FOTO Cel mai puternic laser din lume. Cehii sunt inaintea Romaniei cu un pas mare, noi asteptam ca Guvernul sa treaca ELI pe lista de finantare din fonduri structurale - Nicolae Zamfir

de Raluca Pantazi     HotNews.ro
Miercuri, 27 aprilie 2011, 9:43 Science - Tehnologie


Proiectul pentru Romania
Foto: Extreme-Light-Infrastructure.eu
Cehia a primit unda verde din partea Comisiei Europene pentru construirea celui mai puternic laser din lume. Din cadrul proiectului Extreme Light Infrastructure (ELI) fac parte si Ungaria si Romania, tara noastra avand cel mai complex pilon din acest proiect si, totodata, cei mai puternici laseri si cel mai puternic fascicul gamma din lume, despre care specialistii spun ca vor putea fi folositi in medicina, prin dezvoltarea unor terapii care nu au mai fost realizate pana acum. Autoritatile de la Bucuresti asteapta, insa, o hotarare de Guvern care sa permita atragerea de fonduri structurale, inainte de a obtine avizul Comisiei Europene pentru a incepe constructia laserului.
  • Aplicabilitatea experimentelor ELI-NP: Experimentele vor avea aplicabilitate imediata in diferite domenii, cum ar fi cel medical - prin dezvoltarea de terapii anticancer - pana in cel de mediu - ecologizarea deseurilor radioactive - si educatie. "Se va putea realiza un tip anume de protono-terapie care nu s-a mai facut pana acum, iar asta inseamna calitatea vietii oamenilor care sunt intr-o situatie deosebita, cancer si alte boli. La momentul acesta, izotopii radioactivi folisiti in zona medicala se realizeaza acolo unde exista reactor. (...) Din laser si experiment de fizica nucleara va fi o productie fantastica de astfel de izotopi, cu o eficienta teribila" - Adrian Curaj.
Pe 20 aprilie, Comisia Europeana a aprobat construirea in Praga a facilitatilor din proiectul Extreme Light Infrastructure (ELI). De semnatura comisarului european pentru dezvoltare regionala, Johannes Hahn, are nevoie si Romania, pentru a demara lucrarile de constructie la centrul de la Magurele. "Cehii sunt inaintea noastra cu un pas mare", a declarat pentru HotNews.ro profesorul Nicolae Zamfir, directorul general al Institutului National de Fizica si Inginerie Nucleara "Horia Hulubei" si managerul proiectului ELI in Romania. Pana in acel punct, infrastructura de la Magurele a proiectului ELI - ELI NUCLEAR PHYSICS (ELI-NP) - are insa nevoie de o hotarare a Guvernului de a trece proiectul pe lista de finantare din fonduri structurale.  

Laborator de cercetare stiintifica pentru folosirea laserilor / Sursa: extreme-light-infrastructure.eu


Potrivit directorului Institutului National de Fizica Nucleara, in decembrie 2010 "Guvernul a declarat ELI ca proiect prioritar, cu rezerva sa fie evaluat de catre JASPERS (Joint Assistance to Support Projects in European Regions) - care este o unitate inventata de Comisia Europeana, finantata de Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare (BERD), sa evalueze proiectele inainte sa fie depuse la Comisia Europeana. In sensul in care sa se mearga cu proiecte serios intocmite".

Din decembrie si pana in prezent, "partea romana" a proiectului a obtinut o evaluare favorabila a JASPERS, dar nu si o decizie din partea Executivului. "Evaluarea JASPERS este extrem de buna. Noi avem proiectul gata, dar fara aprobarea Guvernului sau fara sa fie trecut pe fonduri structurale, Comisia Europeana nu sta de vorba cu noi", a declarat Nicolae Zamfir.

