara. Nanotuburile sunt invelite cu un strat de dimensiuni atomice din cupru si platina, care joaca, de asemenea, rolul unor catalizatori foarte eficienti ai reactiei. Testele au aratat ca un panou alcatuit din asemenea nanotuburi a reusit sa transforme un amestec de gaze compus din dioxid de carbon si vapori de apa in hidrocarburi gazoase, precum metan, etan si propan. Eficienta reactiei a fost de 20 de ori mai mare fata de orice alte teste de acelasi fel publicate pana in prezent. Mai mult, cercetatorii au observat ca daca reactia este oprita mai rapid, poate fi obtinut un amestec de monoxid de carbon cu hidrogen cunoscut sub numele de gaz de sinteza (syngaz), care poate fi transformat in combustibil sintetic (reactia Fischer – Tropsch).

Laborator de cercetare pentru
nanotehnologii
Foto: AP
Anuntul obtinerii de combustibili din dioxid de carbon i-a entuziasmat si pe cei care spera sa poata obtine tehnologii care sa poata extrage din atmosfera volume reprezentative de dioxid de carbon, principalul gaz cu efect de sera din atmosfera terestra.

Autorii studiului au avertizat insa ca testele de obtinere a combustibililor din dioxid de carbon cu ajutorul nanotehnologiilor sunt abia la inceput. Chiar daca eficienta reactiei este de 20 de ori mai mare fata de ceea ce fusese experimentat pana acum, tot este insuficienta pentru crearea unor sisteme industriale de obtinere a combustibililor in acest fel, sisteme care sa fie si eficiente economic. Cu toate acestea potentialul studiului pare a fi interesat si pe alti cercetatori, care spera sa poata obtine si rezultate viabile economic in viitorii ani.

Stirea din NewScientist poate fi gasita aici.