Biodiversitatea nu a fost niciodata intr-o stare atat de grava si continua sa se degradeze, spune directorul sectiunii biodiversitate a Programului Natiunilor Unite pentru mediu (UNEP), Neville Ash, in conditiile in care luni incepe conferinta ONU dedicata biodiversitatii, la Hyderabad, in India, scrie AFP.

Conventia asupra diversitatii biologice (CDB), instanta de discutii a ONU, a fost creata in 1992 la summitul Terrei din Rio, in acelasi timp cu cea lansata pentru lupta impotriva schimbarilor climatice.

Iata mai jos cateva cifre si indicatori care marcheaza declinul biodiversitatii:

• Aproape o treime din specii, amenintate

Potrivit Listei rosii a Uniunii internationale pentru conventia naturii (UICN), inventar de referinta actualizat in fiecare an, 41% dintre speciile de amfibieni, 33% din barierele de corali, 25% dintre mamifere, 20% dintre plante si 13% dintre pasari sunt amenintate. Dintre cele 63.837 specii trecute in revista de IUCN, 3.947 sunt clasate intr-o situatie critica, 5.766 in pericol si 10.104 vulnerabile, respectiv 19.817 specii amenintate. Principalele cauze sunt de natura umana, legate in special de pescuitul excesiv, defrisari, poluare si schimbari climatice. Ultima actualizare va fi publicata de Hyderabad.

• A sasea mare extinctie?

Ritmul actual de extinctie a speciilor ar fi de 100 pana la 1.000 de ori mai mare decata rata medie a extinctiei de la aparitia vietii pe Terra. Unii oameni de stiinta spun ca am intrat in a "sasea mare extinctie" a speciilor, in conditiile in care precedenta a fost disparitia dinozaurilor, in urma cu 65 de milioane de ani. Mai putin catastrofic, un studiu aparut in mai 2011 in revista Nature estima ca ritmul de eroziune era de cel putin doua ori mai lent decat cel avansat pana atunci, confirmand insa eroziunea importanta a biodiversitatii.

• Un pericol pentru om

Eroziunea biodiversitatii ameninta conditiile de existenta pentru un miliard de fiinte umane care depind de aceasta pentru a supravietui, a reamintit IUCN in iunie, cu ocazia summitului pentru dezvoltare durabila Rio+20. Multe specii de animale si de oameni sunt esentiale pentru oameni, oferindu-le hrana, sursa de munca si constituind un rezervor genetic pentru medicamentele noastre.

Economistul indian Pavan Sukhdev estima, intr-un raport celebru finalizat in 2010, ca eroziunea biodiversitatii costa intre 1.350 si 3.100 miliarde de euro pe an.

• 20 de obiective pentru 2020

Tarile care negociaza in cadrul Conventiei asupra diversitatii biologice (CDB) au adoptat in 2010, la Nagoya, un plan strategic, neconstrangator insa din punct de vedere juridic, care a fixat obiectivele pentru 2020. Este vorba in principal de desfiintarea "subventiilor nefaste" pentru mediu, evitarea supraexploatarii pestilor, extinderea ariilor protejate (atat pe pamant cat si pe mare) dar si majorarea finantarilor. Precedentul obiectiv, pentru 2010, care viza stoparea pierderii biodiversitatii, nu a fost atins.