Pe scurt, etapele aprobarii facilitatii Extreme Light Infrastructure Nuclear Physics:
  • In decembrie 2010, Guvernul a adoptat o nota privind construirea la Magurele, in judetul Ilfov, a facilitatii Extreme Light Infrastructure Nuclear Physics pentru cercetari in domeniul laserelor si a fizicii nucleare din cadrul infrastructurii europene de cercetare dedicata luminii extreme
  • Pe 3 ianuarie 2011, proiectul a fost trimis spre evaluare in JASPERS
  • In februarie a fost primita o prima evaluare a proiectului, iar in martie JASPERS a remis evaluarea finala, "extrem de pozitiva"
  • In prezent, Guvernul Romaniei trebuie sa treaca ELI pe propunerea de finantare din fonduri structurale
  • Propunerea va fi trimisa apoi la Bruxelles, spre aprobare
  • La inceputul anului 2012 este planificata demararea constructiei
  • Constructia are ca termen de finalizare 2015
Foto proiect - Cladirea ELI-NP din Magurele


"Din martie pana acum nu s-a intamplat nimic. Guvernul trebuie sa ia in discutie acest lucru", a declarat Nicolae Zamfir  

Dragos Ciuparu, presedintele ANCS: Pentru finantarea proiectului trebuie realocati bani de la alte programe operationale

Dragos Ciuparu, presedintele Autoritatii Nationale pentru Cercetare Stiintifica (ANCS), a declarat pentru HotNews.ro ca, pentru a asigura finantarea proiectului de 280 de milioane de euro, trebuie modificate unele programe operationale care au o viteza de absorbtie a fondurilor structurale mai mica, astfel incat banii care nu se cheltuie in cadrul acestora din urma sa fie redicrectionati catre ELI - NP.  

Propunerea de realocare a banilor trebuie inaintata de autoritati Comisiei Europene, prin Comitetele de Monitorizare, care asigura coordonarea instrumentelor structurale, precum si urmarirea eficacitatii si calitatii implementarii asistentei comunitare. „Asta depinde de o aprobare a Guvernului si de Comitetele de Monitorizare, unde se iau deciziile de modificare a programelor operationale. Noi asteptam ca in 2-3 saptamani sa se ia o asemenea decizie, la nivel guvernamental”, iar in septembrie proiectul sa fie depus la Comisia Europeana, de unde este asteptat un raspuns pana cel tarziu la finele lui decembrie", sustine Dragos Ciuparu.

Intrebat daca exista posibilitatea ca proiectul sa esueze, in cazul in care Guvernul va decide sa nu realoce acesti bani, presedintele ANCS a declarat: „Ma indoiesc ca ar putea sa existe un asemenea scenariu, din moment ce Guvernul si-a declarat intentia de a sustine acest proiect ca proiect prioritar in clipa in care JUSPERS il considera fezabil si de utilitate pentru Romania, deci nu cred ca ar avea vreun motiv la ora actuala Guvernul sa se razgandeasca in ce priveste sustinerea acestui proiect. Plus ca, la nivel politic, proiectul este sustinut si de presedinte, si de premier”.

Dupa data decembrie 2011, daca ELI- NP primeste toate aprobarile, „practic proiectul incepe sa fie finantat, se organizeaza licitatia pentru achizitia serviciilor de cercetare pentru construirea laserilor si a acceleratorului de particule pentru sursa gamma, dupa care urmeaza sa se desfasoare efectiv cercetarile si constructia laserului si a acceleratorului de sursa gamma”.  

Reprezentare grafica a unui experiment / Sursa: extreme-light-infrastructure.eu


Adrian Curaj: Experimentele din cadrul ELI-NP vor avea aplicabilitate imediata in diferite domenii, cum ar fi cel medical

Profesorul universitar Adrian Curaj, care face parte din echipa de proiect ELI-NP si care a fost presedinte al ANCS in 2010, a explicat pentru HotNews.ro care sunt oportunitatile pe care acest proiect le va deschide in Romania. „Infrastructura din Romania este unica. Celelalte sunt interesante, din Cehia, din Ungaria, dar in Romania este o noua fizica, este altceva si trebuie timp”, a declarat acesta, precizand ca, in urma cu doua saptamani, „Consiliul Investitorilor Straini a plasat acest proiect in top 5 investitii, cu un impact de aproape 13.000 de locuri de munca create.  

