Palentologii au prezentat miercuri, intr-un studiu publicat de revista britanica Proceedings of The Royal Society B: Biological Sciences, fosilele unui ciudat dinozaur cu coarne descoperite in sud-vestul Statelor Unite, transmite AFP.

Nasuracetops titusiFoto: Proceedings of The Royal Society B

Dinozaurul, denumit de palentologi Nasutoceratops titusi, a trait in urma cu circa 76 milioane de ani pe insula-continent Laramidia, care nu mai exista in zilele noastre.

Dinozaurii Nasutoceratops titusi au apartinut familiei Ceratopsia, un grup de dinozauri erbivori, dintre care cel mai cunoscut este Triceratops, un dinozaur cu trei coarne.

Craniul noului exemplar, descoperit aproape intact, era compus dintr-un bot supradimensionat, foarte lung, doua coarne orientate spre inainte si plasate deasupra ochilor si un guler osos la baza sa.

Nasutoceratops titusi masura aproximativ patru metri in lungime, fiind incluse coarnele si coada.

Toti dinozaurii din familia Ceratopsia se caracterizau printr-un nas proeminent, insa Nasutoceratops titusi pare sa fi fost un campion in acest domeniu.

"Nasul supradimensionat al lui Nasutoceratops titusi nu avea probabil nicio legatura cu vreun simt olfactiv dezvoltat, pentru ca receptorii olfactivi sunt situati in spatele capului, mai aproape de creier, iar functia acestei caracteristici bizare ramane deocamdata incerta", a declarat coordonatorul studiului, Scott Sampson, de la Universitatea Utah din Statele Unite.

Colegul sau Mark Loewen considera ca acele "coarne uimitoare" erau probabil folosite ca semnale vizuale de dominare si, atunci cand asta nu era suficient, ca arme pentru a lupta impotriva rivalilor.

In cretacicul superior, continentul nord-american nu avea configuratia actuala. Un urias brat de mare acoperea partea centrala a Americii de Nord, formand la vest un continent numit Laramidia iar la est un tinut denumit Appalachia.

Laramidia era un tinut preferat de dinozauri precum tiranozauri, hadrozauri, cei din familiile Dromaeosauridae, Troodontidae si Ceratopsia, numeroase fosile fiind descoperite in provincia canadiana Alberta si statele americane Montana si Alaska.

"Inca incercam sa intelegem motivele pentru care un numar atat de mare de animale gigant atat de diferite au reusit sa coexiste pe un continent atat de mic", a subliniat Mark Loewen.

Primele fragmente din scheletul de Nasutoceratops titusi au fost descoperite in 2006 in parcul natural Grand Staircase-Escalante din sudul statului Utah.