„In 2015-2016, cand infrastructura va fi disponibila, vor fi cel putin 1.000 de oameni de stiinta care, cu proiectele lor din toata lumea, vor veni si vor face experimente in Magurele. Investitia in Magurele este importanta pentru ca proiectul este unic, la frontiera stiintifica si tehnologica. Dar, din punctul meu de vedere, mult mai important este efectul de cluster hi-tech care se va intampla in Magurele. Daca la momentul acesta infrastructura inseamna un proiect de 280-300 de milioane de euro, ca sa construiesc lucrul acesta si ca sa dau valoarea a ceea ce este acolo vom folosi fonduri structurale eu cred ca undeva aproape de 1 miliard de euro”, a explicat acesta.  

Experimentele din cadrul ELI-NP vor avea aplicabilitate imediata in diferite domenii, cum ar fi cel medical. Potrivit lui Curaj, se va putea realiza „un tip anume de protono-terapie care nu s-a mai facut pana acum, iar asta inseamna calitatea vietii oamenilor care sunt intr-o situatie deosebita, cancer si alte boli. La momentul acesta, izotopii radioactivi folisiti in zona medicala se realizeaza acolo unde exista reactor. (...) Din laser si experiment de fizica nucleara va fi o productie fantastica de astfel de izotopi, cu o eficienta teribila. Deci, practic, noi nu numai ca ne vom satisface nevoia la nivel de tara, care inseamna undeva la 100 de milioane de euro pe an, dar vom putea sa le asiguram si celor din jur”.  

Foto proiect - Cladirea ELI-NP din Magurele


Dincolo de rezultatele experimentelor, impactul economic al construirii acestei infrastructuri este „foarte mare”. „Vom avea sanse sa avem o reala concentrare de universitati pe platforma de la Magurele, deci un campus de excelenta. Cine nu va vrea sa fie atat de aproape de o infrastructura de cercetare unica in lume? (...) Dupa aceea, tineri straini vor avea interes sa vina sa lucreze acolo. Daca tot pregatesc zona aia, nu pot sa o pregatesc doar stiintific. Trebuie sa arate si bine, poate ne vom gandi sa avem un transport eficient energetic prins cu Bucurestiul”.  

Constructia aceasta este poate cea mai sofisticata in zona infrastructurilor de cercetare, pentru ca are nevoie de energie foarte multa, fiind o suprafata foarte mare de incalzit. Sunt 1.000 de puturi de mare adancime pentru a avea pompe de caldura si pentru a mentine green cladirea. Sunt o gramada de avantaje. Este frontiera stiintifica combinat cu frontiera tehnologica. Proprietate intelectuala, patente, competitivitate”.  

Adrian Curaj avertizeaza, insa, ca „daca in 2012, in cel mai rau caz la inceputul anului, nu avem inceput proiectul, nu avem nici o sansa ca in 2015 sa functioneze ceva ce este la frontiera stiintifica si mai ales la frontiera tehnologica, unic in lume”.

In ce priveste partea de proiect care urmeaza sa fie construita in Ungaria, aceasta este in urma Romaniei pentru ca autoritatile de la Budapesta au intarziat in luarea unei decizii privitoare la locul unde va fi ridicata infrastructura. „Cred ca ei au luat acum o decizie ferma si recupereaza. Problema noastra este ca am recuperat foarte bine, dar acum suntem intr-o perioada in care lucrurile par sa mearga incet”, sustine Adrian Curaj.

Ce este ELI

Foto proiect - Cladirea ELI-NP din Magurele


Extreme Light Infrastructure (ELI) este un proiect paneuropean de cercetare stiintifica initiat in 2005, in cadrul caruia 13 tari europene colaboreaza pentru construirea celui mai puternic laser din lume. Cehia, Romania si Ungaria sunt statele gazda care vor construi fiecare cate o parte din acest proiect. Mai exact, in cele trei state se vor construi mai multe lasere. Este vorba despre trei proiecte complementare, fiecare tara urmand sa realizeze cercetari in ceea ce priveste lumina de mare intensitate, fiecare insa intr-un anumit domeniu de studiu. ELI-NP, facilitatea care se va construi la Magurele, are ca obiectiv aprofundarea fizicii nucleare folosind fascicule laser cuplate cu gamma.

Dintre cei trei piloni ai proiectului ELI, pilonul a carui constructie revine Romaniei, ELI - NUCLEAR PHYSICS (ELI-NP), este cel mai complex. ELI-NP se va construi in orasul Magurele, la Institutul National de Cercetare - Dezvoltare pentru Fizica si Inginerie Nucleara „Horia Hulubei”.

Proiectul din Romania se cifreaza la 280 de milioane de euro, din fonduri europene. Ministrul Educatiei, Daniel Funeriu, a declarat la finalul anului 2010 ca proiectul "are in vedere doua aspecte stiintifice extrem de importante: dezvoltarea stiintifica necesara construirii unui laser atat de puternic este in sine un challenge, iar in Romania se va studia interactiunea unui laser de mare putere cu tot ceea ce tine de fizica atomica, de interactiunea laser - particule nucleare si particule atomice". 

Aplicatiile experimentelor planificate pe platforma de la Magurele merg de la terapia anticancer si ecologizarea deseurilor radioactive, pana la realizarea de acceleratori de particule performanti. Proiectul consta in obtinerea unor fascicule laser cu intensitati de peste 1.000 de ori mai mari decat cele mai mari valori disponibile astazi.

Foto proiect - Cladirea ELI-NP din Magurele


Prin acest proiect, in colaborare cu Cehia si Ungaria, Romania va dezvolta cel mai puternic laser din istorie si va dezvolta tehnologii superioare celor ale Organizatiei Europene pentru Cercetare Nucleara (CERN - European Organization for Nuclear Research), potrivit Autoritatii Nationale pentru Cercetare Stiintifica

Potrivit ANCS, ELI-NP completeaza infrastructura de cercetare din Romania in domeniul acceleratoarelor de particule, al fizicii nucleare si al fizicii laserilor. Avand în componenta cei mai puternici laseri si cel mai puternic fascicul gamma din lume la nivelul anului 2015, când este proiectata inaugurareA, ELI-NP va permite pentru prima oara in stiinta investigarea sistematica a frontierei materie nucleara - radiatie laser. In cadrul proiectului se vor face cercetari privind aplicatii pentru mediu, medicina si educatie.



Citeste mai multe despre   














12449 vizualizari

  • -9 (17 voturi)    
    greu cu laseru (Miercuri, 27 aprilie 2011, 10:05)

    dificilus [anonim]

    buna treaba fac baietii astia, desi sunt si ei parte dintr-un popor puturos caruia ii plac ajutoarele si carciuma. Ne-s pa nene Traiene?
    • +11 (11 voturi)    
      da (Miercuri, 27 aprilie 2011, 11:14)

      MirceaA [utilizator] i-a raspuns lui dificilus

      dar mai greu e cu ideile fixe
      • -1 (7 voturi)    
        nu numai Cehii (Joi, 28 aprilie 2011, 2:09)

        neo [anonim] i-a raspuns lui MirceaA

        cam toata Europa e cu mult inaintea noastra, nu doar cu un pas. Nu va mai imbatati cu apa rece. Scoateti capul pe geam si inhalati putoarea de gunoi din spatele blocului, si mirosul de gratar de la vecinul. Restul sunt doar vise
        • +1 (1 vot)    
          hmm (Joi, 28 aprilie 2011, 8:18)

          adyQ [utilizator] i-a raspuns lui neo

          daca scoti capu pe geam si simti miros de gunoi e nasol, dar daca simti miros de gratar de la vecinu` nu e chiar asa de rau, nu e singura tara din lume unde se intampla asta, stau in Canada de cateva luni si de cand am inchiriat apartamentul mi-a zis administratorul direct ca avem voie sa facem gratar pe balcon, mie unu mi s-a parut ciudat venind si eu cu acelasi complex, ca doar in Romania se poate intampla asta, dar aici este ceva normal la fel cum sunt multe altele
          • 0 (0 voturi)    
            Gratar pe balcon (Duminică, 1 mai 2011, 16:25)

            cosmar monsieur [anonim] i-a raspuns lui adyQ

            apropos de gratar pe balcon, imagineaza-ti urmatoarea scena: week-end, tocmai ai fost la "shopping" cu nevasta si copii iar ultimele magazine vizitate au fost cele de parfumuri, de la care te intorci cu frumoase amintiri in nas si o multime de "sample-uril" prin buzunare.Intri in lift, ajungi sa deschizi usa apartamentului si te izbeste un fum de gratar intrat pe geamul de la balcon lasat deschis inainte de plecare sa se aeriseasca...brrrr...E vorba de bun simt...
            • 0 (0 voturi)    
              exact (Luni, 2 mai 2011, 19:46)

              adyQ [utilizator] i-a raspuns lui cosmar monsieur

              nu iti place te muti...ti se spune din prima ce se poate si ce nu, nu iti convine esti liber sa cauti alt apartament, sa stii ca perceptia bunului simt difera de loc la loc...ala este doar un exemplu, la fel si mersul pe spatiul verde, nici o treaba aici, cu toate astea iti garantez ca romanii nu au mai mult bun simt decat canadienii :)
        • 0 (0 voturi)    
          da, nu (Vineri, 29 aprilie 2011, 9:19)

          calinccs [anonim] i-a raspuns lui neo

          daca stai in tiganie... ce sa-ti fac. Nu cred Romania inseamna putoarea de la geam, poate in capitala e mai greu de negat asta poate aici s-au stans cei care fac parte din acel "popor puturos caruia ii plac ajutoarele si carciuma" dar noi meritam mai mult? Aici e un articol pozitiv la adresa Romaniei iar comantariile sunt de genul asta... Mi se pare jenant
          • 0 (0 voturi)    
            În care capitală stai tu... (Duminică, 23 iunie 2013, 6:04)

            Tudor [anonim] i-a raspuns lui calinccs

            Măi băieți, deabea v-ați șters torșănii de bălegarul din bătătura casei, ați ajuns în țări străine și aruncați cu rahat spre România?
            În care capitală ați fost voi de ați primit ajutor de cârciumă... despre care „popor puturos” faceți voi vorbire?... în nici un caz de București nu e vorba.
            Grătar, fițe... parfumuri, shopping, bășini în nas și sample-uri prin buzunare „să scăpați de mirosul de transpirație” natural dobândit în copilărie din plimbările cu vaca... v-au stricat percepția realității și ați uitat locul de unde vă trageți ca neam... Înainte de a huli... uitați-vă în oglindă și priviți-vă bine!
  • +9 (9 voturi)    
    Vreun raspuns de la Guvern? (Miercuri, 27 aprilie 2011, 10:28)

    Adrian C. [utilizator]

    Ar fi fost frumos daca ati fi obtinut si un raspuns de la Guvern despre cand se va adopt acea HG ptr. finantarea din fonduri structurale.
    • -5 (7 voturi)    
      uaaa (Miercuri, 27 aprilie 2011, 12:09)

      sabo [utilizator] i-a raspuns lui Adrian C.

      dar repede incep..postacii cu minusul ! mai frate mai!
    • +4 (4 voturi)    
      teledon... (Miercuri, 27 aprilie 2011, 20:56)

      resita31 [utilizator] i-a raspuns lui Adrian C.

      din saracia mea si din alocatia fetitei mele in varsta de 8 luni, eu sunt de acord sa donez 10 E. daca isi pun baza in guvern, o sa ii restructureze repede, ca sa mai taie din cheltuieli.
  • -7 (9 voturi)    
    guvernul si laserul (Miercuri, 27 aprilie 2011, 10:55)

    guvernamentalul [anonim]

    Proiectul consta in obtinerea unor fascicule laser cu intensitati de peste 1.000 de ori mai mari decat cele mai mari valori disponibile astazi.
    Un bun motiv pt guvernul boc si pentru boc insusi de a impozita la sange acest laser pentru ca se stie, nimic din aceasta tara nu trebuie sa stea la mila statului
  • +13 (13 voturi)    
    importanta colosala (Miercuri, 27 aprilie 2011, 11:05)

    alter_ego [anonim]

    Proiectul mi se pare de importanta capitala daca vrem sa mai speram la vreun rol in lumea cercetarii de maine si decisiv pentru rolul si pozitia tarii asteia de la marginea UE. practic acum se pune problema daca ramanem o tara de mana a doua, piata de desfacere si mana de lucru ieftina, sau daca vom avea un loc in avangarda lumii de maine.
    Capacitate si potential avem, daca ne gandim doar cati cercetatori romani sunt deja plecati prin centrele de top din SUA si UE. poate reusim sa reducem cumva exodul creierelor si eventual sa inversam tendinta asta absolut dezastruoasa pentru Romania. e singura sansa pt viitor.
    Sper ca guvernantii nostri sa se trezeasca in ceasul 12 si sa realizeze sansa imensa ce ni se ofera. Pentru ca daca nu o fac ei, se vor gasi cu siguranta altii mai rapizi si mai hotarati din alta tara sa ne-o ia inainte. Cursa pentru intaietate in stiinta si cercetare e acerba si nemiloasa, nu ne iarta nimeni daca ezitam.
    • +8 (8 voturi)    
      exodul creierelor.. (Miercuri, 27 aprilie 2011, 11:36)

      hash [anonim] i-a raspuns lui alter_ego

      iata o sintagma ce s-a tocit de atata folosire.

      poate ca lucrul asta era valabil acum ceva vreme, insa trebuie sa avem in vedere si calitatea scolii.

      putem sa consideram si alt scenariu - deschidem posturile pentru concurs si cetatenilor straini, oameni destepti sunt peste tot pe planeta - fie ei turci, arabi, chinezi.

      nu trebuie neaparat ca romanii sa se angajeze, daca nu au competente.

      deci draga pustime, vedeti ce faceti cu scoala aia, ca vremurile in care omul lucra cu sapa au apus. cine va sti sa lucreze cu capul ii va fi bine, restu' or sa ajunga muritori de foame. bagati integrale si culegeri, incetati cu atitudinea pasiva 'sa ne dea, sa ni se faca' (fain manifestul lui Tudor Chirila din 2009 - v. blogul lui Paul Oltean - am dat peste el zilele trecute)

      jos atitudinea pasiva si plansul de mila!
      • +7 (7 voturi)    
        exodul creierelor (Miercuri, 27 aprilie 2011, 12:00)

        alter_ego [anonim] i-a raspuns lui hash

        cand am scris ca sper sa se inverseze tendinta la asta ma gandeam: sa vina in .ro cercetatori, oameni inteligenti, nu neaparat romani, atrasi de laboratoare si facilitati de varf.
        in rest de acord cu ce ati scris, doar ca dupa parerea mea exodul creierelor continua, la scara mai mica, pt ca nivelul scolii a scazut, intr-adevar, dar tot ce e varf, tot ce depaseste media, e nevoit in continuare sa plece, pt ca la noi nu are nicio sansa sa se realizeze...
  • +6 (6 voturi)    
    se misca (Miercuri, 27 aprilie 2011, 11:11)

    Bibicu [anonim]

    Deshi Romania ofera numai locatia si nu va construi laserul propriu zis este un pas foarte mare inainte.
    E pacat ca nu se mentioneaza cine sunt arhitectii adevarati care au facut posibil ca acest laser sa se construiasca in Romania.

    Acest institut va fi si o pepiniera pentru fizicienii romani, in special tineri sa faca ceva now si la un nivel foarte mare.

    Economic vorbind, aceasta constructie va creste valoarea platformei de la Magurele ca si o gura de aer la diversele servicii din zona (constructii, intretinere, hoteluri etc) si multe alte locuri de munca.
    • -5 (5 voturi)    
      atentie !!!.. (Miercuri, 27 aprilie 2011, 12:44)

      val [anonim] i-a raspuns lui Bibicu

      ..nu va avantati cu sperante prea mari in viitor , pentru ca esenta finantarii proiectului , ce va fii hotarata de Guvern , este realocarea unor fonduri structurale , din alte programe sectoriale, ce nu sunt absorbite corespuinzator, adica pe sleau spus , programe , ce nu sunt operationale la alte ministere !!!!! Asta inseamna ca cineva , din Guvern, sa recunoasca ca e incompetent sau indolent !!! Credeti ca se va gasi cineva in acest Guvern sa o faca ???!!!!!
  • 0 (2 voturi)    
    Design si cam atat (Miercuri, 27 aprilie 2011, 12:42)

    DDAA [anonim]

    Designul cladirii arata Ok; problema este ca este un pic cam complicat fata de o sala de sport , dar totusi poate prinde lucrarea cine trebuie.
    Despre Laser clar Nu ne ocupam noi.
    Cehia este oricum departe tare cam in toate privintele asa ca nu mai are sens sa discutam
    • +3 (3 voturi)    
      mda (Miercuri, 27 aprilie 2011, 13:44)

      cristi [anonim] i-a raspuns lui DDAA

      Aici te cam inseli! Cu laserii Romania e departe tare de multe tari din Europa!
  • +4 (4 voturi)    
    Bani de la alte programe operationale (Miercuri, 27 aprilie 2011, 12:43)

    Protonic [anonim]

    Se pot aloca bani de la alte programe operationale deoarece in urma licitatiilor sumele sunt mai mici si se fac economii.

    Oricum proiectul ELI este mai important decat toate programele operationale la un loc.

    Sper sa priceapa si guvernul handicapat pe care-l avem.
  • -1 (7 voturi)    
    laser frate (Miercuri, 27 aprilie 2011, 12:49)

    asd [anonim]

    cel mai puternic laser din lume, curata cancerul cu tot cu pacient...
  • -4 (6 voturi)    
    nu iese nimic... (Miercuri, 27 aprilie 2011, 12:53)

    Vasile [anonim]

    Pentru ca bocilor si basilor nu le iese nimic, credeti ca va semna cineva ceva daca nu e cu comision?! Daca era vorba de vreo asfaltare masiva, proiect it sau studiu de aiure mergea uns si in liniste, asa doar vorbe!!
  • -3 (3 voturi)    
    cladirea cu acop. mai mic de sub acop. mai mare (Miercuri, 27 aprilie 2011, 13:15)

    warchild [anonim]

    putem spune ca designul e ok pentru nu se stie ce proiect de 2 bani in care forma a fost generata de o serie de functiuni puse una langa cealalata fara nici un fel de idee comuna. proiectul pare o adunatura intamplatoare de volume si forme de acoperire. sper sa nu se faca mizeria asta!
    • 0 (2 voturi)    
      cum arata proiectul cehilor si cum arata al rom. (Miercuri, 27 aprilie 2011, 18:51)

      warchild [anonim] i-a raspuns lui warchild

      http://science.hotnews.ro/stiri-tehnologie-8557445-proiectul-eli-cehii-cearta-pretul-terenului-detinut-biserica-care-vor-construi-laserele-mare-putere.htm

      hei vorbim aici de arhitectura nu realizarea acestei functiuni la noi in tara! eu vorbesc de cum arata cladirea - si cea propusa de romani sper sa nu se faca!

      sa nu ma intelegeti gresit , proiectul e important - insa adapostul e de un total prostgust!
      • +1 (1 vot)    
        hai sa ne lamurim... (Joi, 28 aprilie 2011, 9:02)

        neutrino [anonim] i-a raspuns lui warchild

        pana una alta...cehii nu au nici macar terenul pe care ar trebui sa se construiasca cladirea, spre deosebire de romani, care, la acest capitol macar, stau mult mai bine decat cehii.
        In alta ordine de idei, eu nu am vazut diferente prea mari intre o cladire si alta doar ceva mai mult copaci pe la cehi insa daca stam sa ne gandim ca cei din Romania il vor construi langa padure, nu stiu ce sa spun despre copaci.
        • 0 (0 voturi)    
          asta e si mai simpatic, si fara teren si tot (Joi, 28 aprilie 2011, 21:17)

          warchild [anonim] i-a raspuns lui neutrino

          arata mai bine. dar in fine daca nu reusesti sa vezi diferentele ... pana la de asta arata totul cum arata in romania pentru ca in general nu reusiti voi sa vedeti diferentele.
  • +2 (2 voturi)    
    Ce se intampla cu Raluca Pantazi? (Miercuri, 27 aprilie 2011, 15:30)

    mircea [anonim]

    A batut o sotul?I sa facut rau de la ouale de Pasti?Despre proiectul ELI sa mai scris,chiar si pe Hotnews si stim ca fiecare are particica lui de cotributie.Deci cehia nu poate fi cu un pas inainte ,pentru-ca ce face Cehia nu are nici-o legatura cu Romania.Si atunci de ce asemenea titlu?Cine o supara pe doamna?
  • +1 (1 vot)    
    promitator (Miercuri, 27 aprilie 2011, 15:41)

    ovi [anonim]

    Pai daca tot continuam cu mitul scolii romanesti de pe vremea lui Ceasca departe nu vom ajunge. Calitate exista nu zic nu , dar si nr. de studenti din romania era ff.mic in raport cu populatia totala a tarii. Iar grosul tineretului era vai si amar de mama lui-fara educatie serioasa, fara informatie , fara nimic -era doar bagat in fabrica, calificat la locul de munca si impins in productie. Iar rezultatele s-au vazut atunci si se vad si astazi. In rest proiectul este promitator si o sansa buna pentru Romania
  • +2 (2 voturi)    
    Buffet si Gates (Miercuri, 27 aprilie 2011, 18:30)

    Rares101 [utilizator]

    Guvernul si presedintele ar trebui sa puna mana pe telefon si sa-l sune pe Buffet si sa-i ceara o donatie ca oricum omul e saritor in astfel de proiecte, mai ales ca nevasta-sa, Susan, a murit de cancer si pe timpul vietii a ajutat cu sponsorizari diferite proiecte de acest gen, insa cu o importanta mai mica. Oricum, Buffet si Gates spuneau ca vor sa-si doneze cel putin jumatate din avere in urmatorii 10 ani.
    Succes proiectului si cercetatorilor implicati, indiferent de nationalitate!
    • +1 (1 vot)    
      Idee buna (Miercuri, 27 aprilie 2011, 21:31)

      Daniels22026 [utilizator] i-a raspuns lui Rares101

      Buffet explica intr-un interviu cit de dificil este sa-ti directionezi banii catre donatii, catre proiecte pentru comunitate, catre proiecte si oameni seriosi. Tot el solicita statului american, fara gluma, sa mareasca impozitele super-bogatilor, ca masura menita sa reduca responsabilitatea unei singure persoane de a cheltui eficient, in folosul comunitatii, o avere uriasa.
  • -1 (1 vot)    
    Doar un pas? (Joi, 28 aprilie 2011, 10:14)

    anonim [anonim]

    Cehii sunt cu un pas inaintea Romaniei? Cehii sunt din start cu 100 de ani inaintea Romaniei, asa ca degeaba ne agitam pentru un laser...
  • 0 (0 voturi)    
    Poate cea mai importanta aplicatie a acestui laser (Marţi, 24 mai 2011, 3:09)

    Geo [anonim]

    Acest laser foarte puternic va fi util de asemenea la punerea in practica a unei descoperiri de o importanta covarsitoare, facuta de un roman, cu mai multi ani in urma: Izolatorul Gravitational (http://gravitationalisolator.net63.net)


Abonare la comentarii cu RSS
Vremea la


/
Maine:
|

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version